معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان همدان تأکید کرد:
اشتغال؛ عامل اصلی ترک تحصیل پسران در همدان

آقامحمدی: طبق رصدهای انجام‌شده، دلیل درصد بالایی از ترک تحصیل‌ها در متوسطه دوم اشتغال است. آمار ترک تحصیل‌ها در پسران بیشتر از دختران است. هرچند راه برای تحصیل این دانش‌آموزان به شکل دیگر هم وجود دارد؛ بنابراین، مشاوره‌های لازم در این زمینه به اولیا داده می‌شود که این دانش‌آموزان می‌توانند در بزرگسالان ثبت‌نام کنند و هم اشتغال خود را داشته باشند. حتی دانش‌آموزانی که در سن متعارف تحصیل در مدارس روزانه هستند، هم می‌توانند در مدارس بزرگسالان ثبت‌نام کنند.

0

*فاطمه کاظمی

*خبرنگار

انگار نسل جدید به این نتیجه رسیده‌اند که بدون درس‌خواندن و مدراک تحصیلی دانشگاهی هم می‌توانند به اشتغال برسند یا فکر می‌کنند به جای این‌که کلی درس بخوانند و مدرک بگیرند و دست آخر هم یا بیکار بمانند یا مجبور شوند به شغل آزاد روی بیاورند، بهتر است از همین الان، قید درس و مدرسه را بزنند و شغلی در دست بگیرند تا حداقل مشکل مالی نداشته باشند. بعضی‌ها هم وقتی فقر خانواده را می‌بینند و شرایط اقتصادی بحرانی را تجربه می‌کنند، مجبور می‌شوند تحصیلات را کنار بگذارند تا لقمه نونی برای خانواده‌شان تأمین کنند. در این میان، آمار پسرانی که ترک تحصیل می‌کنند، به مراتب بیشتر از دختران است.

بازماندگان از تحصیل و ترک تحصیلی‌ها

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان همدان با بیان این‌که دو گروه دانش‌آموز در حال حاضر در مدرسه نیستند، توضیح می‌دهد: دانش‌آموزانی که از سال‌های قبل از متوسطه، مدرسه را ترک کرده‌اند که به آن‌ها بازمانده از تحصیل می‌گویند و دانش‌آموزانی که در سن متوسطه دوم، مدرسه را ترک گفته‌اند. گروه اول در قالب طرح شهید محمودوند دوباره جذب مدرسه می‌شوند.

اجرای طرح شید محمودوند

«احمد آقامحمدی» ادامه می‌دهد: برای این‌که آمار دانش‌آموزان ترک تحصیل‌کرده کاهش یابد، ثبت‌نام دانش‌آموزان هم میان‌پایه و هم ورودی در دوره‌های متوسطه اول و دوم از اوایل خرداد سال گذشته آغاز شده و وضعیت این دانش‌آموزان پیگیری شده است. بر این اساس، آمار دانش‌آموزانی که پایه ششم را تمام کرده‌اند، گرفته شده تا ثبت‌نام آن‌ها در پایه هفتم پیگیری شود و رصد وضعیت این دانش‌آموزان برعهده مدیران مدارس ابتدایی است و فهرست دانش‌آموزان ثبت‌نام‌نکرده را به آموزش‌وپرورش اعلام می‌کنند تا دلایل ثبت‌نام‌نکردن این دانش‌آموزان مشخص و پیگیری شود. در پایه دهم نیز وضعیت به همین منوال است. درباره میان‌پایه‌ها نیز مدیران موظف هستند دانش‌آموزان پایه‌های قبلی را ثبت‌نام کنند و اگر این اتفاق نیفتاد، باید وضعیت آن‌ها را پیگیری کنند.

وی می‌افزاید: اجرای این طرح باعث شده وضعیت ثبت‌نام‌ها خیلی بهتر از قبل شود و طبق رصدهای انجام‌شده، دلیل درصد بالایی از ترک تحصیل‌ها در متوسطه دوم اشتغال است. آمار ترک تحصیل‌ها در پسران بیشتر از دختران است. هرچند راه برای تحصیل این دانش‌آموزان به شکل دیگر هم وجود دارد؛ بنابراین، مشاوره‌های لازم در این زمینه به اولیا داده می‌شود که این دانش‌آموزان می‌توانند در بزرگسالان ثبت‌نام کنند و هم اشتغال خود را داشته باشند. حتی دانش‌آموزانی که در سن متعارف تحصیل در مدارس روزانه هستند، هم می‌توانند در مدارس بزرگسالان ثبت‌نام کنند.

رشته‌های فنی در برابر نظری

آقامحمدی با بیان این‌که پوشش تحصیلی از دغدغه‌های مهم ماست، تشریح می‌کند: حتی روستاها و شهرستان‌هایی وجود دارند که دارای خوشه‌های صنعتی مانند پوشاک هستند که باعث شده پسران در سن تحصیل در دوره متوسطه در آن‌ها مشغول به کار شوند. ما در این مناطق رشته‌های تحصیلی مرتبط مانند خیاطی ایجاد کرده‌ایم تا این دانش‌آموزان همزمان با اشتغال، درس هم بخوانند و حداقل دیپلم بگیرند. گسترش هنرستان‌ها، سیاست دیگر ما برای ترغیب به تحصیل دانش‌آموزانی است که از رشته‌های نظری گریزان هستند.

آمار و ارقام

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان همدان می‌گوید: طبق آماری که تا پایان مهرماه در دست ماست، در پایه نهم به دهم، تاکنون ۹۵ درصد دانش‌آموزان استان ثبت‌نام کرده‌اند که ۵ درصد باقیمانده شاید به علت مهاجرت یا مردودی یا دلایلی مانند این باشد. در پایه هفتم ۱۰۲ درصد ثبت‌نامی داشته‌ایم که ۲ درصد بیشتر مربوط به بازماندگان سال‌های قبل است. در پایه دهم ۴ درصد و در پایه هفتم ۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش ثبت‌نام داشته‌ایم و هنوز هم ثبت‌نام‌ها در حال پیگیری است.

آقامحمدی تأکید می‌کند: ۹۸ درصد در پایه هشتم ثبت‌نام داشته‌ایم و در متوسطه اول ۹۸ درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام کرده‌اند. در متوسطه دوم نیز ۹۵ درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام کرده‌اند که این آمار نسبت به سال قبل راضی‌کننده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.