هویتی که به دست خودمان نابود کردیم

0

*طاهره عسگری

*مدرس دانشگاه

این بافتی که به راحتی خراب می‌شود مگر همان تمدن و اصالت فرهنگی نیست؟ چرا همدان و همدانی‌ها قدردان نیستند؟

متاسفانه مدتی است با رشد زندگی شهرنشینی و جمعیت شاهد این هستیم که خانه‌های سنتی و بافت قدیمی به راحتی از بین می‌رود و خراب می‌شوند و جای خودشان را به ساختمان‌ها و آپارتمان‌های مدرن و چند طبقه می‌دهند. بافت تاریخی همدان؛ این شهر قدیمی، چیزی کمتر از شهرهای یزد و اصفهان و کاشان  ندارد و ظرفیت تبدیل شدن  به یک برند جهانی را در خود دارد.

با از بین رفتن قسمت زیادی از بافت قدیم شهر، چمن‌ها (مرکز محله‌ها) و بناهای واجد ارزش شهر همدان آیا شاهد نابود شدن فرهنگ و اصالت خودمان در این شهر نیستیم؟ چیزی که شهرها و حتی کشورهای دیگر برای داشتن و ساختنش در حسرت به سر می‌برند، اما چه فایده که مسئولان و مردمان همدان در خواب آلودگی تمام این بناها را به دست خودشان نابود می‌کنند.

تبدیل شدن خانه‌های باستانی به انبار و ازبین بردن حمام‌ها و بناها و از بین رفتن چمن‌های قدیمی همدان خطر بزرگی برای از بین رفتن تمامیت بافت قدیمی این شهر محسوب می‌شود.

به راستی چرا ما مانند شهرهای دیگر کشورمان همچون اصفهان و کاشان و یزد و مانند این قدر این عمارت‌ها و بناها را نمی‌دانیم و در حفظ آن‌ها نمی‌کوشیم؟ مگر آن‌ها همان شناسنامه و اصالت فرهنگی  چندین هزار ساله ما نیستند؟ بناهایی که خیلی‌هایشان ارزش این را دارند که مرمت و بازسازی و تبدیل به موزه و اماکنی برای استفاده و بازدید عمومی شوند تا علاوه بر مردم همدان دلیلی برای توسعه گردشگری و جذب گردشگر داخلی و خارجی و تبدیل به گذرگاه فرهنگی شوند و شور و نشاط را به این بافت و بناها برگردانند و عطر خوش زندگی را که در این بناها وجود داشته و دارد را به نمایش گذاشته و پرورش دهد.

در آخر سخن باید بگویم که حس هویت و تعلق به مکان و داشتن تمدن و اصالت برای انسان‌ها اهمیت دارد. پس باید به مقوله حفظ بافت سنتی که هم برای بومی‌های محلات قدیمی و هم برای جذب گردشگران  مهم است، توجه شود و حتی خیلی از آن‌ها  می‌توانند مجددا  نسبت به پیشرفت‌ها و تازه‌شدن‌ها در راستای کارایی مورد نظر خود مورد استفاده قرار گیرند که اگر این شرط لازم ایجاد شود می‌توان به نتایج مطلوبی رسید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.