ادای احترام به پزشک هنرمند همدانی

0

*نسرین زندی

*روزنامه‌نگار

پنجشنبه یازدهم شهریور ماه ۱۴٠٠ آرامگاه دکتر «ایراندخت میرهادی» در همدان، میزبان تعدادی از علاقه‌مندان او بود، تا مانند سال‌های گذشته ادای دینی به جایگاه علمی، هنری و اخلاقی او داشته باشند.  این برنامه در آستانه سالروز درگذشت این پزشک مردمی و همزمان با هفته فرهنگی همدان برگزار شد.

بانوی تمام

«حسین زندی» سردبیر نشریه همدان‌نامه در آغاز مراسم با اعلام این‌که ۳۲ سال از مرگ این پزشک و هنرمند گذشته، گفت:  این ششمین سالی است که ما برای یادآوری جایگاه او در مزارش گرد هم می‌آییم. شخصیت و رفتار میرهادی از چند جنبه اهمیت دارد؛ او نقاشی چیره‌دست، داستان‌نویسی توانا، شاعری با احساس و همچنین پزشکی مردمی و انسان‌دوست بود. امروز در این مکان جمع گرد آمده‌ایم، تا یادآور شویم انسان‌های بزرگ فراموش نخواهند شد.

وی در ادامه گفت: متاسفانه ما امسال انسان دیگری را که مانند دکتر میرهادی هنردوست و نیکوکاری بزرگ بود، از دست دادیم. درگذشت زنده‌یاد «علی نائینی» برای اهالی فرهنگ و شهر همدان ضایعه‌ای بزرگ بود. او دوست دکتر میرهادی بود و علاوه بر دوستی پس از مرگ دکتر میرهادی با انتشار آثار و افکار دکتر میرهادی تلاش کرد شخصیت او را برای نسل‌های بعدی بشناساند.

در این مراسم «محمد افشار» دبیر انجمن شاهنامه‌خوانی چکاد و «مریم رازانی» نویسنده همدانی به شعرخوانی پرداختند و «احمد بیگلریان» از دوستان دکتر میرهادی و هم‌بازی او در تئاتر به ارائه خاطراتی پرداخت.

سرنوشت کتاب میرهادی

احمد بیگلریان گفت: با دکتر میرهادی دوستی دیرینه‌ای داشتم و او را از سال ۱۳۴۸ می­شناسم. با دکتر میرهادی تا سال ۱۳۵۵ هم­بازی بودم و در نمایش‌هایی از جمله «آی باکلاه و آی بی‌کلاه» دکتر «غلامحسین ساعدی» همکاری کردم. همچنین از دیگر نمایش­هایی که با هم اجرا کردیم می­توان لانه شغال، آدم و حوا، روسپی بزرگوار، تله و ده­ها نمایش دیگر بود.

وی افزود: دکتر میرهادی دو کار مهم در زندگی انجام می­داد؛ یکی در عالم هنر و یکی در عالم پزشکی. چیدمان این دو هنر در کنار هم برای هر انسانی کار ساده­ای نیست. دکتر میرهادی در کنار این­ها یک نویسنده بزرگ بود. رمانی به نام «دکی» داشت که پس از انتشار من آن کتاب را از ناشر گرفتم و در مسیر تهران تا همدان این کتاب را خوانده و به دکتر میرهادی تحویل دادم اما متاسفانه این کتاب هرگز توزیع نشد و انتظار دارم خانواده و دوستان او این کتاب را پیدا کرده و بار دیگر چاپ کنند چرا که بسیاری از مسائل پنهان عصر پزشکی ما را بازگو کند.

حامی هنرمندان

همچنین در این مراسم «امیرشهاب رضویان» سینماگر برجسته همدانی از طریق صفحه مجازی همدان‌نامه با مخاطبان سخن گفت و خاطراتی را از دکتر میرهادی  بیان کرد و گفت: دکتر میرهادی از اعتبار و احترام خاصی برخوردار بود. او تنها یک پزشک نبود بلکه یک هنرمند و حامی هنرمندان بود. به نظر من از جنبه انسانی یکی از زیباترین کارهای دکترمیرهادی که ما شاهد آن بودیم سرپرستی کودکان بی­سرپرست و توانجو بود. او همچنین به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در شهر و مطالبه‌گری از مسئولان پرداخت.

در پایان این مراسم حاضران پس از اهدای گل به آرامگاه دکتر میرهادی به مزار زنده‌یاد علی نائینی رفته و ادای احترام کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.