رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:
کاشت یک میلیارد درخت؛ طرحی ضروری برای مقابله با بحران‌های ‌محیط زیستی

0

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تصریح کرد: یکایک افراد جامعه باید نسبت به حفظ عرصه‌های طبیعی که متعلق به خودشان است، احساس مسئولیت کنند؛ به‌ویژه در شرایطی که کشور با معضلات زیست محیطی نوظهور از جمله پدیده گرد و غبار مواجه است، این پدیده نشان داد که عوارض و مخاطرات زیست محیطی و منابع طبیعی، تنها متوجه قشر یا سازمانی خاص نیست بلکه عموم جامعه را درگیر می‌کند.

«سید محمدامین مشعریان» طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را طرحی ضروری برای مقابله با بحران‌های ‌محیط زیستی برای کشور دانست که با مشارکت مردم و همه دستگاه‌های اجرایی به موفقیت لازم دست پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: داشتن برنامه‌ریزی، تولید نهال مناسب، شناسایی عرصه‌های مناسب کاشت، ارائه آموزش‌های لازم و مشارکت مردم از الزامات این طرح است که باید طبق زمان‌بندی و با توجه به شرایط آب و هوایی استان همدان اجرا شوند.

مشعریان تأکید کرد: بر اساس اعلام سازمان منابع طبیعی کشور ، سهمیه استان همدان سالیانه ۳ میلیون اصله نهال است که تا پایان سال ۱۴۰۵ باید ۱۲ میلیون اصله نهال در استان تولید و کاشته شود.

وی افزود: در سال‌جاری و تاکنون تعداد ۲ میلیون اصله نهال در نهالستان قدس ملایر و همچنین به‌صورت مشارکتی تولید شده که مقدارباقیمانده در قالب بذر کاری و تخصیص نهال از سوی سازمان منابع طبیعی تأمین خواهد شد. پویش‌های بذرکاری و نهال‌کاری در تمام شهرستان‌ها به زودی اجرا می‌شود که قبل از تمام این پویش‌ها، آموزش لازم به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود.

این مسئول با بیان این‌که برای همیاران طبیعت کارت صادر می‌شود و از اقدامات تشویقی و ترویجی نیز بهره‌مند می‌شوند. یادآور شد: فردی که همیار طبیعت می‌شود خود را جزئی از ما می‌داند و کوچکترین تخریب یا آتش‌سوزی را گزارش می‌دهد و دیگران نیز را به حفظ منابع طبیعی تشویق می‌کند.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به نقش مردم در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از برنامه‌ریزی لازم به‌منظور جلب مشارکت گروه‌های مختلف مردم خبر داد.

این مسئول در ادامه با بیان این‌که همدان استانی مرتعی است و جنگل طبیعی به میزان بسیار محدود دارد، تأکید کرد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سه زمینه زراعت چوب، توسعه فضای سبز شهری و احیا و غنی‌سازی جنگل‌های طبیعی اجرا می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.