برداشت ناقص شورای ششم از مقوله شفافیت

0

*فاطمه کاظمی

*دبیر تحریریه

اکثریت اعضای ششمین دوره شورای شهر همدان با شعار شفافیت و مبارزه با فساد وارد کارزار انتخاباتی شدند و شاید بتوان گفت بعضی از آن‌ها با تکیه بر همین شعار بر صندلی‌های پارلمان شهری تکیه زدند. در کشوری که فساد از سر و کول آن بالا می‌رود و صدای بعضی تصمیمات سال‌ها بعد درمی‌آید و نهایتا فقط مردم تاوان سنگین آن‌ها را می‌پردازند، این اتفاق کاملا طبیعی است که شهروندانی که رای‌دادن در انتخابات اخیر را انتخاب کردند، معیار شفافیت را در انتخاب خود پررنگ ببینند.

اما عملکرد شورای ششم در همین مدت کوتاه این را به ذهن می‌رساند که احتمالا همه برداشت اعضای این شورا از شفافیت اعلام دارایی‌های مالی و احتمالا مقدار هزینه‌های انتخاباتی است و اگر آن‌ها به صورت داوطلبانه این‌ها را در فضای مجازی به شهروندان اعلام کنند پس شفاف عمل کرده‌اند، در حالی‌که اصلا باید دید میزان دارایی‌های مالی و هزینه‌های انتخاباتی یک عضو شورای شهر چقدر دغدغه شهروندان است؟ اصلا این موضوع چقدر اهمیت دارد؟

بخشی از مقوله شفافیت به معنای در اختیار گذاشتن همه تصمیمات گرفته‌شده در پارلمان شهری از جمله قراردادها، مساعده‌ها، دریافت‌ها و پرداخت‌ها و مانند این‌ها در اختیار شهروندان است تا آن‌ها خود درباره عملکرد شورای شهرشان تصمیم بگیرند و اجازه نقد، بررسی و تحلیل آزادانه این عملکرد را داشته باشند و در مواقعی به راحتی بتوانند درباره اقداماتی که به ضرر شهرشان است، اعتراض کنند و در مقابل پاسخ و نتیجه بگیرند، وگرنه وظیفه رسیدگی به تخلفاتی مانند افزایش دارایی ناگهانی و عجیب یک عضو شورا بر عهده نهادهای امنیتی و نظارتی است و شهروندان نمی‌توانند درباره آن کاری  انجام دهند.

رسانه‌ها مهم‌ترین ابزار برای در اختیار قراردادن داده‌های لازم از شورای شهر به شهروندان هستند و خبرنگاران و روزنامه‌نگاران به عنوان قشر آگاه جامعه رسالت نقد، بررسی و تحلیل این داده‌ها را بر عهده دارند اما در کمال تعجب شورای ششم که شفافیت را بر سردر شعارهای خود کوبیده، در همین مدت کوتاه، بیشتر جلسات خود را به صورت غیرعلنی برگزار و از حضور خبرنگاران در این جلسات ممانعت کرده است، چه چیزی عجیب‌تر از این‌که خبرنگاران اجازه حضور در مهم‌ترین جلسه شورای شهر یعنی جلسه انتخاب شهردار را نداشتند.

به نظر می‌رسد شورای ششم که بیشتر اعضای آن طوفانی وارد پارلمان شهری شدند و وعده‌های عجیب و غریب به شهروندان داده‌اند، در همین زمان کوتاه سردرگمی و بی‌برنامه‌گی خود را اثبات کرده‌اند که نمونه بارز آن انتخاب شهرداری است که حتی یک روز در شهرداری کار نکرده و هیچ سابقه اجرایی درخور توجهی ندارد و حالا شنیده می‌شود خیلی از همین اعضا در انتخاب خود مانده‌اند و آرزو می‌کنند کاش گزینه انتخابی درخشانشان تائید نشود.

احتمالا تا ماه‌ها شاهد این سرگردانی و بی‌برنامه‌گی از سوی اعضای شورای ششم باشیم که متأسفانه چوب آن را شهروندان خواهند خورد و شهری که سال‌هاست آرزوی آبادانی بر دلش مانده، اما امیدوارانه به اعضای شورای شهر توصیه می‌کنیم تعریف خود از شفافیت را بسط و گسترش دهند و در این تعریف رسانه‌ها به عنوان رابط بین مدیران و شهروندان را فراموش نکنند که راه شفافیت از رسانه‌ها می‌گذرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.