در نگارخانه خضایی برپاست:
نمایشگاه نامکان‌های خیال در همدان

خضایی: تنوع تکنیک در این نمایشگاه بالاست. حضور خانم‌ها بسیار پررنگ است. کارهای حجم پارچه‌ای خیلی زیاد است. این تنوع رویکرد باعث جذابیت می‌شود و بابی برای این‌که می‌توان در تکنیک‌های مختلف ورود کرد، باز می‌شود. مخصوصا در فضای شهرستان چون آن مراوده هنری وجود ندارد و گالری‌ها محدود هستند یک مقدار این بسته‌بودن تخیل ذهن هنرمند در شهرستان بیشتر اتفاق می‌افتد.

0

*نسرین زندی

*خبرنگار

نمایشگاه گروهی نامکان‌های خیال در نگارخانه خضایی (پلاک صفر) افتتاح شد. در این نمایشگاه آثاری از هنرمندان شهرهای مختلف کشور از جمله همدان و تهران به نمایش درآمده که تا ۲۷ مرداد ماه ادامه خواهد داشت. به همین بهانه با «وحید خضایی» مدیر نگارخانه پلاک صفر گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه می‌خوانیم.

  • درباره آثاری که در این نمایشگاه توضیح دهید؟

سعی کردیم در این مجموعه‌ای که فراهم شده ارتباطی بین هنرمندان همدان و پایتخت برقرار شود. هنرمندانی که در این مجموعه آثارشان را دیدید در کار خود بسیار جدی هستند. آن‌ها صاحب‌نام و شناخته‌شده هستند.

  • نام نمایشگاه را نامکانهای خیال گذاشتید، دلیلش چه بود؟

عنوان نمایشگاه نامکان‌های خیال است که گریزی به ناکجاآباد ذهن هنرمند دارد. تلاش ما این بود که این نمایشگاه از روال مرسوم خارج شود و به سراغ نگاه‌های متفاوت برویم. تنوع تکنیک در این نمایشگاه بالاست. حضور خانم‌ها بسیار پررنگ است. کارهای حجم پارچه‌ای خیلی زیاد است. این تنوع رویکرد باعث جذابیت می‌شود و بابی برای این‌که می‌توان در تکنیک‌های مختلف ورود کرد، باز می‌شود. مخصوصا در فضای شهرستان چون آن مراوده هنری وجود ندارد و گالری‌ها محدود هستند یک مقدار این بسته‌بودن تخیل ذهن هنرمند در شهرستان بیشتر اتفاق می‌افتد.

  • هنرمندان تهران در نمایشگاه حضور دارند یا فقط آثار خود را فرستادهاند؟

هنرمندان تهرانی از روز دوم در نمایشگاه حضور دارند. در روز پایانی هم جلسه‌ای برای نقد و بررسی کارها خواهیم داشت. تا فضایی برای مراوده هنرمندان همدانی و تهرانی ایجاد شود.

  • انتخاب کارها با چه کسی بوده است؟
شاید دوست بدارید :

جمع‌آوری و انتخاب کارها با «پریسا خضایی» بوده است. من هم کنار او بوده‌ام که مجموعه یک‌دستی باشد.

  • کارها برای فروش هم هست؟

بله. تاکنون چند کار را فروخته‌ایم. بحث فروش و اقتصاد هنر بسیار مهم است. برای هنرمند انگیزه است. کسانی که در تهران و اصفهان مجموعه‌دار هستند قرار است به نمایشگاه بیایند. هنرمندان همدان منزوی هستند

  • نگارخانه خضایی گزیدهکار و کمکار است، علت چیست؟

متأسفانه وقتی وارد جزئیات کار می‌شوید، متوجه می‌شوید با این‌که همدان هنرمند کم ندارد، اما یک مقدار منزوی هستند. یعنی هنرمند همدانی دوست دارد به سبک صد سال پیش مانند مکتب ایلخانی و تیموری برای خودش و دل خودش کار کند. در بین هنرمندان این شهر روحیه ارائه وجود ندارد. موضوع دیگر کمبود کار است. خیلی از هنرمندان هستند که صاحب‌نام هستند و حتی تدریس می‌کنند، اما کار و اثری ندارند و بیشتر درگیر کار نظری هنر شده‌اند. وقتی از تهران کار می‌آوریم یعنی مشکل کمبود کار داریم که این موضوع در کار ما فاصله ایجاد می‌کند.

  • برنامه شما برای بعد از این نمایشگاه چیست؟

دو نمایشگاه دیگر داریم. نمایشگاه حرفه‌ای از آثار طراحان و یک نمایشگاه چیدمان کار مفهومی خواهیم داشت. مجموعه‌ای را هم دکتر «محمد حسین حلیمی» از آثار خود و کسانی که خودش انتخاب می‌کند، جمع‌آوری می‌کند.

  • استقبال از نمایشگاه را چگونه دیدید؟

در همدان یک حس تشنگی مخاطب هست. از گالری‌های مختلفی در تهران بازدید کرده‌ام. حتی در افتتاحیه نمایشگاه هم مخاطب انگشت شماری برای بازدید می‌آمدند و سالن خالی بود. ممکن است مخاطب از نمایشگاه‌های متعدد سیراب شده باشد، اما این تشنگی را در مخاطبان همدان می‌توان حس کرد و استقبال خوبی از نمایشگاه‌های هنری می‌شود. ما در همدان شاید کمبود هنرمند داشته باشیم، اما مخاطبان خوبی داریم.

  • لطفا هنرمندانی که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش درآمده، معرفی کنید

صادق ادهم، احسان نصری، وحید خضایی، شیرین بابازاده، رایا بختیاری، بابک روشنی‌نژاد، امیر سماوات، افشین باقری، مریم طاهری، سمانه لیاقت، پریسا تقی‌پور، عرفان بی باک، آرزو جباری، سامی حجازی، دانیال طیموج، مسعود گلپریان، جهانبخش امیربیگی، احمد پرمو، ابراهیم علی پور، ساجد بابایی، آذین رستمی، سعید دولتی، مرجان طومارخانی، امیرعلی مومن، یحیی رویدل.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.