دانش‌آموزان؛ سفیران آینده منابع طبیعی

مشعریان: مشارکت مردم، ضرورت حفاظت از منابع طبیعی است

مشعریان: در سال جاری بیش از ۱۲ تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی منعقد شده و یکسری تسهیلات برای همیاران طبیعت در این تفاهم‌نامه‌ها پیش‌بینی شده است. همیاران طبیعت با ارائه کارت همیاری خود می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

0

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان این‌که یکی از موضوعات اصلی منابع طبیعی و آبخیزداری کشور پویش‌های بذرکاری و نهال‌کاری است، توضیح می‌دهد: این پویش از سال گذشته در کل کشور و به طبع آن در همدان آغاز به کار کرده است و مناطقی مختلفی در سطح استان برای این پویش مشخص شده است. قسمت مهم این پویش مشارکتی بودن آن است؛ چراکه حفظ منابع طبیعی با مشارکت احاد مختلف جامعه از قبیل مشارکت جوامع محلی، هلال احمر، بسیج سازندگی، دستگاه‌های مختلف و همیاران طبیعت انجام می شود.

مراقبت از نهال مهم‌تر از کاشت آن

«محمدامین مشعریان» حفظ پوشش گیاهی و توسعه فضای سبز از طریق ترویج فرهنگ منابع طبیعی و مشارکت دادن مردم را از اهداف عمده این پویش عنوان می‌کند و می‌افزاید: اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری قبل از انجام پویش آموزش‌های لازم از جمله نحوه بذرکاری و نهال‌کاری را به مشارکت‌کنندگان ارائه می‌دهد، اما مهم‌تر از کاشت نهال مراقبت‌های بعد از است که اگر این مرحله انجام نشود در واقع کار مثبتی صورت نگرفته است. برای بذرکاری نیز مناطق مستعد کاشت بذر از لحاظ بارندگی و خاک مناسب باید وجود داشته باشد. این مناطق در شهرستان‌ها نیز مشخص شده است.‌ اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی نیز هماهنگی‌های لازم در زمینه مشارکت احاد جامعه ازجمله دانش‌آموزان و همیاران طبیعت را انجام داده است.

مشعریان با اشاره به بند ب قانون ۲۹ احکام دائمی کشور تصریح می‌کند: بر اساس این قانون مجوزی داده می‌شود که مجریان، تشکل‌ها و بهره‌برداران پس از طی یکسری مراحل قانونی و ثبتی بتوانند در پروژه‌های منابع طبیعی مشارکت داشته باشند. هدف از این اقدامات انجام پروژه‌ها به‌دست مردم و جوامع محلی و همچنین بهره‌مندی از سود اقتصادی حاصل از آن است.

تشکل‌های تعیین صلاحیت شده

وی با اشاره به حضور فارغ‌التحصیلان کشاورزی در این پروژه‌ها و و همچنین تشکیل هیئت مدیره، ادامه می‌دهد: بخش زیادی از روال قانونی کار از جمله بررسی مدارک و سوابق، صدور مجوز و تعیین صلاحیت  توسط اداره منابع طبیعی انجام می‌شود و تنها ثبت آن در اداره ثبت باید توسط تشکل انجام شود. ۱۶ تشکل تعیین صلاحیت شده در استان وجود دارد که آماده انجام پروژه‌ها هستند. این تشکل‌ها در دو گرید یک و دو تعیین صلاحیت می‌شوند و با توجه به امتیازی که بدست می‌آورند و این‌که در کدام گرید قرار بگیرند، از نظر میزان، مبلغ و تعداد کار در سال متفاوت هستند.

تفاهم‌نامه‌ها

مشعریان با اشاره به این‌که علاوه بر مشارکت مردم مشارکت دستگاه‌های اجرایی نیز در انجام پروژه‌ها مهم است، که برای این منظور تفاهم‌ نامه‌های مختلفی با دستگاهایی که می‌توانند در زمینه فرهنگ‌سازی و اجرای پروژه‌ها همکاری کنند، در سطح استان منعقد شده است، اظهار می‌کند: در سال جاری بیش از ۱۲ تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی منعقد شده و یکسری تسهیلات برای همیاران طبیعت در این تفاهم‌نامه‌ها پیش‌بینی شده است. همیاران طبیعت با ارائه کارت همیاری خود می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. یکی از این تفاهم‌نامه‌ها با شرکت سیاحتی غار علی‌صدر است که همیاران طبیعت  با ارائه کارت خود از ۵۰ درصد تخفیف برای بازدید از غار و ده درصد برای سوییت‌های اقامتی استفاده کنند. همچنین با اداره‌کل کتابخانه‌ها تفاهم‌نامه‌ای برای بهره‌مندی از تخفیف پنجاه درصدی برای عضویت در کتاب‌خانه‌ها منعقد شده است.

مدارس همیار طبیعت

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری از انعقاد تفاهم‌نامه با اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بازدید از مکان‌های تاریخی در آینده خبر می‌دهد و می‌افزاید: با این همکاری‌ها افراد تشویق می‌شوند در سامانه برای دریافت کارت همیار ثبت‌نام کنند و در حفظ منابع طبیعی گام موثری بردارند. در استان همدان بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ نفر در سامانه همیار طبیعت در سه سطح مروج، محافظ و دانش آموز ثبت‌نام کرده‌اند. یکی از ظرفیت‌هایی که در آینده به ما کمک می‌کند، آموزش دانش‌آموزان است که از سنین پائین با حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب آن‌ها آشنا می‌شوند تا به عنوان سفیر منابع طبیعی در جامعه شناخته شوند. برای این منظور در هر شهرستان یک مدرسه همیار طبیعت مشخص کردیم و آموزش‌های ویژه و کاملی به دانش آموزان ارائه شده است و قصد داریم هر سال به تعداد مدرسه‌های همیار طبیعت اضافه کنیم، تا سرمایه گذاری روی دانش آموزان داشته باشیم و در آینده از آن‌ها برای حفظ منابع طبیعی استفاده کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.