توسط نویسنده لالجینی منتشر شد:
مجموعه شعر «سلام بر ارمنستان»

0

همدان‌نامه: مجموعه شعر «سلام بر ارمنستان»  سروده‌های «عباس اقبال مهران» نویسنده و شاعر لالجینی توسط انتشارات بین‌المللی حوزه مشق  و با تیراژ هزار نسخه وارد بازار کتاب و توسط پروفسور «آرسن آواکیان» سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری ارمنستان در ایران، در دانشگاه شهید چمران اهواز رونمایی شد.

مجموعه اشعار سلام بر ارمنستان، مشتمل بر ۲۰ قطعه شعر با مضمون مظلومیت، حماسه‌آفرینی و پیشروبودن در تمامی جوانب علمی، فرهنگی و هنری و نیز گرامیداشت شخصیت‌های فاخر ارمنی است که در طول ۲ سال  سروده شده است.

اقبال مهران درباره این اشعار به همدان‌نامه گفت: فکر اولیه سرودن اشعار به دیدارم از کلیسای وانک در جلفای اصفهان و سپس مطالعه در مورد تاریخ ارامنه و  فجایع عظیمی که بر سر این مردم عزیز و بافرهنگ آمده بود و قلبم را مملو از درد و اندوه کرد، به ذهنم رسید.

وی افزود: با مطالعه و تحقیق بیشتر به این حقیقت پی بردم که تاریخ، فرهنگ و هنر ایران مدیون ارمنیان و فرهنگ و تمدن فاخر آنان است؛ آن سان که ارمنی‌ها در هر زمینه‌ای از اولین‌ها بوده اند و این بهترین گواه بر پویندگی فرهنگ والای ارمنیان است.

این شاعر لالجینی توضیح داد: شخصیت‌های دانشمند و فرهنگی زیادی از ارامنه نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان نقش‌آفرینی موثری داشته‌اند و خدمات شایانی به عالم فرهنگ، تمدن، علم و هنر ارائه کرده‌اند. جای‌جای تاریخ ایران در این مسیر سرشار از حضور ارامنه است. ابنیه و آثار باستانی و تاریخی و خدمات علمی و فرهنگی ارامنه در طول تاریخ ایران نشان از قرابت فرهنگی و سطح بالای همزیستی پایدار دارد. اگر امروز اصفهان را به عنوان نصف جهان می‌شناسند، قطعا تأثیر ارامنه در شکوه و جلال این شهر تاریخی و زیبا بسیار پررنگ است. جلفا نماد دوستی و زندگی مسالمت‌آمیز میان ارامنه و ایرانیان و وجود اعتماد متقابل میان این دوقوم است. وجود کلیساهای فراوان در گستره جغرافیایی ایران نیز نشانه آزادی و دوستی عمیق بین دو ملت است.

وی تأکید کرد: ایزد منان را گواه که در راستای سرودن اشعاری در شأن و منزلت ارمنیان عزیز در این مجموعه از هیچ کوششی دریغ نکرده‌ام.

اقبال مهران گفت: در پایان لازم می‌دانم از کلیه افرادی که من را در به سرانجام رساندن این اثر یاری کردند،  به‌ویژه از پرفسور آرسن آواکیان سفیر فوق‌العاده و تام الاختیار جمهوری ارمنستان در ایران، آقای نورایر مهرابیان دستیار محترم سفیر ارمنستان که لطف و محبت کرده و در این مسیر همراه و مشوق من بودند، صمیمانه تشکر کنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.