یک فعال گردشگری:
گردشگری همدان بین چند ارگان معلق است

جوادیه در خصوص عملکرد شهرداری می‌گوید: عملکرد شهرداری همدان در حوزه گردشگری به گونه‌ای است که برای خالی نبودن عریضه یک سری اقدامات انجام می‌دهد، اما خیلی نتیجه‌بخش نیست. برای مثال برنامه همدان گردی، خوب بود، اما می‌توانست با برنامه‌ریزی بهتر، گسترده و حرفه‌ای انجام شود تا از آن طریق، درآمدی کسب کرد.

0

*مینا ساکی

برخی از فعالان حوزه گردشگری معتقدند، گردشگری همدان بین چند ارگان معلق است و هر کدام از این ارگان‌ها برای خالی‌نبودن عریضه و پرکردن کارنامه کاری، اقداماتی در این حوزه آن هم محدود به ایم پیک سفر انجام می‌دهند که نتیجه آن آشفته‌بازار صنعت گردشگری همدان است. آن‌ها معتقدند باید یک سازمان مستقل در حوزه گردشگری در شهرداری همدات تأسیس شود که با نظارت میراث فرهنگی فعالیت کند، تا این مشکل از حوزه گردشگری حل شود.

مینا ساکی
مینا ساکی

معلق بین چند ارگان

«مجتی جوادیه» فعال حوزه گردشگری و کارشناس ارشد مدیریت گردشگری در خصوص لزوم تأسیس سازمان گردشگری به صورت مجزا در شهرداری همدان، عنوان می‌کند: در همه شهرهایی که به عنوان شهرهای گردشگری و پیشرفته در دنیا معروف هستند، مسئله گردشگری شهری، تمام و کمال توسط سازمان شهرداری آن شهر انجام می‌شود به همین خاطر شهرداری در شهر توان اجرایی داشته و حوزه‌های متعددی برای فعالیت در شهر دارد و برای انجام فعالیت‌ها محدودیتی ندارد.

وی می‌افزاید: خیلی مهم است که مانند شهرهای توسعه‌یافته، بحث گردشگری شهری، برنامه‌ریزی و اجرای آن توسط شهرداری انجام شود. متأسفانه در ایران، شهرداری از نظر قانونی بازوی اجرایی دارد، اما بازوی برنامه‌ریزی ندارد و مسئله گردشگری بین چند ارگان معلق است و تا جایی که برایشان سود داشته باشد آن را به سمت خود می‌کشند و زمانی که سودی ندارد، اصلا سمت این مسئله نمی‌روند. قانون به گونه‌ای است که شما، هم در این زمینه مسئول هستید و هم می‌توانید هیچ فعالیتی در این حوزه انجام ندهید.

جوادیه در ادامه بیان می‌کند: متأسفانه فضایی ایجاد شده که شهرداری‌ها به طور کلی هر زمانی که بخواهند می‌توانند از این عنوان استفاده کنند و زمانی که به نفع آن‌ها نباشد کاری انجام نمی‌دهند و این خلا قانونی است که باید برنامه‌ریزی و اجرای آن به طور کلی توسط شهرداری انجام شود و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فقط ناظر بر این جریان باشد؛ زیرا میراث فرهنگی در شهر بازوی اجرایی ندارد و طبیعی است گردشگری شهری در دستان شهرداری باشد. در برخی موارد شهرداری میراث فرهنگی را مقصر می‌داند و گاهی نیز برعکس، اما این خلا قانونی باعث شده گردشگری معلق بماند.

اقدامات موقتی

وی در رابطه با عملکرد شهرداری در گردشگری نوروزی و آسیب آن به گردشگری، اظهار می‌کند: در نوروز و بسیاری از تعطیلاتی که در ایران آمار مسافرت‌ها بالا می‌رود، شاهد گردشگری انبوه می‌شویم و تعداد زیادی گردشگر به همه نقاط کشور مراجعه می‌کنند و باید هماهنگی لازم بین دستگاه‌های اجرایی وجود داشته باشد.

جوادیه در ادامه می‌افزاید: معمولا در شهرهای بزرگ ایران ستاد تعطیلات سفر تشکیل می‌شود تا همه ارگان‌های ذی‌ربط، جمع شوند و هماهنگی کاملی برای اجرا و استقبال از مسافران نوروزی داشته باشند، اما این کار اشتباهی است، به این دلیل که برنامه‌ریزی بلندمدتی وجود ندارد و معمولا تصمیمات چند روز قبل از عید گرفته می‌شود و کارهایی که این‌گونه به صورت موقتی انجام شود ثمره خوبی نخواهد داشت و باید دبیرخانه مستقل داشته باشد تا به صورت دائمی کار کند و هماهنگی‌ها را در طول سال انجام دهد که بهتر است در سازمان میراث فرهنگی این اتفاق بیفتد.

وی خاطرنشان می‌کند: گردشگری موضوعی است که به خیلی از ارگان‌ها و سازمان‌ها مربوط است. هرساله شاهد این مشکلات هستیم و هماهنگی لازم و کسب سود مورد قبول از گردشگری، وجود ندارد. از مهمانان به نحو احسن پذیرایی می‌کنیم و این در صورتی است که شهر باید از گردشگری سود کند، اما متأسفانه هیچ برنامه‌ای در این خصوص وجود ندارد. این مشکلات فقط مختص به شهرداری نیست بلکه مشکل تمام ارگان‌هایی است که در ستاد تعطیلات سفر حضور دارند.

برای خالی‌نبودن عریضه

جوادیه در خصوص عملکرد شهرداری می‌گوید: عملکرد شهرداری همدان در حوزه گردشگری به گونه‌ای است که برای خالی نبودن عریضه یک سری اقدامات انجام می‌دهد، اما خیلی نتیجه‌بخش نیست. برای مثال برنامه همدان گردی، خوب بود، اما می‌توانست با برنامه‌ریزی بهتر، گسترده و حرفه‌ای انجام شود تا از آن طریق، درآمدی کسب کرد. چند ماه پیش در نمایشگاه گردشگری، شهرداری ملایر فعالیت بسیار زیادی داشت که قطعا در آینده بر گردشگری این شهر تأثیر خواهد گذاشت. شهرهایی که مدعی گردشگری هستند نباید از یک سری نمایشگاه‌ها غافل شوند و شهرداری همدان فعالیتی نداشت و در این زمینه کاملا غافل بود.

این فعال گردشگری تأکید می‌کند: ما شاهد فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده که به طور عمیق در گردشگری تأثیرگذار باشد، نیستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.