تخریب باغات؛ دستاورد الحاق

ساخت و سازهای غیرمجاز در قاسم‌آباد به معابر و زمین‌های کشاورزی رسیده است

هرچه کارشناسان و متخصص گفتند و هرچه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نوشتند چهار روستای قاسم‌آباد، علی آباد، حسن آباد و شورین را به شهر الحاق نکنید چون عواقب جبران‌ناپذیری در انتظار شهر همدان و این روستاهاست، کسی گوشش بدهکار نشد و در نهایت سه روستای اول به شهر الحاق شدند

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

هرچه کارشناسان و متخصص گفتند و هرچه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نوشتند چهار روستای قاسم‌آباد، علی آباد، حسن آباد و شورین را به شهر الحاق نکنید چون عواقب جبران‌ناپذیری در انتظار شهر همدان و این روستاهاست، کسی گوشش بدهکار نشد و در نهایت سه روستای اول به شهر الحاق شدند چون «حمیدرضا حاجی‌بابایی» نماینده همدان در مجلس دلش می‌خواست این اتفاق بیفتد و انگار هیچ کدام از مسئولان این شهر حتی مخالفان الحاق توانایی مقابله با این تصمیم را نداشتند. حالا چند ماه از تصویب این طرح نگذشته که همان اتفاقاتی که مخالفان آن نگران آن بودند در حال رخ‌دادن است. قاسم‌آباد درگیر ساخت و سازهای غیرمجاز شده و کار به ساخت معابر و زمین‌های کشاورزی هم رسیده است. چند روز پیش هم مدیریت پیشگیری از تخلفات شهرداری با پیگیری همدان‌نامه جلوی ساخت و ساز در عرصه و حریم قنات تاریخی قاسم آباد را گرفت و باید ببینیم این پایداری تا کی طول خواهد کشید. حالا باید دید مسئولانی که اصرار بر عملی‌کردن تصمیم حاجی‌بابایی داشتند، حاضر هستند مسئولیت عواقب آن را بپذیرند و یا حداقل کاری برای کاهش آسیب‌های ناشی از آن بکنند؟

فاطمه کاظمی
فاطمه کاظمی

نظارت بر عهده شهرداری است

با «محمودرضا عراقی» معاون امور عمرانی استاندار تماس می‌گیرم و موضوع را با او در میان می‌گذارم. عراقی از آن دسته مسئولانی بود که پای طرح الحاق ایستاد تا اجرا شود. وی در گفتگو با همدان‌نامه توپ را به زمین شهرداری می‌اندازد و می‌گوید: شهرداری بر موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز نظارت دارد و حتی بیشتر از قبل پیگیر آن هست.

می‌گویم بله، شهرداری بر جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در معابر اصلی و حاشیه جاده تا حدی نظارت دارد اما انگار این ساخت و سازها در داخل محوطه روستا که حالا باید آن را شهر نامید، بیشتر است و احتمالا در تعطیلات نوروز بیشتر هم خواهد شد و عراقی توضیح می‌دهد: حالا که شما تماس گرفتید به شهرداری تأکید خواهم کرد جلوی این ساخت و سازها را بگیرد و نظارت‌هایش را چه در روزهای تعطیل و چه غیرتعطیل بیشتر کند چون این وظیفه شهرداری است. قاسم‌آباد دیگر شهر است و شهردار و همه این را می‌دانند.

محمودرضا عراقی
محمودرضا عراقی

درباره ساخت و ساز در عرصه و حریم قنات تاریخی قاسم‌آباد با معاون امور عمرانی استاندار صحبت می‌کنم و می‌گویم تکلیف این قنات که جهانی‌شدنش هم در خطر قرار گرفته چیست و وی تأکید می‌کند: ان شالله خیر است و نباید این اتفاق بیفتد و ما هم فشار خواهیم آورد که موضوع را کنترل کنند.

با لجبازی نمی‌توان شهر مدیریت کرد

نائب رئیس شورای شهر همدان هم در واکنش به این موضوع می‌گوید: من از ابتدا در برابر طرح الحاق این روستاها به شهر اظهارنظر نکردم، هرچند تصویب یا مخالفت با آن هم دست شهرداری و شورای شهر نبود اما چند ماه پیش که اجرای طرح ابلاغ شد، نوشتم حالا این اتفاق افتاده است، نمی‌توانیم نسبت به وضعیت این مناطق بی‌توجه باشیم و باید به آن‌ها خدمات‌رسانی کنیم و مورد حمله خیلی‌ها قرار گرفتم.

