الحاق؛ بازی نمایندگان

الحاق روستاها و شهرهای کوچک به همدان به بهانه خانه‌دارکردن مردم، بازی نمایندگان است

0

همدان‌نامه: این‌که هرچه متخصصان اعتراض می‌کنند، کارشناسان انتقاد می‌کنند و استادان دانشگاه مطالبه می‌کنند، باز برخی مدیران و نمایندگان کار خود را می‌کنند، یعنی در این شهر اعتقادی به کار کارشناسی ندارند. هنوز یک سال و نیم از الحاق سه روستای قاسم‌آباد، حسن‌آباد و علی‌آباد به شهر نگذشته که عواقب منفی اجرای این طرح به صورت افزایش ساخت‌وسازهای غیرمجاز و هرج و مرج در خدمات‌رسانی شهرداری به این مناطق و البته نارضایتی اهالی از ناکافی‌بودن خدمات، خود را نشان داده، با این شرایط صحبت از الحاق چندین روستا از جمله شورین و جالب‌تر از همه شهر جورقان به همدان مطرح است. نماینده‌ای به دنبال رسیدن به اهداف خود طرح ارائه می‌دهد و مدیرانی که به دنبال حفظ صندلی هستند و تاب مقاومت در برابر قدرت ندارند، این طرح‌ها را امضا و اجرا می‌کنند و در نهایت این مردم هستند که ضرر می‌کنند. اسف‌بارتر این‌که این نمایندگان و مدیران چند سال دیگر نیستند تا پاسخگوی عواقب منفی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تصمیمات غلط خود باشند و کسی آن‌ها را بازخواست نخواهد کرد. بالاگرفتن بحث در خصوص طرح جامع و الحاق روستاها و جورقان به همدان باعث شد دوباره به این موضوع بپردازیم.

*عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا:

*مخالفت با طرح الحاق مطالبه عمومی شود

*نازنین ناصری

اگرچه اکثریت اهالی روستاهای قاسم‌آباد، علی‌آباد و حسن‌آباد با الحاق روستاهایشان به شهر مخالف بودند و اگرچه اکثر شهروندان شهر جورقان و روستاهایی مانند شورین نیز با ادغام به همدان مخالف هستند اما به نظر می‌رسد این مخالفت هنوز به یک مطالبه عمومی تبدیل نشده است وگرنه تجربه‌های تاریخی نشان داده هیچ مدیر، مسئول و نماینده‌ای نمی‌تواند جلوی خواست عمومی بایستد.

محمدسعید ایزدی
محمدسعید ایزدی

یک متخصص معماری می‌گوید: از بعد فنی از جمله پیامدهای گسترش افقی شهر چه به صورت منفصل و چه متصل ایجاد دردسر و مشکل برای مدیریت شهری است. مدیریت شهری با گسترده‌شدن شهر توان اصلی خود را از دست می‌دهد. برعکس وقتی که شهر متراکم‌تر و پیوسته‌تر است، این امکان برای مدیریت شهری وجود دارد که شهر را بهتر اداره کند. جدا از این‌که گسترده‌شدن شهر و الحاق روستاها مشکلاتی در سازمان فضایی به وجود می‌آورد و ناهم‌خوانی‌هایی که در ساختار اجتماعی روستاها با شهر وجود دارد و با توجه به این‌که روستائیان در تمام طول این سال‌ها به عنوان یک فرد روستایی فعالیت داشته‌اند و ساختار اجتماعی متفاوتی را تجربه کرده‌‌اند، تلفیق آن‌ها با ساختار شهر‌ها مشکلات متعددی ایجاد می‌کند.

«محمد سعید ایزدی» با بیان این‌که اساسا روستا نهادی است که دنبال تولید است در حالی‌که هدف شهر مبادله است، می‌گوید: تلفیق این دو محیط با یکدیگر از لحاظ تخصصی درست نیست و تمام تلاش ما این است که از الحاق و گسترده‌شدن شهرها جلوگیری کنیم. اما فشارهایی که یکسری افراد و ذینغعان بر مشاور طرح جامع وارد می‌کنند، باعث می‌شود که تن به این تصمیم غیرکارشناسی دهد.

وی اضافه می‌کند: به عنوان یک شهروند همدانی و این‌که قبلا مسئولیت‌هایی نیز بر عهده داشته‌ام، با الحاقات و گسترده‌شدن شهر مخالف هستم. با اجرا شدن این طرح، اتفاقات عجیبی در بخش فرهنگی و اجتماعی رخ می‌دهد و عواقب زیادی در مدیریت شهری و مسائل ترافیکی به وجود می‌آورد و شهر را با چالش‌های بزرگی روبرو می‌کند. برای جلوگیری از انجام این قبیل طرح‌ها، اطلاع‌رسانی از جانب رسانه‌های مختلف و مطالبه‌گری از سوی مردم باید انجام شود تا گروه‌های مختلف را از عواقب این تصمیم مطلع کند. به دلیل این‌که جریان مطالبه‌گری در شهرها وجود ندارد و فردی که در جایگاه مقام مسئول است، مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد.

معاون سابق وزیر راه وشهرسازی در آخر می‌گوید: یکی از قدرتمندترین روش‌ها برای مقابله با اجرای این قبیل طرح‌ها، مطالبه‌گری و ایجاد جریان متمدنانه و همچنین ایجاد جریان اندیشه‌ای بین متخصصین همدانی است تا از مسئولان از جمله استاندار و وزیر راه و شهرسازی بخواهند با برگزاری نشست‌های مختلف به این موضوع رسیدگی کنند و دانشگاه بوعلی سینا متولی این بخش شود و از کسانی که تصمیم به اجرای چنین طرحی گرفته‌اند توضیح بخواهند. این راهکارها زمینه را برای تفکر افرادی که دغدغه شهر دارند، فراهم می‌کند تا تصمیماتی اتخاذ نکند تا در آینده نزدیک شهر دچار چالش‌های عجیب و غریب شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.