این‌ها شایعه و حرکات پوپولیستی است

استاندار همدان در پاسخ به اعتراض کارشناسان درباره انتقال آب کبودراهنگ به همدان:

شاهرخی: همه چاه‌هایی که در این مدت حفر شده با مجوز امور آب بوده و تمام مراحل قانونی برای دریافت مجوز آن‌ها طی شده و امروز نیاز ضروری ۶۰۰ هزار نفر جمعیت ضروری شهروندان همدانی است.

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

هفته پیش انتشار خبر انتقال آب روستای خالق‌وردی از توابع شهرستان کبودراهنگ به همدان آن هم در یک روز تعطیل و بی سر و صدا و بدون حضور رسانه‌ها، صدای اعتراض خیلی‌ها را درآورد. «فتح الله توسلی» که در انتخابات میان‌دوره‌ای به مجلس راه یافته در گفت‌وگو با رسانه‌ها به این موضوع اعتراض و مدیران ارشد استان را تهدید به استعفا کرد. اما مدیران استان بدون توجه به این اعتراضات و نقد کارشناسان محیط زیست مبنی بر این‌که مقوله انتقال آب اساسا کار اشتباهی است و سال‌هاست منسوخ شده، این کار را ادامه دادند. در حال حاضر ۲۵۰ لیتر در ثانیه از آب کبودراهنگ؛ شهرستانی که خود به دلیل وجود نیروگاه مفتح دچار بحران شدید آب است و ۲۰۰ روستای آن از طریق تانکر آب‌رسانی می‌شود، به همدان منتقل می‌شود تا مرکز استان‌نشین‌ها از مسئولان راضی باشند. نه نماینده کبودراهنگ استعفا داد و نه مدیران ارشد استان از موضع خود عقب کشیدند. حالا باید دید توسلی می‌تواند جلوی این اقدام بایستد یا به قولش عمل می‌کند و استعفا می‌دهد.

کار، کارشناسی‌شده است

استاندار همدان همچنان بر موضع خود مبنی بر درست بودن انتقال آب کبودراهنگ به همدان اصرار دارد و معتقد است این فرهنگ باید در جامعه ما جا بیفتد که اظهارنظرها بر اساس اصول کارشناسی باشد. «سید سعید شاهرخی» می‌گوید: اعتراضات کارشناسان نخستین‌بار است که به گوش من می‌رسد و در مطالعات انجام‌شده جایگاهی ندارد. طرح انتقال آب به همدان فقط مربوط به شهر همدان نیست بلکه طرح بزرگی است که کارشناسان وزارت نیرو، روی آن مطالعه‌ کرده‌اند، بخش عمده‌ای از آن اجرا شده و خط مسیر همدان به تالوار است و ممکن است علاوه بر تالوار، منبع دیگری به آن اضافه شود.

وی می‌افزاید: همدان در شرایط اضطراری است و نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم تا شهروندان همدانی در مهر و آبان، آب نداشته باشند. وظیفه ما تأمین آب به هر شکل ممکن است و انتقال ۲۵۰ لیتر بر ثانیه آب به همدان منتقل می‌شود تا نیاز ضروری شهروندان رفع شود.

بی‌توجهی به کبودراهنگی‌ها

توجه داشته باشید همه دغدغه استاندار تأمین آب شرب شهروندان همدانی است و اصلا صحبتی از شهروندان کبودراهنگی که به مراتب مصایب بیشتری در حوزه آب دارند، به میان نمی‌آورد. هرچند شاهرخی معتقد است در این طرح کبودراهنگ، بهار، فامنین و روستاهای آن‌ها دیده شده است.

وی ادامه می‌دهد: همه چاه‌هایی که در این مدت حفر شده با مجوز امور آب بوده و تمام مراحل قانونی برای دریافت مجوز آن‌ها طی شده و امروز نیاز ضروری ۶۰۰ هزار نفر جمعیت ضروری شهروندان همدانی است. آب جایی هم قطع نشده است. به حرف‌های غیرکارشناسی توجه نکنید. اگر این کار انجام نشود، در مهر و آبان با خشکی مطلق مواجه خواهیم شد. بنابراین این اقدام، یک برنامه علمی، مدون و اصولی است.

حالا باید دید این کار کارشناسی که استاندار بر آن تأکید می‌کند توسط کدام کارشناسان مطالعه شده که از روز اجرا همه کارشناسان با آن مخالفت می‌کنند. به نظر می‌رسد نگاه آقای استاندار بیشتر مدیریت مبتنی بر کاهش تنش در میان شهروندان است تا یک نگاه علمی مبتنی بر آینده‌نگری. در ضمن هر اقدام قانونی لزوما اقدام درستی نیست.

به شاهرخی می‌گویم کبودراهنگ خودش با بحران آب روبروست و هزار مشکل در این حوزه دارد. در این شرایط به نظر می‌رسد انتقال آب کبودراهنگ به همدان به منظور کاهش تنش انجام شده که توضیح می‌دهد: هیچ‌کس بی‌آب نمانده و نخواهد ماند. شرایط همدان از نظر آبی بدتر از کبودراهنگ است. این‌ها شایعه و حرکات پوپولیستی است و برخی با این حرکات می‌خواهند خودشان را نشان دهند وگرنه حرف‌هایشان مبنای علمی ندارد. همه شهرستان‌های استان برای ما مهم است و هیچ‌کدامشان نباید نگران تأمین آب باشند. از هر کجا شده آب به همدان انتقال می‌دهیم تا شهروندان بی آب نمانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.