مهندس دلال نیست!

0

*فرزاد سپهر

*معمار و روزنامه‌نگار

تعرفه خدمات مهندسی چه ده یا بیست و یا سی درصد هم افزایش پیدا کند، به نسبت تعرفه خدمات مهندسی سال قبل آن قدرها در افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ اثرگذار نیست که دلال و دلالی مسکن و قیمت زمین و آپارتمان در قیمت نهایی حال حاضر اثرگذار است.

یک ساختمان برای بهره‌برداری نهایی باید توسط مهندسان طراح، ناظر و مجری تأیید و تمامی مراحل ساخت با مقررات ملی ساختمان منطبق بشود. هزینه تمامی مراحل طبق جدول منتشر شده توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برای ۳ تا ۵ طبقه روی شالوده به شکل میانگین و علی‌الحساب ۲۱۳۱۶۱۳۰ ریال یا همان حدودی ۲۰۰ هزار تومان برای هر مترمربع می‌باشد.

آقای مهندس قابل نداره

مراحل ساخت‌وساز توسط مالک یا پیمانکار پیگیری و هزینه‌های هر بخش عموما توسط ایشان پرداخت می‌شود، بنابراین کم یا اضافه‌شدن حق‌الزحمه‌های مهندسی مستقیما در همین مراحل تعیین و به شکل روال مرسوم تبدیل شده است. این‌که مهندس معمار، عمران، مکانیک، برق و نقشه‌بردار به چه شکل حق‌الزحمه می‌گیرد، پس از رجوع به جدول منتشرشده توسط نظام مهندسی همدان به مالک یا پیمانکار بستگی دارد. میزان تخفیف در تماس‌های مرسوم توسط جمع دلال‌های گرامی! به مهندس مجری، قابل پیگیری است و پاسخ‌ها و درصد تخفیف داده شده را می‌توان به شکل گزارشی مستدل منتشر کرد. خلاصه آن که مالک و پیمانکار و کارفرما خود مصداق آقای مهندس قابل نداره! هستند، چرا که رقم مبادله شده بین دو طرف کار ساختمانی با شرایط واقعی انطباق ندارد.

هزینه ساخت چقدر شده؟

در جدول علی‌الحساب تعرفه خدمات مهندسی در سال ۱۴۰۲ توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان هزینه ساخت هر مترمربع زیربنا مطابق جدول شماره ۱۰ نامه شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور برای ۳ تا ۵ طبقه روی شالوده رقم ۴۵۶۵۰۰۰۰ ریال یا همان میانگین ۴ و نیم میلیون تومان تعیین شده است. این رقم به گفته یکی از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی همدان، گویا بدون احتساب هزینه مصالح است! اگر بدون مصالح می‌شود ساختمان ساخت بنابراین این رقم را می‌شود قبول کرد!

نظام ما استوار بر دانش ما

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان در حال حاضر با مهندسان خود و رتبه‌های اول تا سوم به ارائه خدمات مهندسی در استان همدان می‌پردازد. آمار تعداد مهندسان دارای پروانه اشتغال به شکل حدودی بالغ بر بیش از ۷ هزار نفر و مهندسان صرفا عضو سازمان به شکل حدودی بالغ بر بیش از ۴ هزار نفر هستند. این جمع با انتخاب اعضای هیات مدیره هر ۴ سال یک‌بار جمعی را برای پیگیری خواسته‌های صنفی و تسهیل روند انجام وظیفه انتخاب می‌کنند. بخشی از خواسته‌های مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان، ارتقای دانش ساخت و ساز از طریق برگزاری و حضور در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی است. بخش مهم دیگر تایید و ارائه جدول حق‌الزحمه‌های مهندسی منطبق با شرایط واقعی جامعه است. حذف بخش دلالی نیز از اولویت‌های مهندسان طراح، ناظر و مجری است.

اهمیت اخلاق مهندسی

روند کار مهندسی صرفا دانشی منطبق با ترسیم و ارائه نقشه نیست، بلکه اجرایی‌بودن نقشه‌های ترسیمی اصل است. شهر همدان علاوه بر دانش مهندسی مرسوم به مهندسان مجری کاربلد و کارآزموده نیاز دارد. مهندسانی که علاوه بر دانش و فن مهندسی میزان تأیید اخلاق و وجدان کاری توسط ایشان، آینده این شهر کهن را می‌سازد. در این بین تبیین اخلاق مهندسی از بخش‌های کمتر توجه شده توسط صنف مهندسان یعنی سازمان نظام مهندسی ساختمان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.