پزشکان همدانی برای نجات بیمارستان سینا دست به قلم شدند

مخالفت‌ها با ساخت اسکای مال ادامه دارد

0

همدان‌نامه: بعد از کش و قوس‌های فراوان و اعتراض استادان دانشگاه به ساخت اسکای مال در پیچ زندان که خطرات فراوانی برای آینده این شهر خواهد داشت، بیش از ۲۰ تن از پزشکان سرشناس و مردمی همدان در نامه‌ای سرگشاده به مردم و مسئولان مخالفت خود را با ساخت اسکای مال در جوار دو بیمارستان فرشچیان سینا و روانپزشکی فرشچیان اعلام کردند و نسبت به عواقب خطرناک آن برای بیماران اعصاب و روان و سایر بیماران بستری در این دو بیمارستان هشدار دادند. مایه خوشحالی است که پزشکان با وجدان بیدار که برای حفظ جان انسان‌ها سوگند خورده‌اند، در شرایط سخت امروز که با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و معلوم نیست تا کی باید با این ویروس چینی مبارزه کنند، باز هم به فکر آینده انسان‌های این شهر هستند که ممکن است در آینده در این بیمارستان‌ها بستری شوند.

در ادامه متن نامه این پزشکان را می‌خوانید با ذکر این نکته که اسامی پزشکان امضاکننده آن در دفتر هفته‌نامه همدان‌نامه موجود است.

مردم شریف استان همدان و مسئولان دغدغه‌مند

با سلام و آروزی صحت

همان‌طور که می‌دانید و می‌دانیم و اعتقاد داریم؛ شهر زنده به توسعه نیاز دارد، البته توسعه‌ای پایدار که میسر نمی‌شود مگر با سرمایه‌گذاری سالم در جهت حفظ منافع همه شهروندان حال و آینده و نه فقط منافع کوتاه مدت افرادی کم‌شمار. بنابراین جامعه پزشکی استان با این‌گونه سرمایه‌گذاری مخالف نیست اما بنابر سوگندی که یاد کرده‌ایم، نمی‌توانیم در برابر آسیب‌های حیاتی به سلامت شهروندان بی‌تفاوت باشیم.

هم استانی‌های عزیز و مدیران محترم

همان‌طور که اطلاع دارید در ماه‌های اخیر محوطه زندان سابق همدان واقع در پیچ زندان را به سرمایه‌گذاری واگذار کرده‌اند که قرار است در آن زمین ۹۰۰۰ متری مجتمع بزرگی با نام اسکای مال بسازد. می‌دانید که این زمین در مجاورت دو مجموعه پزشکی حساس قرار گرفته است.

بیماران بخش‌های روانپزشکی و بیماری‌های اعصاب از آسیب‌پذیرترین بیماران در مقابل عوامل تنش‌زای محیطی هستند. دلایل این موضوع آن‌قدر روشن و زیاد است که ذکر آن‌ها در این‌جا ضرورتی ندارد. مراکز دارای این‌گونه بخش‌ها باید در مناطق آرام‌تر شهرها و دارای محیطی آرام بخش و خوش آب و هوا باشد، بنابراین انتظار داشتیم محوطه زندان به بیمارستان الحاق شده و به فضای سبز این مجموعه‌های درمانی تبدیل شود نه این‌که آسایش بیماران را به چالش بکشد. با این نگاه، تصور هم‌جواری بیمارستان و مرکز تجاری برای بسیاری از پزشکان دور از ذهن بود، چه رسد به همجواری بیمارستان اعصاب و روان با مرکز تجاری بزرگ، آن هم مجتمع تجاری در زمینی به وسعت ۹ هزار متر، زیربنایی در حدود ۹۰ هزار متر مربع و  ارتفاع ۲۸ متری! در کنار بیمارستان اعصاب و روان که مرکز بیماران استان و به گفته برخی از مسئولین مرکز بیماران اعصاب و روان غرب کشور است.

گفته می‌شود برای ساختن چنین مجتمعی ۶سال زمان لازم است. کسانی که مجوز این مجتمع را داده‌اند آیا از خود پرسیده‌اند در طول این مدت بیماران با چه چالشی روبه رو خواهند بود؟ حتی اگر از ایجاد سر و صدا در ۶ سال ساخت مجتمع تجاری چشم‌پوشی کنیم و کمبود پارکینگ در مدت مذکور را نادیده بگیریم، سایه‌اندازی مجتمع تجاری روی بیمارستان‌ها غیرقابل انکار است. ضمن این‌که شنیده‌ها حاکی از این است که اکثر مراجع تخصصی دانشگاهی و علمی مکان این پروژه را با توجه به هم‌جواری آن مناسب ندانسته‌اند.

مردم شریف همدان و مدیران دلسوز

ما پزشکان مخالفت صریح خود را با محل ساخت این پروژه اعلام می‌کنیم، چراکه ساخت چنین پروژه بزرگی می‌تواند با افزایش حجم خودروهای ورودی به خیابان با عرض کم ترافیک ایجاد و در روند انتقال بیماران تداخل ایجاد کند که صدمات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

بر اساس تجربه‌های پیشین در برج سعیدیه و برج زاگرس و مانند این، این پروژه نیز در صورت احداث شکست خواهد خورد و هم شهروندان و هم مسئولان از مکان‌یابی آن پشیمان خواهند شد، لذا از مسئولین محترم خواهشمندیم به دور از هیاهو و فضاهای سیاسی محل پروژه مذکور را تغییر دهند. باز هم تاکید می‌کنیم ما با سرمایه‌گذاری سالم در جهت توسعه پایدار مخالف نبوده و معتقدیم در شهر مکان‌های بسیاری برای ساخت مجتمع‌های تجاری، اگر به صلاح حال و آینده شهروندان باشد، وجود دارد که پیامدهای منفی فوق را ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.