*فاطمه کاظمی- مهرداد نهاوندچی
بنابر گفتههای معاونت برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری همدان، این نهاد با ۱۸۰۴ نفر نیروی ثابت و چیزی حدود دو هزار نیروی پیمانی و قراردادی مجموعا در حدود چهار هزار نفر کارمند و کارکن دارد؛ چهار هزار نفری که در کسب رضایت مردم شهر، چندان موفق نبودهاند. این در حالی است که افرادی با نقشهایی چون کارتکشی و حتی زینت المجالسی و شاید از همه عجیبتر، مدیرانی با حقوقهای آنچنانی بیست میلیونی، بدون تخصص و کارآیی مشخص، گریبان شهرداری را گرفتهاند و ساختار آن را نیازمند بازنگری و جراحی جدی میکنند. تازه مدیران این نهاد، معتقدند در همین شرایط ۳۰۰ نفر نیروی کار نیز کمبود دارند. در شرایطی که کشور هرچه بیشتر به نهاد های کارآمد و متخصص و چابک نیاز دارد؛ دهههاست نهادهایی مانند شهرداری شهر همدان از ورود اصطلاحا اتوبوسی نیروها به آن رنج میبرند. به طوری که با تغییرات یک مدیر لشگری از نیروهای جدید وارد این نهاد می شوند. همداننامه در پرونده ویژه این هفته این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.
*معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه منابع انسانی شهرداری همدان:
*شهرداری همدان با کمبود نیرو مواجه است
پیرامون موضوع شایستهسالاری، تخصصگرایی، تعداد نیروهای شهرداری و همچنین تناسب میزان نیروها با چارت سازمانی، گفتوگویی با «مرتضی حضرتزاده» معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه منابع انسانی شهرداری همدان ترتیب دادیم. وی معتقد است شهرداری همدان به لحاظ تعداد و تنوع جزو مرتبطترین با ساختار سازمانی و همچنین کمحجمترین نیرو در مجموعههای شهرداری کشور است. حضرتزاده میگوید به لحاظ تطبیق با پستهای بلاتصدی، شهرداری همدان ۲۰۰ نفر نیرو هم کم دارد. تمام خدمات شهری برای شهروندان توسط ساختار نیروی انسانی انجام میشود، که این ساختار در شهرداری همدان به لحاظ حجم و تعداد نیرو، معقول و کارآمد است. گفتوگوی ما را میخوانید:
- شهرداری همدان چقدر نیرو دارد؟
باید ابتدا به صورت شفاف راجع به ساختار سازمانی شهرداری توضیحی بدهم. آخرین بار سال ۱۳۹۶ ساختار مصوب شهرداری همدان با امضای وزیر کشور ابلاغ شده است. در این ساختار هزار و ۴۰۰ پست سازمانی تعریف شده است؛ بر این اساس در مشاغل تعریفشده بر اساس شرایط احرازی که قانون پیشبینی کرده، کارمندان باید پستها جانمایی شوند و کار کنند. این شرح وظایف دقیقا در چارت سازمانی ما مشخص است. پیشبینی شده بعضی از کارهایی که در مجموعه شهرداریها از جمله شهرداری همدان در حال انجام است، به صورت برونسپاری باشد. قانونگذار در اصلاحات اخیری که انجام داد، خیلی از مجموعهها را منفک کرد و پیشبینی من این بود که تصدیگری دولت یک مقدار کم و فعالیتها از طریق بخش خصوصی انجام شود. برای مثال در ساختار فعلی شهرداری، اگر بخواهیم با قبل مقایسه کنیم- مثلا رانندههایی که در مجموعه شهرداری کار میکنند- شهرداری یک مجموعه عظیمی است که هم خودش قشر راننده دارد هم سازمانهای اقماری که با آن کار میکنند. مثلا در سازمان بار و مسافر شهرداری، اتوبوسرانی، تاکسیرانی که بحث حمل و نقل شهر را انجام میدهد، شاید فقط در بخش اتوبوسرانی، بالغ بر بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس وجود دارد. در ساختار مدیریت پسماند ما، بیش از ۳۰۰ خودرو سبک و