گرانی افسارگسیخته آب، برق،گاز، تلفن

بار افزایش تعرفه قبوض خدماتی بر دوش شهروندان سنگین است

0

همدان‌نامه: یکی از بزرگ‌ترین دارندگان منابع گازی دنیا، گاز ندارد، کهن‌ترین شهر جهان با الوند بی‌نظیرش آب ندارد و کشوری که مدعی است قدرت اول منطقه است، اینترنت درست‌وحسابی ندارد. با وجود این روز هر روز بر بهای تعرفه قبوض خدماتی مانند آب، برق، گاز و تلفن افزوده می‌شود و شهروندان با پرداخت هزینه‌های جهان اول، در جهان چهارم زندگی می‌کنند. صفحه ویژه این شماره را با این موضوع بخوانید.

*آب شرب سیری چند؟

*قبض‌های عجیب‌وغریب آب، شهروندان همدانی را کلافه کرده است

*فاطمه کاظمی

*خبرنگار

از چالش‌های اقتصادی، تحریم، فضای بسته سیاسی، تورم وحشتناک، مسائل اجتماعی فراوان، بدبختی‌های فرهنگی و هزاران درد بزرگ در این مملکت که بگذریم، مسئولان و هرکس در ایران که روی صندلی نشسته، با کارهای ریز و درشت خود، به‌راحتی و به‌طوری می‌تواند روی اعصاب شهروندان راه برود که چند روز آن‌ها را کلافه کند. شده با جملات صدمن‌یه‌غاز بی‌پشتوانه علمی و فکری تا تلف‌کردن گونه‌های نادر گیاهی و جانوری توسط یک اقدام ناشیانه تا هر آن‌چه که به ذهن شما برسد. دوستی می‌گفت: «زندگی در ایران، شبیه زندگی میان یک کلاف سردرگم است».

تصور کنید به‌جای این‌که از اردیبهشت سال گذشته، جدول قطعی آب ارائه کنند و با چند ساعت قطعی در محلات، آب را تا فصل بارندگی امسال برسانند، کاری کردند که یک شهر سه ماه در قطعی کامل آب به سر برد؛ اتفاقی که در قرن ۲۱ و در هر کجای دنیا آن را تعریف کنید یا فکر می‌کنند اختلال روانی دارید یا در بهترین حالت، حرف شما را شوخی حساب می‌کنند و ساعت‌ها به آن می‌خندند. در ادامه، آبی که هنوز هم سلامت آن به‌طور کامل تائید نشده را با هزار منت به خورد شهروندان دادند و در پیامک شبانه‌ای که برایشان فرستادند، نقل به مضمون اعلام کردند: «حالا که صبوری کردید، لازم نیست قبض آبی که قطع بوده، اما ما برای شما ارسال کرده‌ایم را پرداخت کنید» و ناگهان مبلغ همان قبوض بخشیده‌شده را به قبض جدید شهروندان اضافه کردند!

حالا که شهروندان با همه این‌ها کنار آمده‌اند؛ چراکه مجبورند کنار بیایند، هر روز قبض‌های میلیونی برای آن‌ها ارسال می‌کنند که با هیچ عقل و منطقی جور درنمی‌آید. شهروندی که هرجور حساب می‌کند، تأمین بیش از نصف مخارجش روی هواست، باید با قبض‌های خدماتی عجیب‌وغریب هم بسازد. بگذریم که تابستان می‌گویند آب و برق نداریم و زمستان می‌گویند گاز نداریم، اما هر چقدر بالا و پائین می‌کنیم، افزایش تعرفه‌ها را درک نمی‌کنیم. آب گران شده، آبونمان تلفن ثابت را بیش از پنج برابر کرده‌اند، صحبت از افزایش تعرفه گاز است و احتمالا افزایش تعرفه برق هم در راه باشد. ارسال قبوض با رقم‌های اشتباه هم که بر وخامت اوضاع افزوده است.

افزایش تصاعدی

مدیر رستوران فلسطین طلایی می‌گوید: در ماه فروردین که اوج کاروکاسبی ماست، قبض آب یک‌میلیون تومانی دریافت می‌کردیم، اما در ماه‌های بعد که مراجعه‌کنندگان خیلی کم هستند، متوسط سه و نیم میلیون تا چهار میلیون تومان قبض آب پرداخت می‌کنیم. آن‌قدر گرفتار هستیم که وقت مراجعه به اداره آب و پیگیری این قبض‌های سنگین را نداریم، اما به نظرم منصفانه نیست.

تراب‌زاده معتقد است: آب، وسیله کار ماست و نباید تعرفه آن تصاعدی محاسبه شود. ما نه این آب را بیهوده مصرف می‌کنیم، نه آن را می‌فروشیم و نه صادر می‌کنیم. حتی ماه‌هاست شیشه‌های رستوران را نشسته‌ایم و با دستمال آن‌ها را تمیز می‌کنیم، اما گویا زور اداره آب فقط به واحدهای تجاری می‌رسد و هر روز قبض ما را گران‌تر می‌کند.

