به تاریکی دشنام مده، چراغی بیافروز!

به بهانه انتشار دومین شماره مجموعه «مادستان»

0

*مهرداد نهاوندچی

*روزنامه­نگار

بعد از وقفه­ای پنج ساله، انتظارها به سر رسید و سری دوم از مجموعه «مادستان» در راستای شناخت هر چه بیشتر تاریخ، تمدن، فرهنگ، هنر، ادبیات و شخصیت­های برجسته همدان منتشر شد. مجموعه اول، هر چند مورد استقبال فراوان علاقه­مندان قرار گرفت، ایراداتی نیز داشت. نبود انسجام موضوعات، رعایت‌نکردن رویه یکسان محتوایی و همچنین، نداشتن انسجام درون متنی و ساختاری، اثر را به یک جُنگ شبیه کرد تا این‌که یک مجموعه منسجم مقاله علمی یا جُستار در مورد فرهنگ عامه همدان یا همدان‌شناسی. از این­رو، در مجموعه دوم سعی شده به شکلی منسجم، از الگوی خاصی پیروی شود و مقالات برای مخاطبان به شکل استانداردی ارائه شود؛ کما این­که دقت بالا در رعایت ساختار و کیفیت مناسب محتوای مقالات سری دوم، به وضوح این مهم را محقق ساخته­ است. این اثر می­تواند گام خوبی برای پیمودن مسیر شناخت فرهنگ عامه مردم همدان یا «همدان­شناسی» باشد. باری، مجموعه «مادستان» می­تواند چراغ روشنی به سوی شناخت فرهنگ عامه (فولکلور) و ارتقای سطح دانش در زمینه حفظ خُرده فرهنگ­های همدان باشد. این مجموعه پژوهش را شاید نتوان کتاب یا مجموعه مقاله (مجله) نامید و از رو می­توان از آن تحت عنوان «نامواره» نام برد.

شاید دوست بدارید :

در این مجموعه ارزشمند از حوزه­های مختلف تاریخ، ادبیات، هنر، باستان شناسی و فرهنگ عامه این مقالات را می­خوانیم:

  • داستان «جمهوری» همدان از دکتر پرویز اذکائی در باب شورش تاریخی در همدان.
  • دود دل بر سر الوند (ردپای الوند در تاریخ و ادب ایران‌زمین) از دکتر محمد بقایی ماکان در باب جایگاه کوه الوند در ادبیات و مکتوبات ادب پارسی.
  • «قاضی ابوالسّائب همدانی» از دکتر مهدی علیائی مقدم در باب ابوالسائب، عالم و قاضی برجسته قرن چهارم هجری.
  • «گزارشی از حضور خاقانی شروانی در همدان و مشاهدات و دیدگاه‏های او براساس منظومه تحفه‏العراقین» از دکتر علی اصغر بشیری در باب مشاهدات و نگرش‎های خاقانی در سفر خود درباره همدان.
  • «دیدار دو تن از شخصیت‌هایِ برجسته هندوستانی با سید حسین مدنی معروف به مترجم نظام در تهران» از دکتر لیلا عبدی خجسته.
  • همدان در عهد سلطان صاحبقران (همدان عهد قاجار از منظر یک سفرنامه نویس اروپایی) از دکتر عبدالله نصرتی.
  • «همدان از نگاه عین‌القضات همدانی» از طاهره محمودی رحمت و آقای صابر مرسلی.
  • «نگاهی به حمام های عمومی همدان» از عباس زند در باب معرفی آداب و رسوم و معرفی حمام­های تاریخی همدان،
  • «نگاهی مختصر به پیشینه نقاشی در ایران» از نصرالله آژنگ.
  • «گزارش توصیفی مقدماتی لایه­ نگاری تپۀ هگمتانه همدان» از دکتر علی ه‍ژبری.
  • و همچنین «ردپای ساغرریزی در همدان با نگاهی به سنگ نگاره (مهری) یخچال» از حسین زندی در باب تاریخچه آئین ساغرریزی در تمدن­های تاریخی پیشین و به خصوص همدان.

امیدوار هستیم انتشار این اثر و مجموعه کتب تحت عنوان «همدان­نامه» باعث ایجاد انگیزه برای جمع آوری، تلخیص، انتشار و به معرض عموم قرار دادن آثار مهجور مانده در زمینه فرهنگ عامه همدان باشد. چه بسیار مقالات، اشعار، داستان، نمایش­ نامه­ها و نوشتارهای ارزشمند در زمینه­های مختلف فرهنگ عامه همدان که در گوشه گوشه این کهن شهر در حال خاک خوردن هستند و به شدت در معرض نابودی­اند؛ زمان برای حفظ این میراث ارزشمند به شماره افتاده و استخراج این گنجینه­ها یک عزم همگانی می­طلبد. امید است تلاش­های همه عوامل اجرایی، هیئت تحریریه و آثار ارزشمند این مجموعه، مورد توجه علاقه­مندان، اهالی فرهنگ، ادب و هنر استان و کشور قرار بگیرد و با تدوام کار دبیرخانه این مجموعه و همکاری اساتید، پژوهشگران، دلسوزان و مردم فرهیخته، شماره­های بعدی این مجموعه پربار، رسالت فرهنگی خود را به خوبی پیش برده و تبدیل به مرجع مناسبی برای علاقه­مندان و پژوهش­های آتی شود.

در پایان این نوشتار اجازه دهید؛ اقدامات شایسته همه عوامل این مجموعه و به ویژه «حسین زندی» را برای جمع آوری، داوری، گزینش، ویراستاری، حروف چینی، صفحه آرائی، اخذ مجوز، انتشار و توزیع این اثر ستایش کنم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.