مجسمه‌ساز و جواهرساز ایرانی:
از همین الان در حال رشد ذهن کودکان هستیم

احمدی: می‌دانید که بهترین مفهوم در دنیا، مفهوم محیط زیست است که خیلی از هنرمندان با مفهوم محیط زیست حرفشان را بیان می‌کنند. ما از همین الان در حال رشد ذهن کودکان هستیم و به آن‌ها یاد می‌دهیم که با محیط زیست چه رفتاری داشته باشند.

0

*مهیار نظری

ورکشاپ تخصصی مدال هنری با تدریس «مسیح احمدی» و با همکاری «الهام حیرانی» و با حضور دانش‌آموزان برتر در ۲۰ و ۲۱بهمن ماه ۱۴۰۱ در تپه تاریخی هگمتانه همدان برگزار شد. این برنامه به همت «حسین زندی» و «سوسن قربانی‌جم» و با حمایت هفته‌نامه همدان‌نامه، انجمن توان‌افزایی باهم، پایگاه خبری شهربان‌پرس، پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه و موسسه حس پنهان برگزار شد.

در طول این ورکشاپ، احمدی به همراه دانش‌آموزان از محوطه تاریخی و موزه هگمتانه بازدید کردند. مسیح احمدی؛ معمار، مجسمه‌ساز و جواهرساز ایرانی است که سال‌هاست در زمینه ساخت مدال هنری فعالیت دارد. او در سال ۱۳۸۰ گروه معماری داخلی «مسیح» را راه‌اندازی کرده و از سال ۱۳۹۱ عضو انجمن صنفی مبلمان و معماری داخلی ایران است. احمدی به صورت حرفه‌ای ساخت جواهرات به ویژه با فلزات رنگی را دنبال کرده و پس از شاگردی در محضر استاد «پرویز تناولی» به صورت تخصصی وارد حوزه مدال هنری شده است. او در سال ۲۰۱۴ به عضویت انجمن مدال هنری بریتانیا (BAMS) درآمده است. او همچنین عضو فدراسیون بین‌المللی مدال هنری (FIDEM) است. احمدی از سال ۲۰۱۸ نماینده (FIDEM) در ایران است که فعالیت های خود را با تشکیل گروه مدال هنری دنبال می‌کند.

آثار او در حدود ۱۳ نمایشگاه داخلی و بین‌المللی شرکت داشته و همچنین در مجموعه‌های عمومی و خصوصی نگهداری می شوند. از وی چندین مقاله در نشریات داخلی و خارجی منتشر شده که برخی از آن‌ها به صورت سخنرانی هم ارائه شده‌اند. احمدی هم‌اکنون در حال تهیه و تدارک منابع آموزشی به‌روز و برنامه‌ریزی برای برگزاری ورکشاپ‌های تخصصی برای اعضای گروه مدال هنری در ایران است. در این مصاحبه با مسیح احمدی قصد داریم تا با نحوه کارکرد سازمان فیدم و اهداف این ورکشاپ آشنا شویم.

  • وظیفه سازمان فیدم در دنیا چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

فیدم یک سازمان بین‌المللی مدال هنری است که ۴۶ کشور در این سازمان عضو هستند. ایران جز این ۴۶ کشور است و هر کشور فعالیتی کاری خودش را دارد و این فعالیت شامل برگزاری نمایشگاه، برگزاری ورکشاپ، آموزش و روش‌های ساخت مدال و مدال هنری می‌شود. فیدم هر دوسال یک بار یک نمایشگاه برگزار می کند که هر بار در یک کشور برگزار می‌شود. سال پیش در ژاپن و سال آینده در فلورانس ایتالیا است. اگر هر کسی بخواهد در کشور خودش در حیطه مدال و مدال هنری کاری انجام دهد، باید به نماینده آن کشور در فیدم گزارش دهد. در زمانی که موزه بریتانیا به شدت قوی در حال عمل‌کردن در حوزه مدال و مدال هنری بود، متوجه می‌شود که خیلی از مردم به این حوزه علاقه نشان دادند و خیلی از کشور ها دوست دارند در این حوزه عضو باشند و فعالیتشان را نشان دهند؛ بنابراین به دلیل استقبال، تصمیم گرفتند سازمان بین‌المللی مدال هنری را تأسیس کنند.

