کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی:
کیفیت نان بستگی به آرد دریافتی دارد

0

*مینا ساکی

تقریبا همه شهروندان همدانی، متفق‌القول معتقدند کیفیت نان همدان خوب نیست و شاید نانوایی‌هایی که نان باکیفیت دست شهروندان می‌دهند، به تعداد انگشتان دو دست هم نباشد که اغلب آن‌ها هم به علت مشتری‌های زیادی که دارند، شلوغ و با صف‌های بلند هستند و تعداد کمی می‌توانند از آن‌ها نان تهیه کنند. مشکل کجاست؟ چرا بیشتر نان‌هایی که می‌خریم، بعد از ۲۴ ساعت بیات می‌شوند و قابل خوردن نیستند؟

نظارت بر بهداشت فردی و محیطی

«حمیدرضا باب‌الحوائجی» کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان همدان در خصوص نظارت بر نانوایی‌ها بیان می‌کند: دوهزار واحد نانوایی در سطح استان داریم که نظارت بر آن‌‌ها به صورت فصلی صورت می‌گیرد. گاهی اوقات بازدید مشترک با سایر ارگان‌ها مانند فرمانداری و تعزیرات، در قالب طرح مشترک انجام می‌شود. در بازدیدی که به صورت روزانه انجام می‌شود، وضعیت بهداشت فردی، بهداشت ساختمانی و بهداشت تجهیزاتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی در رابطه با مولفه‌های کیفیت نان می‌گوید: کیفیت نان‌ها از نظر مقدار نمک، جوش شیرین، آب و سایر افزودنی‌ها مانند سبزیجات خشک و کنجد مورد بررسی قرار می‌گیرد. ممنوعیت استفاده از جوش شیرین و ترکیبات شیمیایی که موجب سفید شدن نان می‌شود، برای بهبود کیفیت نان وجود دارد. در موارد مشکوک، نمونه‌ای  به آزمایشگاه علوم پزشکی ارسال شده و نتایج آن بررسی می‌شود و در صورت تخلف، متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

باب‌الحوائجی در مورد نحوه نظارت بر بهداشت فردی اظهار می‌کند: رعایت بهداشت فردی و تجهیزات بسیار مهم است. ممکن است نانی که از تنور بیرون می‌آید، باکتری نداشته باشد، اما با تماس آن به دست نانوا که بهداشت فردی خود را رعایت نکرده، آلوده شود. واحدهای نانوایی مجهز به سرویس بهداشتی و حمام هستند و افراد باید استحمام روزانه انجام دهند.

وی با اشاره به این‌که کیفیت نان همدان خوب است، بیان می‌کند: کیفیت نان در دوهزار واحد نانوایی، کیفیت خوبی است، اما بستگی به آرد دریافتی دارد. کیفیت آرد تأثیر مستقیمی بر کیفیت نان دارد؛ اگر آرد قوی و مناسب به دست نانوا برسد، کیفیت نان به مراتب بهتر خواهد شد و دیگر برای جبران ضعف آرد، از نمک اضافه استفاده نمی‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.