سنگین وجود دارد. اینها که در ساختار قبلی، جزو بدنه شهرداری بودند؛ یعنی در ساختار تعریفشده بودند. در سال ۱۳۹۶ از بدنه جدا شدند، کمااینکه بخشی پیش از آن تاریخ جدا شده بود. اینها وارد مجموعههای برونسپاری شدند. شرکتهایی آمدند و این فعالیتها را انجام میدهند. مواردی مانند: اتاقداری، تأسیسات، نگهبانی ساختمانهای شهرداری (ما نزدیک به ۱۰۰ ساختمان در شهر همدان داریم که متعلق به شهرداری هستند و اینها نیاز به نگهبانی، سرایداری و مواردی از این قبیل دارند) و مواردی از این دست، از مجموعه شهرداری جدا شدند. چیزی که در ساختار فعلی وجود دارد، هزار و ۴۰۰ پست سازمانی است. نزدیک به ۶۰۰ پست تصدیگری داریم که واگذار کردهایم، در بخش اول آنهایی که فعالیت مستقیم با شهرداری دارند، مانند حمل و نقل عمومی، رانندههایی که به آنها اشاره شد، تایپیستهای شهرداری، خدمات عمومی، تأسیسات، نگهبانی، اتاقداری، که اینها ۶۰۰ نفر پیشبینی شده که از طریق تصدیگری و واگذاری به بخش خصوصی انجام میشود. با احتساب این ۶۰۰ وظیفه، که برای آن شغل تعریف شده و از طریق تصدیگری باید انجام شود، هزار و ۴۰۰ پست سازمانی هم داریم که مجموع اینها دو هزار نیرو میشود که باید برای مجموعه شهرداری همدان به صورت مستقیم کارهایی انجام دهند. اینها به استثنای بحث تنظیف، رفتوروب، فضای سبز و خیلی از خدماتی است که در این شهر انجام میشود. آنها هم شرکت خاص خود را دارند. مثلا یک شرکتی که در بحث تنظیف و رفتوروب در یک منطقه ما کار میکند، شاید نزدیک به ۳۰۰ نفر نیرو در اختیار داشته باشد. در مجموع در چهار ناحیه ما، بیش از هزار و ۲۰۰ نفر در امور فضای سبز مشغول به کار هستند. در برخی ماههای پرکار نفرات بیشتر و در برخی ماهها کمتر است. اینکه میگویند شهرداری سه یا چهار هزار نیرو دارد، این عدد با مجموعههای برونسپاری است. اما نیروهایی که در ساختار شهرداری دارند و فعال هستند با دو هزار شغل و وظیفه، هزار و ۸۰۴ نفر نیرو هستند که به تفکیک کارمندان ثابت ما ۲۵۶ نفر، کارمندان پیمانی ۱۸۷ نفر، کارگران رسمی ۲۲۳ نفر، کارمندان قراردادی ۲۵۱ نفر، کارگران قراردادی ۶۸ نفر هستند. نیروهای شرکتی ما که سه شرکت مستقیما در ساختار ما هستند، شرکت نسیم شمال ۵۱۲ نفر، شرکت زیباگستر ۱۶۰ نفر، شرکت آتیساز غرب ۱۲۷ نفر، نزدیک ۲۰ نفر هم نیروی مشاور در شهرداری و شورای اسلامی شهر مشغول به فعالیت هستند. این نکته را هم بگویم که نیروهای ذکر شده، نیروهایی هستند که در ساختار شهرداری و ساختار شورای اسلامی شهر در حال فعالیت هستند. به لحاظ چارت سازمانی این شعار را داریم که شهرداری همدان جزو چابکترین شهرداریهای کشور است. این صحبت ما نیست، صحبت مجموعههایی مانند سازمان شهرداریها و استانداری است که روی مجموعه شهرداری نظارت دارند. به لحاظ حجم نیرو و تطبیق با سازمان تفصیلی شهرداری، همدان یکی از چابکترین شهرداریها بین شهرهای کشور است. نتیجهاش را هم دیدیم، تعویقنیفتادنی که در پرداخت حقوق کارکنان و نیرو وجود دارد به خاطر این است که ساختار شهرداری همدان حجیم نشده و منطبق با چارت است. در خیلی جاها خرده میگیرند که خیلی نفرات در شهرداری وارد میشوند و ساختار نامنظمی دارد. این در حد بحثهایی است که مطرح میشود اما مبنای قانونمندی پشت آن وجود ندارد. نیروهایی که در شهرداری همدان پشتمیزنشین هستند و حتی نیروهای شرکتی، نیروهایی هستند که از فیلترهای