کی بود؟ کی بود؟ تو بودی…

شهردار بهار: کشتار سگ‌ها را تأیید می‌کنم اما تأکید کرده بودم نباید جلوی چشم مردم اتفاق بیفتد

نماینده انجمن حمایت از حقوق حیوانات در همدان: ما بارها گفته‌ایم اگر هم می‌خواهند سگ‌ها را بکشند، سگ‌های خطرناک را بکشند نه سگ‌های حامله یا مادر چند توله‌سگ را اما پیمانکاری که این کار را انجام می‌دهد نه سگ ماده می‌شناسد نه سگ حامله نه توله‌سگ و همه را می‌کشد. کجای دنیا چنین رفتاری با حیوانات می‌کنند؟

0

*حمیدرضا حق‌نظری

*روزنامه‌نگار

از یک طرف مردم درگیر بیماری کرونا هستند، از یک طرف فشار اقتصادی کمر مردم را خم کرده و از یک طرف تحریم‌های ظالمانه کشور و مردم را با مشکل مواجه کرده و هزاران مشکل دیگر، آن وقت مردم باید در فضای مجازی صحنه‌های وحشتناکی از کشتار سگ‌ها توسط شهرداری شهرستان بهار را ببینند که دل هر انسانی را به درد می‌آورد. فیلم این اتفاق به رسانه‌های خارجی هم رسیده و همه از همدان به عنوان شهری که این اتفاق تلخ در آن افتاده، نام می‌برند؛ یعنی شهرداری بهار با یک رفتار نسنجیده آبروی شهری که سال‌هاست عنوان پایتخت تاریخ و تمدن را با خود یدک می‌کشد را می‌برد. حالا جای شکرش باقی است که شهردار بهار برخلاف دیگر مسئولان استان همدان موضوع را انکار و تکذیب نمی‌کند بلکه ضمن تأیید می‌گوید تأکید کرده این اتفاق در انظار عمومی نیفتد!

به پیمانکار گفتیم در انظار عمومی نزن

شهردار بهار در کمال خونسردی درباره این اتفاق تلخ صحبت می‌کند و حالا جای شکرش باقی است که اتفاق را انکار نمی‌کند، هرچند تقصیر را به گردن پیمانکار می‌اندازد و عنوان «اتلاف» روی «کشتار» سگ‌ها می‌گذارد و به همدان‌نامه می‌گوید: یک سالی بود دیگر بحث اتلاف سگ‌ها را نداشتیم اما از دو ماه پیش اعتراضات مردمی به جولان سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و معابر شهر بهار افزایش پیدا کرد و این اعتراضات به فرمانداری انعکاس داده شد و به همین دلیل مجبور شدیم با پیمانکاری خارج از شهرستان تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر اتلاف سگ‌ها ببندیم.

«محمدرضا یاری» می‌پذیرد که شهرداری سگ‌ها را کشته اما معتقد است به پیمانکار گوشزد کرده بوده که این اتفاق نباید در انظار عمومی بیفتد! و توضیح می‌دهد: البته فیلم‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده مربوط به حاشیه شهر است اما خب پیمانکار اشتباه کرده که سگ‌ها را به صورت تلخ کشته است. من کشتار سگ‌ها با روش استفاده از اسلحه گرم به دست شهرداری را می‌پذیرم اما تأکید کرده بودم این اتفاق نباید جلوی چشم مردم اتفاق بیفتد. شهردار بهار طوری صحبت می‌کند که انگار انجام این کار به صورت پنهانی از وحشتناک‌بودن آن کم می‌کند.

به یاری می‌گویم شما از روشی استفاده کرده‌اید که سال‌هاست در دنیا منسوخ شده و از روش‌های زنده‌گیری و عقیم‌سازی استفاده می‌شود، چرا شما از این روش وحشتناک برای حل مشکل سگ‌های ولگرد استفاده کرده‌اید که می‌گوید: اتفاقا یکی از فعالان محیط زیست به شهرداری مراجعه کرده و پیشنهاد جمع‌آوری این سگ‌ها و نگهداری آن‌ها را با هزینه شخصی داده که در جلسه‌ای این پیشنهاد را بررسی خواهیم کرد. با پیمانکار هم لغو پیمان کرده‌ایم و حتما با او برخورد قضایی خواهیم کرد. هرچند کار پیمانکار همین است و سگ‌های ولگرد را با تیر می‌کشد.

