اسکای مال پروانه ساخت ندارد
بازار «آسمان» به «زمین» میآید؟
کاووسی: بر طبق دستور دادستان در نامه اخیر مسئولان پروژه ملزم شدهاند این حفاظ را که سبب تعرض به معبر منطقه شده است، جمع آوری کنند اگرچه ما شاهدیم که متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده و حفاظ جمع آوری نشده است.
*آیدا شاکر
*روزنامهنگار
پروژه «اسکای مال» یا بازارچه آسمان در تقاطع کارشناس و ابتدای خیابان هنرستان در محلی که به «پیچ زندان» موسوم است، در مجاورت مرکز درمانی سینا و فرشچیان، در انتظار اخذ پروانه ساختوساز از سوی شهرداری است؛ پروژهای که به گفته بسیاری از کارشناسان از هر لحاظ جامهای نامتناسب بر تن این منطقه از شهر است.
کار، کارکمیسیون ماده ۵ است
«علی رحیمیفر» رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان در خصوص این پروژه بیان میکند: مالکیت زمین این پروژه در اختیار شرکت مخابرات است که همین شرکت با سرمایهگذاری به صورت مشارکتی با شخصی حقیقی قصد ساخت و اجرای این پروژه را دارند.
وی در زمینه تغییر کاربری این محل بر طبق کمیسیون ماده ۵ در سال ۹۶ میگوید: پروژه اسکای مال در سال ۹۶ رای کمیسیون ماده ۵ را مبنی بر تغییر کاربری منطقه از اداری به تجاری و همچنین میزان تراکم و سایر موضوعات مرتبط با آن دریافت کرده است که این مصوبات از مصادیق اجرایی محسوب میشود که شورای شهر نقشی در تصمیمگیری آن ندارد. زیرا در سالهای اخیر با تشکیل هیئت انطباق، شورای شهر صلاحیت ورود به عرصه این موارد که از مصادیق اجرایی به شمار میآیند را نداشته و تصمیمگیری در این خصوص بر عهده دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ که توسط استاندار به معاون فنی و عمرانی واگذار میشود، قرار دارد. بنابراین این نهاد مسئول پاسخگویی به چرایی مصوبات مطرح شده در کمیسیون ماده ۵ بوده و بیشک مصوب شدن این پروژه نیز با در نظر گرفتن جوانب کار و نظرات کارشناسی بوده است.
وی میافزاید: لازم به ذکر است مصوبات کمیسیون ماده ۵ یک سری الزامات و پیوستها نیز با خود به همراه دارد از جمله پیوستهای ترافیکی، اجتماعی و فرهنگی که از سوی مدیران پروژه باید حتما لحاظ شوند تا پروانه ساخت را دریافت کنند. انجام این مطالعات که از الزامات مصوبات کمیسیون ماده ۵ هستند ممکن است سبب شود برخی پروژهها که برای مثال هریک از توجیهات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیستمحیطی را نداشته باشند یا اجرایی نشوند و یا ملزم به رفع مشکلات موجود به موازات انجام پروژه شوند.
اسکای مال پروانه ساخت ندارد
رحیمیفر همچنین با اشاره به بحث انجام خاکبرداری این پروژه قبل از صدور پروانه ساخت، تاکید میکند: در این پروژه خاص نیز براساس قانون هرگونه اقدام عمرانی در اجرای پروژه قبل از اخذ پروانه ممنوع است و از آنجایی که این پروژه هنوز پروانه ساخت از شهرداری دریافت نکرده است، در زمینه خاکبرداری طی جلسهای که با سرمایهگذاران و مشاور طرح همچنین کارشناسان نظام مهندسی داشتیم و براساس توضیحاتی که از جانب آنان ارائه شد به منظور انجام برخی فعالیتهای مطالعاتی و ژئوتکنیک برای رسم نقشههای سازه به منظور اخذ پروانه ساخت، اجازه ۱۰ درصد خاکبرداری صادر شد تا مسئولان پروژه با بررسی خاک بتوانند سازه را طراحی کنند. همچنین بر اساس نامه ستاد تسهیل اقتصاد مقاومتی، مجوز ۱۰ درصد خاکبرداری جهت انجام آزمایشات صادر شد.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر در انتها تصریح میکند: در حقیقت تنها مرجعی که صلاحیت اظهار نظر در خصوص این پروژه را دارد کمیسیون ماده ۵ است که براساس رای و نظر کارشناسان امر در مورد صلاحیت این پروژه تصمیمگیری میکنند.
مخابرات مالک پروژه است
در ادامه پیگیری این موضوع «اکبر کاووسی» نایب رئیس شورای شهر همدان ضمن ارائه توضیحات در خصوص پروژه اسکای مال میگوید: زمین پروژه تقاطع کارشناس در میرزاده عشقی که به پیچ زندان معروف است متعلق به شهرداری است و شخصی نیز به نام «خشنودان» در مشارکت با مخابرات در حال پیگیری این پروژه است.
کاووسی با تاکید بر الزامات و پیوستهای کمیسیون ماده ۵ در تغییرکاربری از زمین از اداری به تجاری اظهار میکند: کمیسیون ماده ۵ در بحث تغییر کاربری این زمین مجموعهای از الزامات را قبل از صدور پروانه ساخت برای متولیان پروژه تعیین کرده است و شهرداری برای صدور پروانه ساخت ملزم به بررسی اعمال این پیوستها در این پروژه بوده تا بر طبق آن پروانه ساخت را صادر کند.
