در سالن هیئت کوهنوردی همدان برگزار شد:
بزرگداشت اکبر سلاحی در همدان

0

*نسرین زندی

*خبرنگار

همایش بزرگداشت مصطفی (اکبر) سلاحی پیشکسوت کوهنوردی کشور به همت هیئت کوهنوردی استان همدان و با حضور تعدادی از پیشکسوتان و علاقه‌مندان به ورزش کوهنوردی ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ در سالن هیئت کوهنوردی همدان برگزار شد. در این مراسم علاوه بر کوهنوردان همدانی، تعدادی از پیشکسوتان شهرهای مختلف از جمله تهران حضور داشتند. ضمن بزرگداشت اکبر سلاحی، از فعالیت‌های پیشکسوتان این عرصه نیز قدردانی شد. سلاحی تنها ۱۰ روز پس از برگزاری این مراسم؛ یعنی دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ به دیار باقی شتافت.

اکبر سلاحی متولد ۱۳۱۹ در همدان و از بنیانگذاران گروه متحد بود. او همچنین از کاشفان غارعلیصدر در سال ۱۳۳۹ به همراه زنده یادان فریدون اسماعیل‌زاده، عربعلی شروه و حسن ابریشمی بود. سلاحی همچنین نقش بسیاری در ساخت پناهگاه میدان میشان در سال ۱۳۴۵ داشت. وی مقاله‌های بسیاری درباره غارهای ایران نوشته و تاکنون یک کتاب با عنوان «غارهای ایران» منتشر کرده که در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۷ در دو نوبت چاپ شده است. او همچنین کتابی درباره گل‌های پیازدار ایران نوشته که هنوز چاپ نشده است. او از کوهنوردان غارنوردان پرسابقه ایران و یکی از مدرسین فعال دوره طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی کشور بود.

فعالیت‌های بی‌شمار

«نعمت اخضری» در آغاز این همایش ضمن معرفی اکبر سلاحی، گفت: سلاحی از موسسین گروه متحد همدان است که در سال ۱۳۳۹ اولین ورود به غار علیصدر به همراه حسن ابریشمی، فریدون اسماعیل‌زاده و باقری را داشتند. در سال ۱۳۴۲ اولین عملیات اکتشاف را در غار آغاز کردند که سلاحی نقش مهمی در این زمینه داشت. او سال ۱۳۴۵عضو هیئت مدیره کوهنوردی همدان بود. سلاحی بیشترین نقش و همیاری را در ساخت پناهگاه میدان میشان داشت. در سال ۱۳۵۰ به تهران رفت و در زمان تحصیل در دانشگاه گروه کوهنوردی دانشکده را راه‌اندازی کرد. او سال‌ها به کوهنوردی و غارنوردی مشغول بود که حاصل آن تألیف کتاب غارهای ایران بود.

اخضری در ادامه با بیان این‌که پناهگاه میدان میشان دومین پناهگاه ساخته شده در کشور، یادگار پیشکسوتان کوهنوردی همدان است، افزود: از زمانی که جاده‌کشی به میدان میشان شروع شد، تخریب‌ها هم شروع شده و میدان میشان آن حالت سابق را ندارد. ما کوهنوردان تقاضا داریم جلوی این ساخت‌وسازها را بگیرند تا میدان میشان بیش از این تخریب نشود.

حاصل عمر

اکبر سلاحی سخنانش را با مخاطب قرار دادن جوانان کوهنورد آغاز کرد و گفت: می‌خواهم سیر و روندی را که برای رسیدن به این‌جا طی کرده‌ام برای شما بیان کنم. برنامه‌های ما از سال ۱۳۳۹ که درسمان تمام شد، شروع شد، اما اوایل دهه هفتاد بعد از این‌که بازنشسته شدم دیدم با بیکاری نمی‌شود زندگی کرد. این بود که تصمیم گرفتم کتابی درمورد غارهای ایران تهیه کنم. غارهایی که قبلا بازدید کرده بودم دوباره بازدید کردم تا عکس بگیرم و اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کنم. حاصل آن کتابی بود که دو مرتبه تجدید چاپ شد. گمان نمی‌کنم در بازار نظیر آن وجود داشته باشد.

او در ادامه افزود: کار کوه‌ها و غارها را که تمام کردم، رفتم دنبال طبیعت ایران و سراسر ایران را گشتم. برنامه گل‌های پیازدار را شروع کردم و مقدمه این کار این بود که مدتی از سر بیکاری کلاس‌های راهنمای گردشگری و طبیعت‌شناسی را شرکت کردم. با دو شرکت طبیعت‌گردی آشنا شدم و سراسر ایران را گشتم. دنبال این هستم که عکس‌ها و نوشته‌هایم را تبدیل به کتاب کنم و در اختیار جوانان ایران قرار دهم.

نعمتی برای همدان

در ادامه مراسم «محمد حسین حلیمی» گفت: کوهنوردی تنها راه رفتن در کوه نیست که تنها جسم را تربیت کند، بلکه روح را هم تربیت می‌کند. او افزود: کوهنوردی انسان را با زیبایی روبه‌رو می‌کند کوهنوردان روحیه زیبایی‌شناسی دارند. کوه برای انسان خاطره زیادی به جا می‌گذارد که برای او تبدیل به سرمایه‌ای می‌شود. بعدها کسانی که فراغت پیدا می‌کنند، مانند اکبر سلاحی شروع به نوشتن می‌کنند. کوه یک زمینه فرهنگ‌ساز است. انسان را بلندپرواز و بلندنظر می‌کند.

حلیمی در ادامه گفت: هروقت اکبر سلاحی را به خاطر می‌آورم، احساس غرور می‌کنم. او نعمتی برای جامعه ایران و استان همدان است؛ نه تنها او بلکه خانواده سلاحی برای ما بسیار مهم هستند.

او در پایان گفت: این تشکیلاتی که نعمت اخضری درست کرده است این‌جا می‌تواند یک منبع خوب اطلاع‌رسانی باشد که در اختیار جوانان قرار بگیرد. تصور من این است که در آینده رنسانس دومی اتفاق خواهد افتاد برای آن‌هایی که سابقه فرهنگی دارند، زمانه بر آن‌ها سخت گذشته است، آرزوهای بزرگ دارند، آن‌هایی که آب الوند خورده‌اند، برای آینده چشم‌انداز دارند.

«عزت برق لشکری» نیز در این مراسم یاد درگذشتگاه کوهنوردی در سال گذشته را گرامیداشت و نکاتی را درباره آموزش کوهنوردی برای حاضران گفت. در پایان مراسم با تقدیم لوح و هدایای مختلف از مقام این پیشکسوت کوهنوردی و غار نوردی ایران تجلیل کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.