پای لنگ ادارات همدان در راه توسعه گردشگری

همدان‌نامه عملکرد ادارات و نهادهای استان در راه توسعه گردشگری را بررسی می‌کند

با وجود این‌که اولویت نخست استان در بخش توسعه، گردشگری تعریف شده، باید پذیرفت که بیشتر ادارات و نهادهای مختلفی که در تحقق این هدف نقش دارند، کنار کشیده‌اند و قدمی برای آن برنمی‌دارند. در پرونده ویژه پیش رو این موضوع را بررسی می‌کنیم.

0

*معاون امور اقتصادی استاندار همدان:

*بانکها در گردشگری استان همدان نقش کلیدی دارند

*مهرداد نهاوندچی

*روزنامه‌نگار

به باور عموم و برخی ادارات، متولی حوزه گردشگری، اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری است و صنایع دستی است. این در حالی است که نهادهای مختلفی در این زمینه متولی‌اند و دارای مسئولیت هستند. در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها در بخش گردشگری، حمایت‌های دولتی و نقش بانک‌ها در این زمینه، با «ظاهر پورمجاهد»، معاون امور اقتصادی استاندار همدان گفت‌وگویی را داشتیم.

توسعه گردشگری؛ اولویت توسعه استان

معاون امور اقتصادی استاندار همدان در مورد وضعیت جایگاه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در استان همدان، چنین می‌گوید: یکی از سیاست‌های اصلی ما برای توسعه استان همدان، بخش گردشگری است. به همین دلیل، از سال‌های پیش (شش الی هفت سال گذشته)، استان تلاش کرد با اجرای رویدادها و همایش‌های مختلف، در حوزه‌های اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در سطح کشور و بین‌الملل کار کند و همزمان تلاش این بود، زیرساخت‌های گردشگری هم بتواند فعال شود. توسعه راه‌سازی، اتوبان ساوه، احداث راه‌آهن همدان، خطوط هوایی که پس از کرونا برقرار خواهند شد، راه‌اندازی خانه‌های بوم‌گردی در عمق روستاها، انجام طرح‌های مطالعاتی که در منطقه شمالی استان، انجام طرح‌های مطالعاتی درباره مناطق نمونه گردشگری در استان، همچنین احداث هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلف در سطح استان و مخصوصا توسعه تشکل‌های گردشگری در استان نشان می‌دهند که استان به حوزه گردشگری علاقمند بوده، جزء اولویت‌هایش بوده و تلاش کرده در این زمینه گام بردارد.

ظاهر پورمجاهد-معاون امور اقتصادی استاندار
ظاهر پورمجاهد-معاون امور اقتصادی استاندار

شهرداریها باید نسبت به گردشگری واقعبینتر باشند

پورمجاهد، اظهارات خود را در مورد متولی و مسئولیت نهادهای مختلف در حوزه گردشگری در استان چنین بیان می‌کند: طبیعی است که انجام همه امور مربوط به گردشگری، فقط از عهده اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برنمی‌آید. سازمان‌های دیگر به تناسب ماهیت وظایف، می‌توانند کمککار باشند. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در حوزه تأمین بودجه و اعتبارات می‌تواند نقش‌آفرین باشد. شهرداری‌ها به شکل کلی در استان در حوزه همکاری و همیاری در راه‌اندازی اقامتگاه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها می‌توانند اثرگذار باشند. سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها در راه‌اندازی مجتمع ها و اقامتگاه‌های بین راهی و تسریع پاسخ به استعلامات طرح‌های گردشگری و بین‌راهی مسیرها می‌تواند موثر عمل کند. اداره‌کل راه و شهرسازی در تعیین تکلیف طرح‌های مطالعاتی یا تعیین کاربری اراضی وظایف قانونی دارد.  به تناسب دیگر دستگاه‌ها، طبیعتا باید در کنار اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار بگیرند و این اداره را در راستای اهداف آن، یاری‌رسانی کنند. مجموع این موارد را اگر بخواهم به قسمت تقسیم کنم: بخش اول، طرح‌ها و پروژ هایی که نیاز به اعتبارات دولتی دارد، یعنی دولت آن‌ها را اجرا می‌کند؛ که باید همه دستگاه‌های متولی با اداره میراث فرهنگی و گردشگری همکاری کنند.

وی می افزاید: بخش دوم طرح‌هایی است که بخش خصوصی اجرا می‌کند؛ مانند خانه‌های بوم‌گردی، هتل، متل، اقامتگاه، مهمان‌سرا و دیگر طرح‌های گردشگری که نمونه‌های آن را در استان داریم، باید همه دستگاه‌ها در پاسخ استعلام به اداره گردشگری تسریع کنند. مثلا اداره امور اراضی استان، اداره‌کل منابع طبیعی استان در تغییر کاربری‌ها و تحویل زمین، سریع‌تر این کار را انجام دهند. شهرداری‌ها، نگاه واقع‌بینانه‌تر و مناسب‌تری در واگذاری زمین و امکانات اولیه به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در شهرها داشته باشند.

کرونا و گردشگری

معاون امور اقتصادی استاندار همدان در مورد وضعیت زیرساخت‌های گردشگری استان خاطرنشان می‌کند: برخلاف این‌که کارهای خیلی خوبی شده، اما جای کار ما زیاد داریم. انتظار ما این است که کل دستگاه‌های همکار و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جدی‌تر، علاقمندتر و با مشارکت بیشتر پای کار بیایند. ۴۲ درصد اشتغال استان در حوزه خدمات و گردشگری است. در دوره‌ای هستیم که شیوع بیماری کرونا، طرح‌های ما را به مدت دو سال، زمین‌گیر کرده است. جاذبه‌ای مانند غار علیصدر تعطیل شد. زمانی که طرح‌های پیشران گردشگری استان به دلیل وضعیت قرمز کرونایی تعطیل شدند، تأثیرش را بر روی طرح‌های کوچک هم گذاشت. می‌طلبد که دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند آب، برق، گاز، مالیات، تأمین اجتماعی بتوانند تا آن‌جایی که مکانات قانونی برایشان فرآهم است، با مدیران واحدهای کسب‌وکار همکاری کنند و آن‌جایی که امکان وجود دارد، بدهی‌های آن‌ها را تقسیط کنند.

نقش کلیدی بانکها در شکوفایی گردشگری استان

این مقام مسئول درباره نقش بانک‌ها در توسعه گردشگری چنین تصریح می‌کند: نقش بانک‌ها در تأمین منابع مالی و تسهیلات بخش گردشگری، نقشی کلیدی است. ۵۰ الی ۶۰ درصد سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری از طریق بانک‌ها تأمین می‌شود. تمدیدی که ستاد کرونا به آن اشاره کرده، باید دقیق و به درستی انجامش دهند، نه این‌که به سراغ واحد گردشگری بروند و بگویند اقساط را به ما برگردانید. اگر همه دستگاه‌های متولی دست در دست هم دهند، بخش گردشگری ما شکوفا می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.