مدیر شرکت سیاحتی علیصدر می‌گوید:
بازدید ۹۵ هزار گردشگر نوروزی از غار علیصدر

ملکی: باتوجه به تقارن تعطیلات عید نوروز با ماه مبارک رمضان، اقدام به پذیرایی از گردشگران با وعده افطار می‌کردیم تا هم مسافران و گردشگران راضی باشند و هم حرمت ماه مبارک رمضان حفظ شود. حتی در سالن انتظار غار، بازی دربی نیز پخش شد تا مسافران و گردشگران این بازی حساس را از دست ندهند.

0

*مینا ساکی

غار علیصدر طی چند سال گذشته روزهای سختی پشت سر گذاشت؛ سیل سال ۱۳۹۸ به‌ یکباره از آمار بازدیدکنندگان آن کاست و بعد از آن تا چند سال کرونا امانش را برید؛ تا جایی‌که شرکت سیاحتی علیصدر مجبور به تعدیل نیرو شد و تعدادی از کارگرانش مجبور به دریافت بیمه بیکاری شدند. تعطیل‌شدن غار علیصدر به‌عنوان مهم‌ترین جاذبه گردشگری استان همدان که درآمد مناسبی در این حوزه برای همدان داشت، آسیب زیادی به گردشگری همدان زد و باعث شد خیلی از مسافران و گردشگران که به دلیل بازدید از غار علیصدر به همدان سفر می‌کردند، از این کار منصرف شوند. حالا بعد از چند سال، بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی جهان، رنگ خوشی به خودش دیده و روزهای خوبی سپری می‌کند. مسئولان شرکت سیاحتی علیصدر با درنظررفتن تمهیداتی به‌دنبال جذب گردشگران بیشتری هستند تا تلخی‌های چندساله برای غار علیصدر و همدان جبران شود.

بازدید ۹۵ هزار گردشگر از علیصدر

مدیر شرکت سیاحتی علیصدر به همدان‌نامه می‌گوید: از آغاز تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۲ تا پایان تعطیلات عید فطر، حدود ۹۵ هزار گردشگر از غار علیصدر بازدید کردند که ۷۴ هزار بازدید مربوط به تعطیلات ۱۳ روزه نوروز بوده است.

«کریم ملکی» این آمار را مثبت ارزیابی می‌کند و ادامه می‌دهد: درنظرگرفتن تمهیدات ویژه باعث استقبال گردشگران بیشتری از علیصدر شد؛ تا جایی‌که این جاذبه گردشگری، رتبه نخست بازدیدها را به خود اختصاص داد.

وی می‌افزاید: باتوجه به تقارن تعطیلات عید نوروز با ماه مبارک رمضان، اقدام به پذیرایی از گردشگران با وعده افطار می‌کردیم تا هم مسافران و گردشگران راضی باشند و هم حرمت ماه مبارک رمضان حفظ شود. حتی در سالن انتظار غار، بازی دربی نیز پخش شد تا مسافران و گردشگران این بازی حساس را از دست ندهند.

ملکی افتتاح دفتر خدمات گردشگری واقع در میدان عاشورا را از دیگر اقدامات مثبت شرکت علیصدر ارزیابی می‌کند و می‌گوید: در این دفتر که در یکی از مهم‌ترین ورودی‌های شهر قرار گرفته بود، علاوه بر غار علیصدر، دیگر جاذبه‌های گردشگری استان و همچنین اماکنی مانند رستوران‌ها و هتل‌ها نیز به مسافران و گردشگران معرفی می‌شد تا گردشگران با اطلاعات بیشتری اقدام به انتخاب مکان اقامت خود بکنند و از اماکن گردشگری همدان بازدید داشته باشند.

فروش اینترنتی بلیت بازدید از غار علیصدر

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر می‌گوید: در راستای خدمت‌رسانی بهتر به گردشگران و مردم همدان، علاقمندان به بازدید از شگفت‌انگیزترین غار آبی قابل قایقرانی جهان می‌توانند با مراجعه به دفتر خدمات گردشگری واقع در شهر همدان، میدان عاشورا، جنب پمپ بنزین نسبت به تهیه بلیت بازدید غار اقدام کنند.