امکانات نگهداری از سگ‌ها را نداریم

باز هم به شهردار بهار می‌گویم اگر موافق کشتار سگ‌ها با اسلحه گرم نبودید چرا از این روش استفاده کردید که می‌گوید: امکانات نگهداری این سگ‌ها را نداریم و مکانی برای عقیم‌سازی این سگ‌ها و رهاکردن آن‌ها در طبیعت نداریم و اصلا هیچ‌کدام از شهرداری‌ها چنین امکاناتی ندارند. هرچند با اعلام آمادگی یکی از انجمن‌های شهر حتما در این‌باره اقدام خواهیم کرد. تا به حال چنین پیشنهادی نداشتیم وگرنه این اتفاق تلخ هیچ وقت نمی‌افتاد.

فرماندار گفت عقیم‌سازی می‌کنیم

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان همدان نیز می‌گوید: طبق دستورالعمل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد جزو وظایف شهرداری‌هاست و محیط زیست هیچ وظیفه‌ای در این‌باره ندارد اما ما در همه جلسات از شهرداری خواسته‌ایم این اتفاق طبق دستورالعمل یعنی زنده‌گیری و عقیم‌سازی بیفتد. شهرداری موظف است پیمانکاری از شرکت خصوصی استخدام کند تا سگ‌های ولگرد را عقیم و در طبیعت رها کنند اما این‌جا دو مسئله مطرح می‌شود؛ یکی ناامنی و ناراحتی مردم که نگران حیوان گزیدگی و انتقال بیماری از سگ‌های ولگرد هستند، دیگری فعالان محیط زیست و حامیان حقوق حیوانات که کشتار سگ‌ها آن‌ها را آزار می‌دهد که اگر طبق دستورالعمل رفتار شود نه مردم ناراحت می‌شوند و نه حامیان حقوق حیوانات آزرده خاطر، شهرداری هم به هدف خود می‌رسد.

«معصومه پارچیان» ادامه می‌دهد: اما شهرداری‌ها اعلام می‌کنند بودجه‌ای برای نگهداری یا عقیم‌سازی سگ‌ها ندارند. هرچند فرماندار بهار قبل از این اتفاق به من گفته بود پیمانکاری از همدان برای زنده‌گیری و عقیم‌سازی این سگ‌ها به بهار خواهد آمد اما این اتفاق نیفتاد و جمعه هفته گذشته تعدادی از این سگ‌ها با اسلحه گرم کشته شدند. گویا در دستورالعملی که به تازگی صادر شده در شهرستان‌هایی که امکان زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌ها را ندارند، امکان اتلاف وجود دارد. حالا آیا شهرداری بر طبق این مصوبه عمل می‌کند یا نه اطلاع ندارم اما تا جای ممکن این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

کارگروهی که منحل است

نماینده انجمن حمایت از حقوق حیوانات در همدان ضمن محکوم‌کردن این اتفاق غیراخلاقی و به دور از شرافت انسانی، توضیح می‌دهد: این اقدام اتفاقی نیست و من اطلاع دارم که از طرف فرمانداری حتی به دهیاری‌ها دستور داده شده که سگ‌ها را بکشند. قبلا کارگروه تخصصی حیوانات ناقل بیماری در استانداری و به ریاست معاون امور عمرانی استانداری تشکیل می‌شد که دو سال است منحل شده است و هرچه فریاد می‌زنیم، نمی‌توانیم دوباره این کارگروه را تشکیل دهیم. طبق مصوبه وزارت کشور چنین کارگروهی باید در هر استانداری وجود داشته است.

«مصطفی جوادی» می‌افزاید: ما بارها گفته‌ایم اگر هم می‌خواهند سگ‌ها را بکشند، سگ‌های خطرناک را بکشند نه سگ‌های حامله یا مادر چند توله‌سگ را اما پیمانکاری این کار را انجام می‌دهد نه سگ ماده می‌شناسد نه سگ حامله نه توله‌سگ و همه را می‌کشد. کجای دنیا چنین رفتاری با حیوانات می‌کنند؟ در ترکیه که کشور اسلامی محسوب می‌شود، شهرداری موظف به نگهداری سگ‌هاست اما در ایران فقط کشتار سگ را قبول دارند.

حیوان آزاری زیاد شده است

جوادی می‌گوید: متاسفانه آمار حیوان آزاری به شدت افزایش پیدا کرده است که دلیل آن افزایش خشونت در جامعه است. مردم برای بچه‌هایشان تفنگ خریده‌اند و بچه‌ها گربه‌ها را می‌زنند. چند روز پیش در شهرک مدنی دست یک روباه را با بیل قطع کرده‌اند.

نماینده انجمن حمایت از حقوق حیوانات در همدان تأکید می‌کند: ما پیگیر موضوع هستیم و از شهرداری‌ها می‌خواهیم ۵۰ هزار تومانی که بابت کشتن هر قلاده سگ به پیمانکار می‌پردازند به ساماندهی حیوانات مظلوم اختصاص دهند تا این مشکل برای همیشه حل شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.