شهردار جورقان تأکید کرد:
مطالبه‌گری؛ اولویت اصلی مدیریت شهری جورقان

احمدی: به مناسبت هفته شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، جمعه ۱۷ تیر، بزرگترین همایش پیاده‌روی خانوادگی را در شهر جورقان خواهیم داشت. مردم و خانواده‌های شهر جورقان را به بوستان مادر دعوت خواهیم کرد و در این همایش ارائه گزارشی مختصری از فعالیت شهرداری جورقان را برای مردم در نظر داریم.

0

*نازنین ناصری

*کارشناس ارشد محیط زیست

جورقان شهر تازه الحاق شده به همدان، با داشتن ظرفیت‌های درونی، با کم‌و‌کاستی‌های فراوانی مواجه است. از مشکلات خدماتی گرفته تا عمرانی و امکانات رفاهی، اما به نظر می‌رسد که مدیریت شهری این شهر در دوره ششم برای حل مشکلات شهروندان این شهر آستین همت را بالا زده و مطالبه‌گری را پیشه کار خود قرار داده است. بشنویم از زبان «داوود احمدی» که در آخر دوره ششم جورقان به کجا می‌رسد؟

  • با توجه به این‌که هفته شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را در پیش داریم، ضمن عرض تبریک این هفته خدمت شما، برای این هفته چه فعالیت‌ها و برنامه‌هایی در نظر دارید؟

جورقان با جمعیت حدود ده هزار نفر در پنج کیلومتری شمال همدان واقع شده است. این کهن‌شهر، گوراوان به معنای گور آهوان نام دارد. این منطقه مربوط به قبل از اسلام است. زبان قبل از آذری جورقان، کردی به‌نام گوران هم بوده و واژه‌های کردی همچنان در بین مرد مصطلح است. جورقان حدود ۲۳ سال است که دارای شهرداری است، اما امسال به عنوان اولین سالی است که به مناسبت هفته شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، از ۱۴ تا ۲۰ تیرماه برنامه‌های متنوعی در جورقان اجرا خواهیم کرد. با توجه به این‌که فعالیت شهرداری صرفا خدماتی و عمرانی نیست و یکی از نکاتی که شهرداری ها باید به آن توجه کنند، مقوله اجتماعی و فرهنگی برای مردم است. جمعه ۱۷ تیر، بزرگترین همایش پیاده‌روی خانوادگی را در شهر جورقان خواهیم داشت.  مردم و خانواده‌های شهر جورقان را به بوستان مادر دعوت خواهیم کرد و در این همایش ارائه گزارشی مختصری از فعالیت شهرداری جورقان را برای مردم در نظر داریم. مدت هشت ماه که در شهرداری جورقان فعالیت می‌کنم، چهار ماه اول منتهی به سال جدید سخت بود؛ یک سازمان بدهکار که کارگران و کارمندان آن چهار ماه حقوق دریافت نکرده بودند، سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون بدهی که در پایان مهرماه بودجه شهر ۲۷ درصد محقق شده است. از ۲۴ مهر که بنده رسما شهردار شدم، در شب سال جدید توانستیم ۲۷ درصد بودجه محقق شده را به ۱۹۶ درصد برسانیم و کل بدهی‌ها و حقوق معوق شده کارمندان را پرداخت کنیم و حدود دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون هم بدهی پیمانکاران را تسویه کنیم. اگر مردم همکاری نمی‌کردند، این اتفاقات میسر نمی‌شد.

  • چه طرح‌هایی برای جورقان در نظر گرفته‌اید؟

سه طرح مهم برای جورقان در نظر داریم که یکی از طرح‌های کوتاه‌مدت، پرداخت حقوق‌ها بود که به سرانجام رساندیم. طرح میان‌مدت شامل توسعه شبکه معابر شهری جورقان بود که با جدیت پیش می‌رود و ۶۰ هکتار از اراضی شهر را در توسعه معابر شهری قرار دادیم که در تاریخ شهرداری جورقان اقدام بی‌سابقه‌ای بوده است. یکی از اقدامات مهم در سال ۱۴۰۱ این است که هر فردی در جورقان بخواهد ساختمان با مساحت ۱۲۰ متر بسازد، عوارض شهرداری آن رایگان است.

این تصمیم با همراهی و همکاری شورای شهر انجام شد و بر اساس آن نیز هر فردی هم بخواهد ساختمان بسازد، ۲۰۰ میلیون تومان وام چهار درصد بیست ساله دریافت می‌کند. طرح بلندمدت، بر این پایه شکل گرفت که بتوانیم یک گام در جهت ارتقای فرهنگ عمومی شهر برداریم، یک متر به فضای سبز شهر اضافه کنیم یا حتی یک درخت بیشتر بکاریم که همه این‌ها جزو برنامه‌های بلندمدت ما خواهد بود و اتفاق خواهد افتاد و از همه مهم‌تر اجرای شبکه فاضلاب شهری است که تا الان در ۱۸ نقطه شهر عملیات عمرانی در حال اجراست .

