معاون امور عمرانی استاندار:
محدوده منطقه جدید بر اساس نقشه سال ۱۳۳۵ تعیین شده است

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

گویا مدیریت ارشد استان نگاه ویژه‌ای به حفظ بافت تاریخی همدان و آثار تاریخی آن دارد. این مهم در پیگیری ویژه مسائل ثبت جهانی منظر تاریخی اجتماعی هگمتانه به وضوح دیده می‌شود. با «فرزاد تیموری» معاون امور عمرانی استاندار درباره چند و چون تعیین محدوده منطقه جدید شهرداری به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌آید.

– یکی از مباحث اساسی شهر همدان، حفظ بافت تاریخی آن است. در همین راستا از چند سال پیش موضوع راه‌اندازی شهرداری بافت تاریخی این شهر مطرح شده، اما هنوز بلاتکلیف است و فعلا به جایی نرسیده است. شما به تازگی سمت معاونت استانداری را بر عهده گرفته‌اید، چه نگاهی به این مقوله دارید؟

بافت تاریخی در هر شهری به خصوص در شهر همدان، شناسنامه و هویت شهر محسوب می‌شود. در بافت تاریخی گذشته شهر را می‌بینیم و در گذشته شهر، هویت شهر منعکس می‌شود و این هویت باید در بافت تاریخی جست‌وجو شود و ما باید در جهت حفظ، مرمت و احیای فضاهای از بین رفته گام برداریم.

در شهر همدان، شهرداری منطقه جدید بیشتر بافت تاریخی را شامل می‌شود. تعیین محدوده و محله‌بندی این منطقه انجام شده و در مراحل تصویب نهایی است تا برای وزارت کشور ارسال شود.

  • مبنای تعیین محدوده این بافت چه چیزی است؟

عوامل زیادی در تعیین این محدوده تأثیرگذار هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که منطقه قابل شناسایی باشد تا پلاک‌ها نامتمرکز و آشفته نباشند. محدوده منطقه جدید بر اساس خیابان‌ها و معابر تعیین شده تا تکلیف ارباب رجوع و دستگاه‌های اجرایی مشخص باشد. موضوع دیگر جای دادن بافت تاریخی در دل این منطقه است.

  • خیلی از کارشناسان و متخصصان معتقدند نقشه سال ۱۳۳۵ باید مبنای تعین محدوده بافت تاریخی همدان باشد. به نظرم محدوده‌ای که در نظر گرفته شده بخش کوچکی از این نقشه را شامل می‌شود…

خیر. این محدوده تقریبا بر اساس نقشه سال ۱۳۳۵ تعیین شده و می‌توانم بگویم ۹۰ درصد نقشه سال ۱۳۳۵ در این محدوده گنجانده شده است.

  • خوشبختانه مقام ارشد استان و همچنین شما نگاه مثبتی به بافت تاریخی همدان دارید. به نظر شما برای تحقق حفظ این بافت و رسیدن به ثبت جهانی منظر تاریخی اجتماعی هگمتانه چه باید کرد؟

با تأکیدات استاندار، برای ثبت جهانی منظر تاریخی اجتماعی هگمتانه، نخستین گام بلند، پیگیری مداوم این موضوع است. یک کمیته دائمی پیگیری ثبت جهانی هگمتانه از سوی آقای استاندار تعریف شده که جلسات این کمیته به صورت هفتگی به ریاست بنده برگزار می‌شود و دستگاه‌هایی مانند شهرداری، شرکت‌های خدمات‌رسان، اداره‌کل میراث فرهنگی و اداره‌کل راه و شهرسازی در آن حضور دارند. کلیه مواردی که برای رسیدن به ثبت جهانی باید رعایت شود در این کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد. نخستین کار حذف راه آسفالته در بدنه تپه تاریخی هگمتانه است. مسیر جایگزین این راه تعیین شده و در کمیسیون ماده پنج مصوب شده است. در حال تهیه نقشه نهایی هستیم تا عبور و مرور خودروها از محوطه هگمتانه متوقف شود تا وزارت میراث فرهنگی اطمینان خاطر پیدا کند که استان همدان پیگیر جدی ثبت جهانی است. اقدامات دیگری مانند جداره‌سازی محوطه میدان تاریخی نیز باید انجام شود و تأسیساتی که روی این جداره‌ها پیاده شده باید مدیریت شوند که شرکت‌های خدمات‌رسان موظف به انجام آن هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.