گزینشی عبور میکنند و مسئولیتی به آنها سپرده میشود. این شعار را همیشه داریم که به لحاظ تعداد و تنوع جزو مرتبطترین با ساختار سازمانی و همچنین کمحجمترین نیرو در مجموعههای شهرداری هستیم. اگر چارت اصلاح شود که برای تحقق آن به سازمان شهرداریها درخواست دادهایم، شاید ۲۰۰ پست به مجموعه شهرداری همدان اضافه شود. اتفاقاتی در شهر افتاده، شهرداری همدان به عنوان شهر سبز پایدار و شهر دوستدار کودک مطرح شده، در بحث محیط زیست به صورت ستاد پایدار محیط زیست مطرح شده و سال ۹۸ چند روستا به مجموعه شهر همدان اضافه شد که اینها جزو ساختار نبودند که باید برای آنها برنامهریزی شود. اگر تعداد نیروهایی که باید در آن مجموعه به کارگیری شود، شاید چارت سازمانی ما ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر قابلیت افزایش و حجم نیرو را داشته باشد. به لحاظ تطبیق با پستهای بلاتصدی شهرداری همدان، شاید ما ۲۰۰ نفر نیرو هم کم داشته باشیم. تمام خدمات شهری برای شهروندان توسط ساختار نیروی انسانی انجام میشود، که این ساختار در شهرداری همدان به لحاظ حجم و تعداد نیرو، معقول و کارآمد است.
- شهردار سابق در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد ماهیانه ۴ میلیارد تومان حقوق کارکنان شهرداری است، آیا این رقم را تائید میکنید؟
فکر میکنم رقمی بیشتر از این عدد را اعلام کردند. بودجه شهرداری همدان در سال گذشته ۱۰۰۰ میلیارد تومان بود، که در اصلاح و متمم به رقمی بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان شد، یعنی شهرداری همدان بیشتر از بودجه مصوب درآمد کسب و خدمت ارائه کرد. تناسب بودجه جاری و عمرانی در شهرداریها تعریف شده است. چیزی که دستورالعمل خود بودجهای که وجود دارد، در وزارت کشور تدوین میشود، که طبق آن باید ۶۰ درصد بودجه عمرانی، ۴۰ درصد بودجه جاری داشته باشند. یعنی در شهرداری همدان، یک بودجه ۴۰۰ میلیاردی بودجه جاری و ۶۰۰ میلیارد بودجه عمرانی باشد. البته جاری به معنای پرداخت حقوق و مزایا نیست، خیلی از موضوعات شهر هم در بحث جاری هستند، مانند همین خدمات نگهداری فضای سبز، رفت و روب و مواردی از این دست. در بودجه حقوق و دستمزد ما در سال ۱۴۰۰، با سازمانهای اقماری شهرداری، چیزی که پیشبینی بالغ بر ۳۰ میلیارد ماهیانه پرداختی داریم که شامل نیروهای اداری، برونسپاری، خدمات شهری، آژانسهای در اختیار، فضای سبز و مواردی از این دست میشود. نکتهای که حائز اهمیت است، اینکه شهرداری همدان جزء معدود شهرهایی است که تناسب عمرانی و جاری عکس شهرهای دیگر است. به این معنی که آنچه در باب عمران این شهر اتفاق میافتد، نزدیک به ۶۰ درصد است؛ وزارت کشور به ما ۶۰ درصد داده که در جاری هزینه کنیم اما اغلب هزینههای مدیریت شهری (نزدیک به ۶۰ درصد) در عمران و آبادانی شهر اتفاق میافتد. شهر همدان به لحاظ قدمت و پیشینهای که دارد و کارهای بزرگی باید در آن انجام شود اما به دلیل اینکه منابع درآمدی محدود است، بودجهاش شاید با خواستههای شهروندان تناسب نداشته نداشته باشد. ما جزو معدود شهرهایی هستیم که کمترین دریافتی را از منابع و اعتبارات دولتی داریم، دلیل آن هم مشخص است، شاید بحث کارخانجات، مباحثی که باید در شهرها باشد، در بحث غالب ارزش افزوده به شهرداریها کمک بدهند، کمتر از جاهای دیگر وجود دارد. شهر ما شاید ساختارش صنعتی نیست، غالبآن کشاورزی است، همین