در تعلل مسئولان، جاده‌های نهاوند همچنان قربانی می‌گیرد
مرگ شهروندان بی‌گناه در سایه وعده‌های چندین ساله

در جاده‌های نهاوند از جمله محورهای نهاوند- آورزمان، نهاوند- فیروزان- کنگاور و نهاوند به بروجرد بیشترین تصادفات رخ می‌دهد که نشان‌دهنده نیاز این مسیرها به تصحیح و بهسازی و چهارخطه شدن است.

0

*سجاد سیف

*خبرنگار

افزایش تصادفات رانندگی با تعداد فوتی و مصدوم جزو اخبار حوادث و ناگواری است که این روز‌ها در شهر‌ستان نهاوند رخ می‌دهد، این تصادفات منجر به عزادارشدن خانواده‌ها و یا مصدومیت‌های متعدد برای شهروندان می‌شود.

یکی از مشکلاتی که بارها به آن پرداخته و مطالبه شده، نامناسب‌بودن محورهای مواصلاتی شهرستان‌ نهاوند است، چراکه اکثر محورهای ارتباطی شهرستان از استانداردهای لازم فاصله دارند و حوادث متعدد جاده‌ای در محورهای ارتباطی نهاوند موجب بروز خسارت‌های جانی و مالی بسیاری برای شهروندان شده و این روند همچنان ادامه دارد.

در شهرستان نهاوند ۵۰۹ کیلومتر راه استحفاظی وجود دارد که ۷۵ کیلومتر آن اصلی، ۷۵ کیلومتر آن فرعی و بقیه راه روستای هستند.

سجاد سیف
سجاد سیف

ضرورت ساماندهی راه‌ها به دلیل قرار گرفتن نهاوند در مسیر غرب و عتبات

شهرستان نهاوند با توجه به موقعیت جغرافیایی از جمله همسایگی مستقیم با ۲ استان (لرستان و کرمانشاه)، قرارگرفتن در مسیر مرکز به غرب کشور، موقعیت عتبات و راه کربلا از جمله پرترددترین جاده‌های استان به غرب به ویژه در ایام اربعین محسوب می‌شود.

وضعیت نامطلوب جاده‌های بین شهری در شهرستان نهاوند و خبرهای متعدد از تصادفات مرگبار در این جاده‌ها باعث نگرانی مردم شده است؛ موضوعی که در سال‌های اخیر در سایه تعلل و وعده‌های مسئولین قرار گرفته است.

نقاط حادثه‌خیز شهرستان

در جاده‌های نهاوند از جمله محورهای نهاوند- آورزمان، نهاوند- فیروزان- کنگاور و نهاوند به بروجرد بیشترین تصادفات رخ می‌دهد که نشان‌دهنده نیاز این مسیرها به تصحیح و بهسازی و چهارخطه شدن است.

آمار تکان‌دهنده تصادفات و واژگونی‌ها در این محورها بر کسی پوشیده نیست؛ به طوری‌که به معضلی بزرگ برای مردم و مسئولین تبدیل شده است.

طول محور نهاوند- فیروزان به سمت سه راهی کنگاور ۵۵ کیلومتراست که از این میزان ۴۰ کیلومتر در استان همدان و محدوده شهرستان نهاوند است و ۱۵ کیلومتر این مسیر تا پل حاج علیمراد چهار خطه شده و عملیات احداث و تعریض پل حاج علیمراد تا سه راهی شهرک سلگی نیز در حال انجام است که امیدواریم به اربعین امسال برسد.

 

محور نهاوند-آورزمان-ملایر؛ ۸ کیلومتر این مسیر در حوزه نهاوند چهارخطه و تعریض شده و ۲۲ کیلومتر آن در حوزه شهرستان ملایر به دلیل تأمین نشدن اعتبارات و معارض چندین سال است که نیمه‌کاره رها شده است.

محور نهاوند-گیان؛ این محور یکی از مسیرهای گردشگری نهاوند به سراب گیان است و به طول  ۱۷ کیلومتر است. باتوجه به این‌که عرض جاده محور نهاوند-گیان راه روستایی است، بهسازی این پروژه در راستای تقویت زیربناهای گردشگری و توسعه شهرستان، افزایش امنیت و سرعت طرح، اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز و کاهش تصادفات و روان سازی ترافیک این بخش از مطالبات چندین ساله مردم و مسافران است.

پروژه راه دهفول_ برزول_ فارسبان به طول ۱۸ کیلومتر از دیگر نقاط حادثه خیز شهرستان محسوب می‌شود که باعث مرگ و داغدارکردن خانواده‌های زیادی شده است و هنوز پس از سال‌ها پیگیری در حسرت تکمیل و ایمن‌سازی مردم این بخش به سر می‌برد.

محور نهاوند به بروجرد نیز با توجه به این‌که تکمیل این محور از روستای سفید خانی تا سه راهی نهاوند – بروجرد – ملایر خارج از حوزه استحفاظی راه های شهرستان است و مربوط به استان لرستان است، سال‌ها بدون متولی باعث حوادث ناگواری در این محور شده که مقرر شده با پیگیری‌های نماینده نهاوند در مجلس، به‌منظور تأمین اعتبار این محور از طریق ماده ۵۶ و به عاملیت بانک توسعه تعاون ادامه چهارخطه‌شدن این مسیر به زودی آغاز شود.

به گفته مسئول پلیس راه نهاوند، زیرگذرهای کفراش و شهرک سلگی نیز سال‌هاست به حال خود رها شده‌اند و هیچ کمکی به حل مشکلات ترافیک و تردد مردم شهرستان نکرده‌اند و بیشتر راه‌های روستایی نهاوند مشکل روکش آسفالت و خط‌کشی دارند و برخی محورهای روستایی نه تابلو، نه روشنایی و نه علایمی دارند که باید برای حل این مشکلات چاره‌ای شود زیرا افراد غریبه در این محورها دچار مشکل و حادثه می‌شوند.

خاک‌بازی در محورهای مواصلاتی شهرستان در سایه وعده‌های مسئولان

با این حال محورهای شهرستان سال‌هاست قرار است چهارخطه و ساماندهی شوند، اما وعده‌ها، نامه‌های پیگیری و عکس‌های یادگاری با وزرا و معاونین و مسؤلین بالادستی تاکنون نتوانسته باری از دوش جاده‌های حادثه‌خیز شهرستان برداشته و به همان تعبیر «خاک بازی آقای نماینده» در سایه تعلل مسئولان همچنان قربانی می‌گیرد.

راه‌هایی که مسیر گردشگری است و تردد در آن در فصل‌های بهار و تابستان چندین برابر می‌شود و به نوعی آبروی گردشگری شهرستان محسوب می‌شود، اما سال‌هاست به هر مسیری که نگاه می‌کنی یا پروژه‌ای نیمه‌کاره می‌بینی که چندین سال است اندر خم زیرسازی مانده و چندین پیمانکار هم تغییر داده و گاه هم تصادف و حوادث در این محورها سبب مرگ شهروندان شده و پروژه به دلیل تأمین‌نشدن اعتبارات همچنان مرگ آفرین و ناایمن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.