«حمید بادامی‌نجات» می‌افزاید: انگار برخی‌ها مقاومت و کارشکنی می‌کنند تا بعدا از آن بهره‌برداری کنند و بگویند دیدید عواقب الحاق چه بود. سه ماه پیش شهرداری در اصلاحیه بودجه، دو میلیارد تومان برای خدمات‌رسانی به این مناطق بودجه تعیین کرد که طبیعتا بخشی از آن برای اقدامات عمرانی و بخشی از آن برای اقدامات نظارتی بود اما با آن مخالفت کردند. گفتند ما مخالف الحاق بودیم پس حالا استانداری یا وزارت کشور این بودجه برای این مناطق اختصاص دهند. در حالی که دیگر وظیفه ما خدمات‌رسانی است و با لجبازی نمی‌توان شهر را اداره کرد. به نظر من حالا دیگر باید این مناطق را به عنوان بخشی از شهر به رسمیت بشناسیم و مانند دیگر مناطق به آن‌ها در بخش‌های مختلف خدمات‌رسانی کنیم.

حمید بادامی نجات
حمید بادامی نجات

به بادامی‌نجات می‌گویم انگار موافقان هم کارشکنی می‌کنند و وظیفه را بر گردن دیگری می‌اندازند و موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز در قاسم‌آباد را رها کرده‌اند و وی تأکید می‌کند: من چند روزی است در جریان این موضوع قرار گرفته‌ام و باید فکری برای آن بکنیم. ما پروانه ساخت تا یک طبقه را برای قاسم‌آباد، علی آباد و حسن آباد رایگان کرده‌ایم و اصلا نیازی نیست غیرمجاز بسازند. در این زمینه باید اطلاع‌رسانی کنیم.

بیشتر ساخت و سازها قبل از الحاق

قاسم‌آباد حالا دیگر بخشی از شهرداری منطقه سه محسوب می‌شود. «محمدرضا فیضی‌منش» مدیر شهرداری منطقه سه در واکنش به موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز در قاسم‌آباد می‌گوید: این ساخت و سازها قبلا هم بوده مگر تازه شروع شده؟ ساخت و سازهای غیرمجاز در دیگر مناطق شهر هم انجام می‌شود اما نمی‌دانم چرا برخی‌ها روی قاسم‌آباد تمرکز کرده‌اند؟

به فیضی‌منش می‌گویم چون موضوع گزارش ما قاسم‌آباد است و از آن‌جایی که تازه به شهر ملحق شده ما می‌خواهیم از الان به این موضوع توجه شود و قاسم‌آباد به خضر دیگری تبدیل نشود و وی می‌گوید: مگر خضر چه شرایطی دارد؟ ما خیلی در خضر کار کرده‌ایم، آسفالت ریخته‌ایم و بوستان ساخته‌ایم.

محمدرضا فیضی منش
محمدرضا فیضی منش

مدیر شهرداری منطقه سه معتقد است: عمده تخلفاتی که در حوزه ساخت و ساز در قاسم آباد انجام شده مربوط به قبل از شهریور و قبل از الحاق به شهر بوده است و عکس‌های هوایی آن موجود است و کارشناسان می‌توانند در این زمینه اظهارنظر کنند و این‌که تقصیر را به گردن بیندازید بی‌انصافی است. با حجم کاری که من در منطقه سه انجام می‌دهم این کار کم‌لطفی دوستان است. عملکرد هشت ماهه من را بررسی کنید تا ببینید من چقدر کار انجام داده‌ام.

فیضی‌منش تأکید می‌کند: در هر حال ما با ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد جدی خواهیم کرد و مدیریت پیشگیری از تخفات شهرداری هم در این زمینه فعالیت می‌کنند و ماده صد هم همین‌طور و برجورد لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت.

+++سوتیتر

انگار موافقان الحاق هم کارشکنی می‌کنند و وظیفه را بر گردن دیگری می‌اندازند و موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز در قاسم‌آباد را رها کرده‌اند

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.