وی ادامه می‌دهد: در مرحله اول این طرح بازدیدکنندگان با مراجعه به این دفتر بلیت خود را دریافت می‌کنند، اما در مرحله بعد انجام این فرآیند از درگاه اینترنتی سایت شرکت قابل انجام خواهد بود و همگان از تمام نقاط کشور می‌توانند پیش از مراجعه به غار، بلیت خود را تهیه کنند. با هماهنگی‌های انجام‌پذیرفته برای افرادی که مایل به بازدیدگروهی و دسته جمعی نیز هستند، امکان ارائه خدمات ترانسفر از مبدأ تا مقصد نیز در این دفتر خدمات گردشگری با کمترین هزینه مهیا است.

وی تأکید می‌کند: شهروندان و گردشگران برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۸۱۳۲۵۴۲۶۷۷ تماس بگیرند.

درباره غار علیصدر

شناسایی غار این غار به نام‌های علی سرد، علیصدر و علی سد نامیده می‌شود. در فرهنگ دهخدا به نام علی سد (سد علی) آمده است، اما آن‌چه که بیشتر نوشته شده به نام روستای علیصدر معروف شده است. غار علیصدر دارای ۲ در است؛ یکی درب خروجی ( شمال غربی) ۲- در فعلی (شمالی) که به فاصله ۲۰۰ متر از هم قرار دارد. طبق اسناد و مدارک به‌دست آمده که پس از مطالعات باستان‌شناسی و کارشناسی‌های انجام شده معلوم شد که سفال‌ها مربوط به قرن ۴ یا ۵ هجری قمری (در دوره سلجوقیان) است.

دکتر «پرویز اذکایی» تاریخ‌نگار معروف همدان، در ص ۲۵۶ کتاب خود چنین می‌نویسد: اولین جایی که از غار علیصدر نامبرده شد در کتاب عجائب المخلوقات (نام دیگر آن عجائب‌نامه است) نوشته حکیم طوسی همدانی ملقب به سلمانی است که در سنه ۵۸۵ تا ۵۲۵ هجری قمری می‌زیسته و این کتاب در حدود ۹۰۰ سال پیش تألیف شده است. به عجایب و دیدنی‌های همدان اشاره کرده و نوشته در ناحیتی از همدان به نام اعجم یا اچم از ولایت همدان، کوهی است که در آن دو کهف وجود دارد. از شخصی شنیدم که در آن ناحیه می‌زیسته، گفت شمع‌ها برداشتیم و در آن رفتیم به لب دریایی رسیدیم گرد بر گرد آن کوهی این شگفت است.

چگونگی تشکیل غار علیصدر

غارها اصولاً از دیده‌های زمین‌شناسی به شمار می‌روند و در شکل‌گیری آن‌ها مجموعه‌ای از عوامل زمین‌شناسی و اقلیمی نقش دارند. ۸۰ درصد غارهای جهان در دل کوه‌هایی تشکیل می‌شوند که از سنگ‌های کربناتی (آهکی) تشکیل شده‌اند. بزرگی غارها و ابعاد آن‌ها به عوامل دیگری از جمله پدیده‌های تکتونیکی که باعث ایجاد گسل‌ها، درزه‌ها و چین‌ها می‌شود و نیز وضعیت اقلیمی و شرایط محیطی منطقه، بستگی دارد. در بسیاری از کوه‌های آهکی ممکن است این عوامل تنها سبب تشکیل حفرات پراکنده در دل کوه شده باشد و شرایط مناسب که سبب به هم پیوستن حفرات کوچک و تبدیل آن‌ها به حفرات بزرگ شود فراهم نیامده باشد.

بر اثر نفوذ آب بر سنگ‌های آهکی (گچ و نمک و آهک) سنگ‌ها فرسایش یافته و در آب‌های نفوذی حل می‌شوند و به تدریج حفره ایجاد می‌شود و این حفره به مرور زمان به گذرگاه‌های زیرزمینی تغییر شکل می‌یابند. آب‌های فرورونده مرتبا مواد را در خود حل کرده و کم‌کم محوطه بازتر و بازتر می‌شود و این محوطه فضای باز (غار) نامیده می‌شود. بر اثر نفوذ آب بر سنگ‌های آهک و مواد معدنی دیگر و حل‌کردن آن‌ها و ورود قطرات آبی مواد معدنی و املاح در سقف و دیواره‌های غار شروع به رسوب‌گذاری می‌کنند که استلاکتیت خوانده می‌شوند و قطرات ریخته شده در سطح آب استلاکمیت تشکیل می‌شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.