قبض سه میلیون تومانی

یک فروشنده فروش پتو و کالای خواب داخل بازار که هیچ سروکاری با آب ندارد، هم می‌گوید: بعد از شکستگی لوله آب، قبض آب سه میلیون تومانی برای ما صادر کردند که هیچ تناسبی با قبض ماه‌های گذشته نداشت. قبل از آن ماهانه بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان قبض آب پرداخت می‌کردیم که طبیعی بود، اما سه میلیون تومان به هیچ‌وجه با حساب‌وکتاب‌هایم جور درنمی‌آمد.

«محمود بشیری» ادامه می‌دهد: بعد از مراجعه به اداره آب، متوجه شکستگی لوله شدند و بعد از تعمیرات، قبض آب را هم به ۳۰۰ هزار تومان کاهش دادند. همین هم زیاد است، اما خب، بالاخره از سه میلیون تومان خیلی بهتر است. استفاده ما از آب در مغازه ما خیلی کم است.

از یک‌میلیون تا ۸۰ هزار تومان

«وحید درویشیان» که در یک آپارتمان ۸۰ متری مستأجر است، می‌گوید: برای دو ماه قبض ۹۹۰ هزار تومانی آب برای ما ارسال شد که چون توان پرداخت آن را نداشتیم، دست نگه داشتیم و در ادامه آخر سال درمجموع قبض یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی برای ما ارسال شد. وقتی اخطار قطع دادند، به آبفا مراجعه و اعلام کردم چطور قبض آب من در دو ماه نزدیک به یک‌میلیون تومان بوده و در ۸ ماه بعدی کلا ۲۰۰ هزار تومان مصرف ما بوده است.

وی می‌افزاید: بعد از کلی رفت‌وآمد اعلام کردند که اشتباه شده و خودمان قبض را اصلاح می‌کنیم. چند روز بعد هم یک قبض ۸۰ هزار تومانی برای ما پیامک کردند. یعنی در طول چند ماه، به‌اندازه ۸۰ هزار تومان آب مصرف کرده‌ایم.

این شهروند می‌گوید: من که نفهمیدم چه شد و چطور حساب کردند، اما واقعا انصاف نیست میان این همه گرفتاری و درگیری، شهروندان را به واسطه یک اشتباه به ادارات بکشانند، به آن‌ها فشار روانی وارد کنند و در آخر بگویند: «اشتباه کردیم».

مسئولانه

معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان همدان در خصوص افزایش تعرفه آب توضیح می‌دهد: آخرین تعرفه‌های آب و خدمات دفع فاضلاب بر اساس مصوبه شماره ۱۷۶۳۲۷/ت ۵۵۸۳۰هـ مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۷ و مصوبه شماره ۱۶۴۴۹۱/ت ۵۹۶۳۲هـ مورخ ۱۷/۱۲/۱۴۰۰ هیئت وزیران در تاریخ ۲۵/۱۲/۱۴۰۰ ابلاغ شد. به استناد این مصوبه در بخش خانگی با رعایت الگوی مصرف (۱۵ مترمکعب در ماه) مشترکین مشمول افزایش تعرفه نشده و مشترکین خانگی با مصرف بیش از الگو به صورت پلکانی دارای افزایش نرخ شده‌اند.

علی قدیمی-معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان همدان
علی قدیمی-معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان همدان

«علی قدیمی» ادامه می‌دهد: صورتحساب مشترکان کم‌مصرف (مشترکین خانگی با مصرف تا یک سوم الگوی مصرف) تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور، برابر صفر محاسبه می‌شود. همچنین در سال جاری تاکنون تعرفه جدید ابلاغ نشده است.

وی درباره قبض‌های نامتعارفی که برای شهروندان ارسال می‌شود، می‌گوید:  به استناد «بند (پ) آئین‌نامه اجرایی قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز» شخص یا اشخاصی که بدون دریافت انشعاب یا اشتراک قانونی از خدمات عمومی موضوع قانون بهره‌برداری یا با وجود داشتن انشعاب یا اشتراک، بر خلاف مقررات مربوط از خدمات مذکور استفاده کنند، به عنوان استفاده‌کننده غیرمجاز تلقی شده و به استناد «تبصره (۲) ذیل ماده (۲) قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز»، مبنای محاسبه جریمه‌ها، بالاترین نرخ تعرفه است.

قدیمی می‌افزاید: قبوض نامتعارف به یکی از دلایل مصرف غیرمتعارف مشترک، ایجاد هدرروی در تأسیسات داخلی ملک، استفاده غیرمجاز از انشعاب، اشتباه کنتور خوان (در صورت اثبات، قبض بلافاصله اصلاح می‌شود) رخ می‌دهد که در تمام موارد قابل بررسی است.

معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان همدان تأکید می‌کند: شهروندان در صورت مشاهده قبض نامتعارف می‌توانند به آبفا مراجعه کنند و اطمینان داشته باشند که به شکایت آن‌ها رسیدگی خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.