باعث میشود که درآمد شهرداریها کم باشد. بافت شهر و درخواستهایی که بهرغم ساخت و سازهای شهر اتفاق میافتد، رقمی که ما از بخش پروانههای ساختمانی دریافت میکنیم و آوردن و تقسیم آن در بودجه شهرداری، رقم ناچیزی است. ساختوسازهای ما محدود به مناطق یک و دو است. در مناطق سه و چهار انقدر رقم صدور پروانه ناچیز است که به خاطر توسعه شهر ، بعضا پولی دریافت نمیشود. اینها معضلاتی است که باعث شده درآمد ما در شهر همدان با هزینهها و کارهای عمرانی همخوانی نداشته باشد. اما طی چند سال گذشته نگهداری بودجه مدیریت شده که این منجر به خدمات در سطح شهر شده است. بحث آسفالت از پروژههای پرهزینه، پیادهروسازی، در بحث تقاطعهای غیرهمسطح اتفاقات خوبی افتاده است. شهرداری همدان در بحث هزینهای و عمرانی موفق عمل کرده است که در ارزیابی هم این را به ما میگویند. این هم حاصل مجموعه مدیریتی شهر، مجموعههای نظارتی، سیاستگذار و بیشتر به دلیل همراهی شهروندان بوده است.
- شرایط جذب نیروها به چه صورت است؟
چند قسمت از نیروها، در مشاغل تعریف شده شهرداری کار میکنند؛ کارمندان ثابت، کارمندان پیمانی، کارگران رسمی، کارمندان قراردادی و کارگران شرکتی که در حوزه اداری شهرداری کار میکنند. وارد شدن در این ساختار در حوزه کار شهرداریها نیست. تعریف دارد و آزمون برگزار میشود. طی چند سال گذشته، نیروهای شرکتی شهرداری که در حوزه اداری هستند، اصلا افزایش پیدا نکرده است. ما در حوزه نیروی انسانی یک مجوز ۵۱۰ نفر داشتیم که حدود ۸ سال است همین تعداد مانده است. در نیروی قراردادی هم حدود ۳۰۰ نفر است که همین مقدار باقی مانده است. استانداریها مخصوصا استانداری همدان خیلی رعایت میکنند که مجوزی به شهرداریها ندهند. هر چند فشار در مجموعه مدیریت شهری وجود دارد و نیروهایی که رسمی و پیمانی اند، حالا اعم از کارمندی و کارگری. کارگریهای رسمی مربوط به قبل هستند و جدیدا کارگری رسمی نداریم. کارمندیهای ما اعم از رسمی و پیمانی، کلا از طریق آزمون وارد شهرداریها میشوند و شهرداریها دخالتی ندارند. آزمون هم به صورت یکپارچه و متمرکز توسط استانداریها برگزار میشود. در ساختار سازمانی ما که وزیر کشور ابلاغ کرده، یک جملهای وجود دارد که میگوید: «چارت سازمانی شما در سال ۱۳۹۶ با ۱۴۰۰ پست سازمانی شامل تخصصی ابلاغ میشود و تصریح میکند: بدیهی است هر گونه فعالیتی که در قالب برونسپاری در چارت پیشبینی نشده، با اختیار شهرداری قابل انجام است». مانند: رفت و روب، فضای سبز، رانندگان، تاسیسات و اتاقدارها. این اختیاری است که به شهرداریها داده میشود که منوط به پیشبینی اعتبار و تامین منابع مالی در بودجه است. قانون یک کمیته را از سال گذشته به نام کمیته طبقهبندی مشاغل پیشبینی کرده است و به شهرداریها تطبیق میدهد. فردی که میخواهد در پستی مسئولیت بگیرد، آنجا میگویند که باید شرایط احراز پست را داشته باشد.
میگویند در شهرداری شایستهسالاری نیست، نیروها بدون حساب و کتاب به آن وارد میشوند. در قسمت برونسپاری، نیرو را از شرکتی میگیریم که قرار است یک پروژه مانند فضای سبز شهرداری منطقه یک را انجام دهد، ما کار را به شرکت میدهیم، نفرات را شرکت میآورد. ساختار نظاممندی برای به کارگیری نفرات در شرکتها نداریم اما برای نیروهای قراردادی، پیمانی و رسمی ساختار داریم. نیرو میرود آزمون میدهد، شرکت میکند، اگر شرایط داشت، پذیرفته میشود.