پروژه بدون پیوست
نایب رئیس شورای شهر همدان با برشماری این پیوستها بیان میکند: سرمایهگذار و متولی این پروژه ملزم است پیوستهای ترافیکی، فرهنگی، اجتماعی و همچنین زیستمحیطی و بهداشتی را پیش از صدور پروانه ساختوساز برای اخذ پروانه ساخت در این پروژه لحاظ کند و کمیسیون ماده ۵ مرجعی است که با بررسی این پیوستها رای نهایی را برای تایید یا رد این پروژه به شهرداری ارائه میکند.
وی میافزاید: پیوستهای فرهنگی اجتماعی کمیسیون ماده ۵ دارای ۳ مرحله است؛ مرحله نخست قبل از ساخت و اجراست که با توجه به اینکه پروژه اسکای مال در مرحله قبل از اجرا قرار دارد و هنوز پروانه ساختوساز از سوی شهرداری برای آن صادر نشده است باید حتما پیوستهای فرهنگی قبل از اجرا را لحاظ کند. در بررسی پیوستهای فرهنگی اجتماعی قبل از اجرا ممکن است کارشناسانی که مسئول بررسی چگونگی اجرای پیوستها هستند به این نتیجه برسند که پروژه به دلیل معضلاتی که دارد قابلیت اجرا در این مکان را ندارد اما این موضوع فقط احتمال است و در نهایت همه چیز بستگی به رای کارشناسان کمیسیون ماده ۵ دارد و نتیجه هرچه باشد همه ما باید تابع قانون باشیم چراکه نزدیکترین راه به عدالت نیز اجرای قانون است.
کاووسی تصریح میکند: در این مرحله خواسته و تاکید ما در نظر گرفتن و اجرای پیوستهای کمیسیون ماده ۵ به خصوص پیوستهای فرهنگی پیش از اجرای این پروژه است. پیوستنگاری قبل از اجرا مشخص میکند که آیا شهر همدان به این بازارچه نیاز دارد؟ وجود این بازارچه در این منطقه مشکلات ترافیکی به همراه نخواهد داشت؟ آیا آسیب اقتصادی برای کسبه خرد و کلان منطقه ایجاد نمیکند؟ یا اینکه امکان مرتفعسازی در منطقه هنرستان به دلیل همجواری با یک نهاد امنیتی برای این پروژه وجود دارد؟ همچنین بحث همجواری این پروژه با دو مرکز درمانی سینا و فرشچیان در پیوستهای زیستمحیطی و بهداشتی بررسی خواهد شد و در نهایت کارشناسان باید برای اجرایی شدن یا نشدن آن تصمیمگیری کنند.
نامه دادستان به شهرداری
این عضو شورای شهر در ادامه به نامه دادستان همدان به شهرداری در رابطه با این پروژه اشاره میکند و میگوید: این نامه سه بند داشت که مهمترین بند آن در خصوص تعرض این پروژه به معبر منطقه بود و هرچند مسئولان این پروژه با مصوبه ستاد تسهیل اقتصاد مقاومتی و تایید معاون استاندار اجازه تعرض به معبر را تحت عنوان «حفاظ» گرفته بودند اما بر طبق دستور دادستان در نامه اخیر مسئولان پروژه ملزم شدهاند این حفاظ را که سبب تعرض به معبر منطقه شده است، جمع آوری کنند اگرچه ما شاهدیم که متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده و حفاظ جمع آوری نشده است. بند دیگر نامه دادستان نیز به نام این پروژه اختصاص داشت مبنی بر لزوم انتخاب نام بر اساس فرهنگ ایران و زبان فارسی.
کاووسی معتقد است: به هرحال پروژههای اینچنینی در شهرهای دیگری مانند اصفهان شیراز و مشهد نیز اجرا شدهاند اما باید توجه کرد که مکانیابی این پروژه ها چگونه بوده است، اگر دقت کنیم اغلب این پروژهها در کنار بزرگراهها اجرا شدهاند که معضلاتی مانند گره ترافیکی برای شهروندان در محدوده شهری ایجاد نکنند. اما در مجموع اگر پیوستنگاریهای این پروژه قبل از اجرا رعایت شوند ابهامات رفع و کاملا آشکار خواهد شد که آیا جانمایی این پروژه درست اتفاق افتاده است یا اینکه جای بهتری برای آن باید در نظر گرفته شود.
نسل آینده ما را متهم نکند
نایب رئیس شورای شهر همدان در انتها اظهار میکند: ما به تمامی سرمایهگذاران احترام میگذاریم اما به عنوان نماینده و خدمتگزار مردم همدان میگویم که ما انتظار داریم در کنار سرمایهگذاری در پروژههای اینچنینی تمامی پیوستهایی که ذکر شد رعایت شوند تا نفعی که از این راه به مردم شهر همدان میرسد در بیشترین و بهترین میزان باشد و خدایی ناکرده نسل بعدی که پس از ما عهده دار مدیریت شهری خواهد شد ما را به تصمیمات غیرکارشناسی امروز متهم نکند.