شاید دوست بدارید :
  • هدف از برگزاری این ورکشاپ دو روزه در همدان چیست؟

در این ورکشاپ قرار است از خلاقیت بچه‌های بی‌سرپرستی که دور هم جمع شده‌اند استفاده کنیم و به او بگوئیم تو چقدر خلاقی و چه کارهایی می‌توانی انجام بدهی! در این ورکشاپ یاد می‌گیرند که باید با موضوع و مفهوم قابل توجه کار کنند. می‌دانید که بهترین مفهوم در دنیا، مفهوم محیط زیست است که خیلی از هنرمندان با مفهوم محیط زیست حرفشان را بیان می‌کنند. ما از همین الان در حال رشد ذهن کودکان هستیم و به آن‌ها یاد می‌دهیم که با محیط زیست چه رفتاری داشته باشند. اگر در آینده یک سازمان یا ارگان  موضوعی را برای مدال هنری می‌دهد، به جای این‌که در بازار برود و از تندیس و مدال‌های بازاری استفاده کند، بتواند از این بچه‌ها استفاده کند. فکر می‌کنیم ایران جز معدود کشورهایی در زمینه آموزش مدال هنری برای کودکان بی‌سرپرست است.

  • کمی از خودتان بگوئید. از چه سالی فعالیتتان را آغاز کردید؟

من متولد ۱۳۶۳ در اصفهان هستم و شغل من معماری است. ۱۲ سال است که سعادت شاگردی استاد پرویز تناولی را داشتم و این‌که توانستم به تکنیک‌ها و راهکارهای رسیدن به یک حجم در قالب مجسمه‌سازی، جواهرسازی و مدال هنری برسم. در طول این ۱۲ سال هم تحقیقی درباره مدال هنری کردم و در اصفهان، تخصصی‌ترین کارگاه ساخت مدال را دارم و در آن‌جا نیز فعالیت می کنم. من برای آموزش باید زیرساختی را طراحی می‌کردم تا افراد از اخبار مدال هنری و فعالیت‌هایی که در این حوزه انجام می‌شد، اطلاع داشته باشند؛ بنابراین سایت آرت مدال را راه‌اندازی کردم و همه این‌ها با حمایت معنوی آقای پرویز تناولی انجام شده است. هدف ما این است شاخه مدال هنری را رشد دهیم. همین‌طور که در نمایشگاه‌ها شاهد عکس و دیگر شاخه‌های هنری هستیم، می‌خواهیم شاهد کثرت آثار مدال هنری در نمایشگاه‌ها باشیم. و این‌که قیمت مدال هنری ارزش معنوی آن را مشخص نمی‌کند؛ چراکه بر روی اثر هنری نمی‌توان قیمت گذاشت.

  • فضای این ورکشاپ را چطور می بینید؟ و این ورکشاپ قرار است چند روز ادامه پیدا کند؟

با توجه به این‌که بچه‌ها درس دارند و بنده هم کار دارم، ورکشاپ در دو روز و دو هشت ساعت در آخر هفته، پنجشنبه و جمعه است. در آخر در این ورکشاپ قرار است با گرفتن آرزوهای بچه‌ها و ربط‌دادن این آرزوها به محیط زیست و یک فرم هندسی و در قالب استاندارد مدال هنری که نباید از کف دست بزرگ‌تر باشد، بتوانیم آثاری را توسط ذهن خلاق بچه‌ها استخراج کنیم. آثار بچه‌ها قابل فروش نیست و صرفا هنری است نه تجاری.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.