- بحث پراکندگی نیروها به چه صورت است؟
تنها مجموعهای که منطبق با چارت سازمانی نیست و تعداد نفرات بیشتر از سازمان تفصیلی دارد، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری است. دلیل هم دارد، اولا تمام حوزههایی که داریم با کاهش نیرو مواجهه هستند. یک هجمهای که علیه ما وارد میشود این است که تعداد نفراتی که در شهرداری هستند، زیاد هستند. اما امور اداری سازمانها و مناطق، همه از کمبود نیرو گلایه دارند. از سال ۹۶، ۴۷۶ نفر از مجموعه شهرداری همدان بازنشسته شدهاند و با احتساب ۱۰ نفر فوتی، ۴۸۶ نفر در طی ۴ سال از مجموعه کم شدهاند. آزمون استخدامی هم برای جایگزینی نفرات، به سختی انجام میشود، ۶ سال است درخواست مجوز کردهایم. روال دادن مجوز از سوی اداره استخدامی به شهرداریها و استانداریها سخت است که هنوز موفق به اخذ آن نشدهایم. به استثنای حوزه فرهنگی در همه زیرمجموعهها با کاهش نیرو مواجهیم. برای مثال در منطقهای در چارت ۱۳۰ نفر پیشبینی شده، اما ۹۰ نفر مشغول به کار هستند. تنها حوزهای که نیروی مازاد دارد، حوزه فرهنگی است که حدود ۴۱ نفر نیرو پیشبینی شده و ۹۰ نفر در حال کار هستند. دلیل آن هم ادغام است. از قبل معاونت فرهنگی- اجتماعی شهرداری داشتیم که این معاونت از سال ۹۶ حذف شد، در مقابل آن سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شکل گرفت. این سازمان قبلا به صورت باشگاه بود. حوزه فرهنگی معاونت فرهنگی به سمت سازمان شدن رفت. مثلا استخر شهدای شهرداری در هر سانس ۱۴-۱۵ نفر دارد. در چارت این نفرات پیشبینی نشده است اما این نفرات در مجموعه هستند یا تالار قرآن شهرداری، ۱۰ نفر شامل نگهبان، خدمات و تاسیسات وجود دارد. یا مجموعه ۱۰ فرهنگسرایی که از سال ۹۳ در شهرداری همدان به شهر همدان اضافه شد. اما همان سازمان فرهنگی-اجتماعی هم دنبال گرفتن نیرو است اما چارت آن اجازه نمیدهد. خواستههای شهروندان از شهرداری زیاد شده و حوزههای ما غالبا با حجم زیاد کار و همکاران ما با مشکلات روبرو هستند.
*مشاور شهردار همدان:
*فشار مراکز قدرت انتصابات شهردار را مدیریت میکند
در ساختار ادارای شهرداری همدان دو پست اختصاصی به مشاوران شهردار تعلق دارد اما گویا در شهرداری همدان، هرکس را که از پست خود کنار میگذارند، یک عنوان «مشاور شهردار» به او میدهند و او را به تالار قران تبعید میکنند. مشخص نیست این مشاوران در چه زمینهای فعالیت میکنند که به نفع شهر باشد یا وضعیت شهرداری را ارتقا دهد. «حسینی سیبی» یکی از این افراد است که با سابقه ۳۱ فعالیت در شهرداری همدان در بخشهای مختلف به خصوص خدمات شهری، حالا سمت مشاور شهردار گرفته و در تالار قران پشت میز نشسته است.
وی در خصوص حوزه کاری مشاوران شهردار، بیان میکند: حوزه کاری مشاوران اصولاً حوزه وسیعی است اما بستگی به نیاز مجموعه شهرداری و خواست شهردار دارد که چقدر از مشاوران در امور شهرداری استفاده شود. هرکس در حوزه تخصصی خود میتواند نظرات مشاورهای را به مجموعه ارائه دهد اما بستگی به نظر شهردار و خواست مجموعه دارد. حوزه کاری من در گذشته خدمات شهری بوده و اکنون نیز اگر کاری از دستم ساخته باشد برای این حوزه انجام میدهم.