  • مردم شهر جورقان به‌خصوص جوانان برای پیشرفت این شهر از لحاظ امکانات مختلف از شما توقع زیادی دارند. اقدماتی که برای جوانان انجام دادید و یا قرار است که انجام دهید را برای ما بازگو کنید؟

جورقان فاقد حداقل امکانات ورزشی برای جوانان این شهر است. با توجه با این‌که نصف جمعیت یک شهر را بانوان تشکیل می‌دهند، بانوان این شهر از لحاظ امکانات مختلف محروم هستند. یک ورزشگاه ناقص بدون سکو برای تماشاگر دارد که مدیریت شهری در دوره ششم خود تصمیم گرفت بخشی از بودجه شهرداری را به ساخت اماکن ورزشی اختصاص دهد. اداره آموزش‌وپرورش ناحیه دو در نظر دارد زمین چمنی را برای مدارس جورقان بسازد که بودجه لازم را ندارد. ما پیشنهاد دادیم تهیه چمن را آن‌ها بر عهده بگیرند و مابقی امکانات و تجهیزات را ما فراهم می‌کنیم. جدای از این موارد، بخشی از اعتبارات عمرانی شهر را به احداث زمین‌های ورزشی مانند مینی چمن فوتبال (زمین کوچک فوتبال) اختصاص دهیم. با توجه به این‌که همدان سه شهر اقماری مریانج، قهاوند و جورقان را دارد، سهم یکی از این سه شهر در بودجه شهرستان ۹۳ درصد و دیگری ۸۶ درصد، اما متأسفانه سهم شهر جورقان از بودجه ۳۶ درصد است. دنبال کمک نهادهای دولتی نیستیم و از مردم خواهش کردیم که در آبادانی شهر خودشان کمک و ورود پیدا کنند و اگر در آن چهار ماه سخت نخست، کمک مردم جورقان نبود، نمی‌توانستیم بدهی‌ها و حقوق افراد را پرداخت کنیم.

  • گویا وضعیت ورزش در جورقان مطلوب است…

اگر دنبال ورزشکار حرفه‌ای هستید، معدن آن در جورقان است. بحشی از مصلای جورقان را به فضای ورزشی تبدیل کردیم و در اختیار بانوان قرار دادیم. اولویت با مربیانی است که در رشته‌های ورزشی بانوان فعالیت دارند. در چهار ماه گذشته دو قهرمانی استان را در رشته تکواندو برای جورقان به ارمغان آورده‌اند. رشته فریزبی که نوپا است در شش ماه گذشته در جورقان به رشته‌های ورزشی این شهر اضافه شده و یکی از افراد دعوت‌شده به اردوی تیم ملی از کارگران خدمات شهری جورقان است. در حق جورقان اجحاف شده اما تصمیم نداریم که اساس مشکلات را دولت و مدیران استانی بدانیم و بر آن شدیم که از ظرفیت‌های بدنه شهرداری استفاده کنیم.

  • با این سرعتی که مدیریت شهری در دوره ششم گام برداشته، فکر می‌کنید در پایان این دوره چه چیزهایی را برای جورقان به ارمغان بیاورید؟

تا پایان دوره ششم تلاش ما این است که در حوزه فرهنگ و قانون شهروندی چندین پله رشد کند، توجه به قانون افرایش یابد، در حوزه عمران اتفاقات خوبی مانند کمربندی‌هایی که سال‌های زیادی تعطیل بوده و به نوعی آغاز نشده بود، در حال حاضر یکی از آن‌ها ۴۰ درصد پیشرفت داشته و مهم‌ترین کمربندی که صفر درصد پیشرفت داشته، بنابر این است که این کمربندی‌ها را پیش ببریم. پرونده‌هایی بوده که از سال ۱۳۸۳ حل نشده بودند که بعضی از آن‌ها را حل‌و‌فصل کردیم. تلاش می‌کنیم که جورقان در آخر این دوره دارای یک سالن آمفی تئاتر شود. یکی از بهترین آموزشگاه‌های هنر همدان در جورقان قرار دارد. خانم قجری از هنرمندان بنام است که در سه سال فعالیت خود ۱۶۰ نفر  از افراد جورقان در منزل او تحت آموزش بودند. هنوز نتوانستیم برای این فرد نمایشگاه در نظر بگیریم تا مردم از آثار او دیدن کنند. همچنین جورقان فاقد فرهنگسرا است و تلاش ما این است که در این شهر فرهنگسرایی دایر کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.