پایتخت سفال ایران؛ آماده میزبانی از گردشگران نوروزی

مردم و هنرمندان لالجین پایتخت سفال ایران میزبان گردشگران نوروز 1403 هستند

0

*احمد رجبی راغب

*روزنامه‌نگار

همه ساله با فرارسیدن نوروز زمزمه آغاز سفرهای نوروزی خانواده‌های ایرانی آغاز می‌شود و مردم در کنار خانواده خود برای یک تنوع و شادابی و خوشگذرانی به زیارت و سیاحت و گردش می‌پردازند .

نوروز سال ۱۴۰۳ نوروز متفاوتی است، از چندین روز مانده به نوروز خیلی‌ها درصدد برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی هستند. برخی از روز ۲۴ اسفند ماه برای انجام سفر برنامه‌ریزی می‌کنند که در این صورت به سه روز مرخصی نیاز دارند تا بتوانند لحظه تحویل سال در منزل باشند و یا اگر مدت طولانی‌تری برای سفر در نظر بگیرند می‌توانند تا روز چهارم فروردین ماه که تعطیلات همگانی است در سفر باشند.

اما پیک بعدی سفر از چهارم تا ۱۳ فروردین است که در این صورت کارکنان به ۵ روز مرخصی نیاز دارند و می‌توانند یک سفر تقریباً ده روزه داشته باشند. اما معمولاً سفرهای نوروزی سه چهار روزه است؛ مگر این‌که سفرهای طولانی مد نظر مسافران باشد.

پیک دیگر سفر می‌تواند از ۱۳ تا ۱۷ فروردین باشد. چون سیزده بدر دوشنبه است و تا جمعه تنها به دو روز مرخصی نیاز دارد.

با این وجود شهر لالجین که در پایتخت تاریخ و تمدن قرار داشته و فاصله نزدیکی با پایتخت ایران دارد می‌تواند بهترین مقصد برای مسافرت های چند روزه کوتاه‌مدت به استان همدان و بازدید از مثلث گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن (لالجین، غارعلیصدر و شهر همدان) باشد.

لالجین؛ پایتخت سفال جهان به‌عنوان یکی از معروف‌ترین شهرهای همدان، روایتگر تاریخ پرافتخار و پرفرازونشیب تمدن و هنر ایرانی است. لالجین که هرساله مسافران زیادی را به سمت خود جذب می‌‌کند، به‌عنوان مرکز ساخت سفال و سرامیک در خاورمیانه شناخته شده است و به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی همدان، در ۱۷ کیلومتری استان قرار گرفته است.

لالجین یک شهر تاریخی محسوب می‌شود و به باور برخی حداقل بیش از هزار سال قدمت دارد. متأسفانه این شهر در طول تاریخ دو بار ویران گشته؛ این شهر هم شاهد حمله مغول‌ها بود و هم یورش افغان‌ها؛ در اواخر دوره صفویه بود که افغان‌ها به‌سرکردگی محمود افغان به این شهر حمله بردند و موجب ویرانی لالجین شدند. این شهر تاریخچه پرفرازونشیبی دارد و البته آثار تاریخی بسیار؛ از آثار تاریخی لالجین می‌توان به مسجد جامع مهاجران اشاره کرد. این مسجد که دارای بافت قدیمی است، قدمتی مربوط به دوره قاجار دارد و با داشتن ستون‌های متعددی از جنس سنگ و یک حیاط بزرگ بر زیبایی تاریخی لالجین افزوده است.

یکی دیگر از این آثار تاریخی ارزشمند پل مهاجران است. این پل یکی از زیباترین پل‌های شهرستان بهار است و قدمتی مربوط به  اواخر صفویان و اوایل عهد قاجار دارد.

لالجین که به شهر گل و سفال معروف است، دارای بیش از ۱۴۰۰  واحد تولیدی و فروش سفال است؛ کار سفال در این شهر آن‌قدر مرسوم است که بیش از ۸۰ درصد از مردم این شهر در حال تولید، تکمیل و فروش و صادر کردن سفال هستند و  اقتصاد مردم این شهر بر پایه چرخ سفال‌گری می‌چرخد. سفال‌سازی در لالجین به ۷۰۰ تا هزار سال پیش بازمی‌گردد و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رشته‌های صنایع دستی در استان همدان شهرت دارد. هنر سفال‌‌گری لالجین انقدر دارای اهمیت است که برخی از هنرمندان این شهر دوره‌های آموزشی مربوط به سفال‌گری برگزار می کنند. خود محصولات سفال این شهر هم دارای ارزش هنری و معنوی بسیار زیادی است. تنوع رنگ و طرح سفال‌هایی که در لالجین ساخته می شود، به‌گونه‌ای است که چشم هر بیننده و گردشگری را به خود جذب می‌کند و بازدید از لالجین را برای هر مسافری رنگارنگ می‌سازد. فراموش نکنیم که بسیاری از محصولات سفالی این شهر به کشور‌هایی مانند بلژیک، هلند، انگلیس، دانمارک، امارات، آلمان و… صادر می‌شود.

دیزی لالجین

یکی از مولفه‌های مهم در میان جاذبه‌های گردشگری یک منطقه، غذای محلی آن منطقه است. باید توجه کنیم که گردشگری غذا همیشه در مدیریت رفتار مسافران  نقش‌ داشته و توانسته به جاذبه‌ای مهم در سفر تبدیل شود. دیزی لالجین به‌قدری معروف است که هر گردشگری که به این شهر تاریخی می‌آید حداقل یک بار باید طعم آن را امتحان کند. علاوه بر این‌که سفال‌گری هنر پیشینیان مردمان این شهر است، اما تهیه دیزی‌های خوش رنگ‌ولعاب هم از قدیم‌الایام جزو هنرمندی‌های مردم خون‌گرم این منطقه بوده است. دیزی‌های خوش‌عطر و لذیذ لالجین توانسته مسافران و گردشگران زیادی را به این شهر جذب کند و طعم بی‌نظیر آن خاطره‌ای خوش‌مزه برای گردشگران برجای بگذارد. این غذای لذیذ در تمام سفره‌خانه‌های سنتی این شهر یافت می‌شود و شما در سفر به لالجین می‌توانید برای صرف یک وعده دیزی مفصل به یکی از این سفره‌خانه‌ها مراجعه کنید. اگر در سفر به لالجین دلتان هوای یک وعده دیزی بزباش کرد حتما به این دیزی‌سرا سر بزنید.

هنرمندان و مردم  لالجین با اشتیاق منتظر حضور گردشگران در این شهر هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.