مصوبات شورای ترافیک نهاوند، پشت چراغ قرمز

گویا مدیران دستگاه‌ها با خروج از جلسه تمامی موارد فوق را به بوته فراموشی می‌سپارند.

در نهاوند با وجود برگزاری منظم و مستمر جلسات شورای حمل و نقل و ترافیک، اجرای مصوبات آن هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و به عبارتی هیچ اراده‌ای برای اجرای آن از سوی دستگاه‌های مربوطه دیده نمی‌شود.

0

*سجاد سیف

*خبرنگار

نهاوند شهرستانی گردشگرپذیر و به عنوان مسیر مواصلاتی مرکز به غرب کشور و به ویژه مسیر تردد زائران عتبات عالیات با محورهایی پرحادثه و مرگبار است.

جلسه شورای حمل و نقل و ترافیک از جمله جلسات مهم در شهرستان‌ها خصوصاً در شهرستان نهاوند با توجه به مسیر عتبات عالیات به غرب کشور است که مصوبات آن برای روان‌سازی ترافیک و کاهش خطرات جاده و تصادفات بسیار ضروری و موثر است و دستگاه‌های مربوطه موظف به اجرای مصوبات آن هستند، اما در شهرستان نهاوند این روند به گونه‌ای دیگر رقم خورده است.

در نهاوند با وجود برگزاری منظم و مستمر جلسات شورای حمل و نقل و ترافیک، اجرای مصوبات آن هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و به عبارتی هیچ اراده‌ای برای اجرای آن از سوی دستگاه‌های مربوطه دیده نمی‌شود.

مصوبات جلسات بدون پیوست اجرایی پشت چراغ قرمز مانده و با وجود گذشت زمان، اجرای آن درگیر بی‌توجهی دستگاه‌های ذیربط است و نتوانسته مطالبات شهروندان را پاسخ دهد و در حد وعده باقی مانده است.

از جولانگاه تراکتورهای بی‌هویت و حمل و انتقال مصالح و نخاله‌های ساختمانی در مزارع، کوچه باغات و مسیرهای گردشگری ، اجرانکردن الکترونیکی‌شدن سیستم کار پارکبانان سطح شهر، جانمایی‌نشدن مناسب برای تمامی ایستگاه‌های تاکسی سطح شهر، ساماندهی سدمعبر و طرح ترافیکی هسته مرکزی شهر نهاوند، جلوگیری از ایجاد مزاحمت نمایشگاه‌های خودرو با پارک خودرو در پیاده‌رو و خیابان‌های سطح شهر، نبود نظارت و خواب ماشین‌های سنگین در محلات شهر و پروژه‌های نیمه‌کاره چهارخطه کردن راه‌های اصلی و روستایی بخشی از کاستی‌های فراوان نظارتی و خاک خوردن مصوبات شورای ترافیک است که گلایه‌های مردم را به همراه داشته است.

این موضوع بارها از سوی رئیس جلسه مطرح و بر ضرورت اجرای مصوبات شورای هماهنگی ترافیک شهرستان تأکید شده است، اما گویا مدیران دستگاه‌ها با خروج از جلسه تمامی موارد فوق را به بوته فراموشی می‌سپارند.

انتقاد فرماندار از اجرانشدن یا گزینشی اجراشدن مصوبات

فرماندار نهاوند در شورای ترافیک شهرستان از اجرا نشدن برخی مصوبات انتقاد کرد و گفت: مسئولیت اجرای گزینشی یا اجرانشدن آن بر عهده دستگاه‌های مسئول است.

«ضرغام احمدوند» با بیان این‌که مبحث ترافیک موضوعات فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع‌رسانی جزو دغدغه‌های مهم مسئولین است، گفت: اعضای شورای هماهنگی مدیریت ترافیک باید ضمن پیگیری مسائل و مشکلات با تمام بضاعت و محدودیت‌های موجود مشکلات را مرتفع کنند.

احمدوند بیان کرد: تمامی طرح های پیشنهادی شورای ترافیک شهرستان ابتدا باید در شورای فرعی ترافیک مورد بررسی قرار گرفته و کارهای کارشناسی روی آن انجام و سپس در این جلسه تصمیم‌گیری شود.

فرماندار نهاوند پیرامون درخواست‌های متعدد برای ایجاد سرعتکاه نیز گفت: وجود سرعت‌گیرها باید فنی، استاندارد، به‌جا و در محل مناسب باشد، بنابراین باید درخواست‌های موارد ضروری در جلسه شورای فرعی ترافیک بررسی و موافقت شود، چراکه افزایش تعداد سرعتکاه‌ها، آسیب خودروها و نارضایتی مردم را به همراه خواهد داشت.

بیشترین فوتی در محورهای روستایی

رئیس پلیس‌راه نهاوند در جلسه شورای ترافیک این شهرستان با انتقاد از اجرایی‌نشدن مصوبات شورای حمل و نقل و ترافیک شهرستان اظهار کرد: متأسفانه محورهای روستایی شهرستان مشکلات زیادی دارند و از ابتدای سال تاکنون بیشترین تصادفات شهرستان در محورهای روستایی اتفاق افتاده است و اداره راه و شهرسازی شهرستان نیز در این زمینه پاسخ‌گو نیست.

«روح‌الله گمار» با بیان این‌که در ۳ماهه نخست امسال ۹ نفر در تصادفات جاده‌ای شهرستان نهاوند جان خود را از دست داده‌اند، افزود: از این تعداد ۵ نفر آن ها در محورهای روستایی شهرستان رخ داده و این آمار بالایی است.

محورهای روستایی بدون روشنایی، خط کشی و علائم راهنمایی

وی تأکید کرد: تقاطع روستای زرامین به کرک، سه‌راهی فارسبان، سه‌راهی چشمه‌ماهی که از محورهای پرتردد روستایی هستند، بدون روشنایی است و همین موضوع زمینه بروز تصادفات زیادی در این محورها شده است.

رئیس پلیس‌راه نهاوند خاطرنشان کرد: زیرگذرهای شهرستان نیز به حال خود رها شده‌اند و هیچ کمکی به حل مشکلات ترافیک و مردم شهرستان نکرده‌ است.

گمار با بیان این‌که برج نوری در سه‌راهی شعبان باید جابه جا شود و این طرح تصویب شده، اما چرا تاکنون انجام نشده است، افزود: بیشتر راه‌های روستایی نهاوند مشکل روکش آسفالت و خط‌کشی دارند، برخی محورهای روستایی ما نه تابلو و نه علایمی دارند که باید برای حل این مشکلات هرچه سریع‌تر تدبیری شود زیرا افراد میهمان یا گردشگر به‌دلیل ناآشنایی به مسیر در این محورها دچار مشکلات می‌شوند.

فوت ۴۵ نفر در محورهای نهاوند در یکسال گذشته

رئیس پلیس‌راه نهاوند با بیان این‌که سال گذشته بیشترین آمار استان در فوتی‌ها را داشته‌ایم، از فوت ۴۵ نفر در سال گذشته در محورهای مواصلاتی شهرستان خبر داد.

گمار در خاتمه تصریح کرد: جان یک انسان خیلی ارزشمند است و متأسفانه با تصادفاتی که هر ساله در محورهای شهرستان اتفاق می‌افتد افراد زیادی جان خود را از دست می‌دهند و خانواده‌های زیادی داغدار می‌شوند که باید برای حل مشکلات محورهای ارتباطی شهرستان به ویژه محورهای روستایی چاره‌ای اساسی اندیشیده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.