وی در رابطه با میزان رعایت مقوله شایستهسالاری در شهرداری همدان توضیح میدهد: موضوع شایستهسالاری در شهرداری به شاخصها و مجموعههای دیگری بستگی دارد که آنها در رابطه با مجموعه شهرداری صاحبنظر هستند. بعد از شکلگیری شورای شهر، این موضوع دستخوش تغییر شده است. در همدان شایستهسالاری در به کارگیری نیروها مدنظر قرار نمیگیرد چراکه فشارهای بیرونی از مراکز قدرت بر روی شخص شهردار برای انتصابات بسیار است و کسی مخالف این نظر نیست که بسیاری از انتصابات در مجموعه شهرداریهای سطح کشور فعالیت میکنند.
سیبی اظهار معتقد است مراکز قدرت شورای اسلامی شهر در راس، نمایندگان شهر، استانداری و مراکز دیگر، در این انتصابات نقش دارند. وقتی چنین اتفاقی میافتد نمیتوان گفت شایستهسالاری در یک مجموعه رعایت شده است. این یک مقوله نسبی است و بستگی به این دارد که شهردار همدان در هر دوره به تناسب و فراخور قدرتی که میتواند داشته باشد، در برابر مراکز قدرت چقدر استقامت کند و بتواند قدرت خود را در این میان به کار بگیرد تا شایستهسالاری رعایت شود.
*مشاور امور ایثارگران شهرداری همدان:
*کسانی که کفایت مدیریتی ندارند، ضعف شهرداری محسوب میشوند
«ناصر ورمزیار» ایثارگر و مشاور امور ایثارگران شهرداری همدان از سال ۱۳۶۵ استخدام شهرداری شد اما دو سال در جبهه بود و بعد از دفاع مقدس به صورت دائمی در استانداری و اغلب در شهرداری مشغول به فعالیت شد. وی در حوزههای روابط عمومی، معاونت سیاسی امنیتی، اداره بازرسی و بررسی شکایت فعالیت داشته و در حال حاضر نیز مشاور امور ایثارگران شهرداری همدان است.
ورمزیار با بیان اینکه جایگاه شایستهسالاری و تمام مباحث و موضوعات در زندگی اداری و تشکیلات مدیریتی و آنچه که ما بیان میکنیم برگرفته از آموزههای مقام عظمای ولایت است، تأکید میکند: بهترین الگو، فرمایشات حضرت آقا است. در گام دوم انقلاب، حضرت آقا در مسائل کلی به ویژه در مدیریت، مطالب بسیار ارزشمندی را فرمودهاند.
وی ادامه میدهد: شهرداری یک سازمان نیمهدولتی و مردمی است و به دلیل اینکه از محل درآمدهای عمومی استفاده میشود، مدیری دلسوز میخواهد تا علاوه بر دانش آکادمی، مدرک مرتبط نیز داشته باشد تا بتوانند در مدیریت موفق باشند.
ورمزیار با اشاره به اینکه جایگاه شایستهسالاری در ادارات و شهرداری کمتر از انتظارات ما است، اظهار میکند: در شایستهسالاری همانگونه که حضرت آقا فرمودند: «اگر میتوانید مدیریت بپذیرید، چنانکه نمیتوانید این مسئولیت را نپذیرید». چراکه سرنوشت انقلاب، مردم و مسلمانان را پیش میبریم که در این راستا دانش، تجربه و صالح بودن مهم است و امیدواریم مدیرانی دستپاک داشته باشیم تا آرزوهای حضرت آقا را محقق کنیم و به نقطه مطلوب شایستهسالاری برسیم.
وی میافزاید: شهرداری برای استخدام نیرو باید مجوز استانداری را داشته باشد اما گاهی افرادی استخدام میشوند که با نه با تشکیلات و نه موانع مدیریت و حکمروایی شهری آشنا نیستند. کسانی که کفایت مدیریتی ندارند و آموزشهای لازم را ندیدند، ضعف شهرداری محسوب میشوند.
ناصر ورمزیار در خصوص تعداد ایثارگرانی که در شهرداری همدان فعال هستند، میگوید: از خانواده شهدا، جانبازان و رزمندگان، حدود ۲۱۳ نفر در شهرداری فعال هستند و این نهاد از نعمت حضور خانواده شهدا برخوردار است.