معرفی شهر با المان نوروزی

0

*احمد میرزایی خرم

همه ساله با فرارسیدن نوروز و شمیم بهار، یکی از اقدامات شهرداری‌ها در هر شهر، ایجاد تغییر در چهره و منظر شهر است که باعث زیبایی در منظر شهری و ایجاد شور و نشاط عیدانه در شهروندان می‌شود. اولین المان‌هایی که به صورت موقت در ایران اجرا شد و پویایی و شکوفایی بهار را به هم‌وطنان نوید می‌داد از شهر مشهد کلید خورد. این اتفاق به واسطه حضور خیل عظیمی از زائران در این شهر بود که ایده ساخت المان‌های نوروزی توسط سازمان زیباسازی شهرداری مشهد پیشنهاد شد. ایده بسیار ناب به‌منظور معرفی فرهنگ و آداب رسوم و ظرفیت‌های فرهنگی و مذهبی یک شهر بود که در قالب خدمات شهرداری به مردم یک شهر و مهمانان ارائه می‌شد. این اتفاق هرساله با انتشار فراخوان‌هایی هنرمندان را دعوت‌ به همکاری می‌کرد و شهرهای دیگر از جمله همدان برای عقب‌نماندن از این قافله، به صورت جسته و گریخته، متأثر از آن‌ها، فعالیت‌هایی در شهر به صورت سلیقه‌ای انجام می‌دادند تا این‌که سازمان زیباسازی در شهرداری شکل گرفت و به صورت حرفه‌ای و کارشناسی شده در این حوزه سازمان‌دهی شدند.

ساخت المان یکی از اقدامات شهرداری برای تغییر در سیمای شهر است که بیشتر از سایر خدمات و فضاسازی‌ها به چشم می‌آید و شهروندان براساس این المان‌ها به شهرداری نمره قبولی می‌دهند. در این راستا در همه‌ نقاط کشور سعی می‌شود، المان‌ها، ویژگی‌های اقلیم فرهنگ و آداب رسوم شهر و شهروندان را به نمایش بگذارند. همدان نیز با توجه به این‌که شهر تاریخی و دارای پیشینه فرهنگی بالایی است و با شنیدن نام آن اولین ویژگی که به ذهن می‌آید و با آن تصویرسازی می‌شود، هویت تاریخی این منطقه است، باید در طراحی به این نکته توجه ویژه داشته باشیم.

المان‌های نوروزی برای گردشگران نوروزی که به این منطقه سفر می‌کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه نمادها علاوه بر زیبایی باید نمایانگر ویژگی‌ها و ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی منطقه باشند. این نشان‌ها و المان‌ها به شرط پر محتوا بودن، می‌توانند تأثیر خوبی بر روی مخاطب داشته باشد. همچنین با این المان‌ها می‌توان یک شهر را به جهان معرفی کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.