بیکاران حقوق بگیر شهرداری

همدان‌نامه معضل نیروهای مازاد و غیرمتخصص شهرداری همدان را بررسی می‌کند

0

*فاطمه کاظمی- مهرداد نهاوندچی

بنابر گفته­‌های معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری همدان،  این نهاد با ۱۸۰۴ نفر نیروی ثابت و چیزی حدود دو هزار نیروی پیمانی و قراردادی مجموعا در حدود چهار هزار نفر کارمند و کارکن دارد؛ چهار هزار نفری که در کسب رضایت مردم شهر، چندان موفق نبوده‌اند. این در حالی است که افرادی با نقش‌هایی چون کارت‌کشی و حتی زینت المجالسی و شاید از همه عجیب‌تر،  مدیرانی با حقوق‌های آن‌چنانی بیست میلیونی، بدون تخصص و کارآیی مشخص، گریبان شهرداری را گرفته‌اند و ساختار آن را نیازمند بازنگری و جراحی جدی می‌کنند. تازه مدیران این نهاد، معتقدند در همین شرایط ۳۰۰ نفر نیروی کار نیز کمبود دارند. در شرایطی که کشور هرچه بیشتر به نهاد های کارآمد و متخصص و چابک نیاز دارد؛ دهه‌هاست نهادهایی مانند شهرداری شهر همدان از ورود اصطلاحا اتوبوسی نیروها به آن رنج می‌برند. به طوری که با تغییرات یک مدیر لشگری از نیروهای جدید وارد این نهاد می شوند. همدان‌نامه در پرونده ویژه این هفته این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

 

مرتضی حضرت‌زاده-معاون برنامه¬ریزی و توسعه سرمایه منابع انسانی شهرداری همدان
مرتضی حضرت‌زاده-معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه منابع انسانی شهرداری همدان

*معاون برنامه­ریزی و توسعه سرمایه منابع انسانی شهرداری همدان:

*شهرداری همدان با کمبود نیرو مواجه است

 

پیرامون موضوع شایسته‌سالاری، تخصص‌گرایی، تعداد نیروهای شهرداری و همچنین تناسب میزان نیروها با چارت سازمانی، گفت­وگویی با «مرتضی حضرت‌زاده» معاون برنامه­ریزی و توسعه سرمایه منابع انسانی شهرداری همدان ترتیب دادیم. وی معتقد است شهرداری همدان به لحاظ تعداد و تنوع جزو مرتبط­ترین با ساختار سازمانی و همچنین کم‌حجم­ترین نیرو در مجموعه­های شهرداری کشور است. حضرت‌زاده می‌گوید به لحاظ تطبیق با پست­های بلاتصدی، شهرداری همدان ۲۰۰ نفر نیرو هم کم دارد. تمام خدمات شهری برای شهروندان توسط ساختار نیروی انسانی انجام می­شود، که این ساختار در شهرداری همدان به لحاظ حجم و تعداد نیرو، معقول و کارآمد است. گفت‌وگوی ما را می‌خوانید:

  • شهرداری همدان چقدر نیرو دارد؟

باید ابتدا به صورت شفاف راجع به ساختار سازمانی شهرداری توضیحی بدهم. آخرین بار سال ۱۳۹۶ ساختار مصوب شهرداری همدان با امضای وزیر کشور ابلاغ شده است. در این ساختار هزار و ۴۰۰ پست سازمانی تعریف شده است؛ بر این اساس در مشاغل تعریف‌شده بر اساس شرایط احرازی که قانون پیش‌بینی کرده، کارمندان باید پست­ها جانمایی شوند و کار کنند. این شرح وظایف دقیقا در چارت سازمانی ما مشخص است. پیش‌بینی شده بعضی از کارهایی که در مجموعه شهرداری­ها از جمله شهرداری همدان در حال انجام است، به صورت برون‌سپاری باشد. قانون‌گذار در اصلاحات اخیری که انجام داد، خیلی از مجموعه­ها را منفک کرد و پیش­بینی من این بود که تصدی­گری دولت یک مقدار کم و فعالیت­ها از طریق بخش خصوصی انجام شود. برای مثال در ساختار فعلی شهرداری، اگر بخواهیم با قبل مقایسه کنیم- مثلا راننده­هایی که در مجموعه شهرداری کار می­کنند- شهرداری یک مجموعه عظیمی است که هم خودش قشر راننده دارد هم سازمان­های اقماری که با آن کار می­کنند. مثلا در سازمان بار و مسافر شهرداری، اتوبوس‌رانی، تاکسی­رانی که بحث حمل و نقل شهر را انجام می­دهد، شاید فقط در بخش اتوبوس­رانی، بالغ بر بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس وجود دارد. در ساختار مدیریت پسماند ما، بیش از ۳۰۰ خودرو سبک و سنگین وجود دارد. این­ها که در ساختار قبلی، جزو بدنه شهرداری بودند؛ یعنی در ساختار تعریف‌شده بودند. در سال ۱۳۹۶ از  بدنه جدا شدند، کمااین‌که بخشی پیش از آن تاریخ جدا شده بود. این­ها وارد مجموعه­های برون‌سپاری شدند. شرکت­هایی آمدند و این فعالیت­ها را انجام می­دهند. مواردی مانند: اتاق‌داری، تأسیسات، نگهبانی ساختمان­های شهرداری (ما نزدیک به ۱۰۰ ساختمان در شهر همدان داریم که متعلق به شهرداری هستند و این­ها نیاز به نگهبانی، سرایداری و مواردی از این قبیل دارند) و مواردی از این دست، از مجموعه شهرداری جدا شدند. چیزی که در ساختار فعلی وجود دارد، هزار و ۴۰۰ پست سازمانی است. نزدیک به ۶۰۰ پست تصدی­گری داریم که واگذار کرده‌ایم، در بخش اول آن­هایی که فعالیت مستقیم با شهرداری دارند، مانند حمل و نقل عمومی، راننده­هایی که به آن­ها اشاره شد، تایپیست‌های شهرداری، خدمات عمومی، تأسیسات، نگهبانی، اتاق­داری، که این­ها ۶۰۰  نفر پیش­بینی شده که از طریق تصدی­گری و واگذاری به بخش خصوصی انجام می­شود. با احتساب این ۶۰۰  وظیفه، که برای آن شغل تعریف شده و از طریق تصدی‌گری باید انجام شود، هزار و ۴۰۰ پست سازمانی هم داریم که مجموع این­ها دو هزار نیرو می­شود که باید برای مجموعه شهرداری همدان به صورت مستقیم کارهایی انجام دهند. این­ها به استثنای بحث تنظیف، رفت­و­روب، فضای سبز و خیلی از خدماتی است که در این شهر انجام می­شود. آن­ها هم شرکت خاص خود را دارند. مثلا یک شرکتی که در بحث تنظیف و رفت‌وروب در یک منطقه ما کار می‌کند، شاید نزدیک به ۳۰۰ نفر نیرو در اختیار داشته باشد. در مجموع در چهار ناحیه ما، بیش از هزار و ۲۰۰ نفر  در امور فضای سبز مشغول به کار هستند. در برخی ماه­های پرکار نفرات بیشتر و در برخی ماه­ها کمتر است. این­که می­گویند شهرداری سه یا چهار هزار نیرو دارد، این عدد با مجموعه­های برون­سپاری است. اما نیروهایی که در ساختار شهرداری دارند و فعال هستند با دو هزار شغل و وظیفه­، هزار و ۸۰۴ نفر نیرو هستند که به تفکیک کارمندان ثابت ما ۲۵۶ نفر، کارمندان پیمانی ۱۸۷ نفر، کارگران رسمی ۲۲۳ نفر، کارمندان قراردادی ۲۵۱ نفر، کارگران قراردادی ۶۸ نفر هستند. نیروهای شرکتی ما که سه شرکت مستقیما در ساختار ما هستند،  شرکت نسیم شمال ۵۱۲ نفر، شرکت زیباگستر ۱۶۰ نفر، شرکت آتی‌ساز غرب ۱۲۷ نفر، نزدیک ۲۰ نفر هم نیروی مشاور در شهرداری و شورای اسلامی شهر مشغول به فعالیت هستند. این نکته را هم بگویم که نیروهای ذکر شده، نیروهایی هستند که در ساختار شهرداری و ساختار شورای اسلامی شهر در حال فعالیت هستند. به لحاظ چارت سازمانی این شعار را داریم که شهرداری همدان جزو چابک­ترین شهرداری­های کشور است. این صحبت ما نیست، صحبت مجموعه­هایی مانند سازمان شهرداری­ها و استانداری است که روی مجموعه شهرداری نظارت دارند. به لحاظ حجم نیرو و تطبیق با سازمان تفصیلی شهرداری، همدان یکی از چابک­ترین شهرداری­ها بین شهرهای کشور است. نتیجه­اش را هم دیدیم، تعویق‌نیفتادنی که در پرداخت حقوق کارکنان و نیرو وجود دارد به خاطر این است که ساختار شهرداری همدان حجیم نشده و منطبق با چارت است. در خیلی جاها خرده می­گیرند که خیلی نفرات در شهرداری وارد می­شوند و ساختار نامنظمی دارد. این در حد بحث­هایی است که مطرح می­شود اما مبنای قانونمندی پشت آن وجود ندارد. نیروهایی که در شهرداری همدان پشت‌میزنشین هستند و حتی نیروهای شرکتی، نیروهایی هستند که از فیلترهای گزینشی عبور می‌کنند و مسئولیتی به آن­ها سپرده می­شود. این شعار را همیشه داریم که به لحاظ تعداد و تنوع جزو مرتبط­ترین با ساختار سازمانی و همچنین کم‌حجم­ترین نیرو در مجموعه­های شهرداری هستیم. اگر چارت اصلاح شود که برای تحقق آن به سازمان شهرداری­ها درخواست داده­ایم، شاید ۲۰۰ پست به مجموعه شهرداری­ همدان اضافه شود. اتفاقاتی در شهر افتاده، شهرداری همدان به عنوان شهر سبز پایدار و شهر دوستدار کودک مطرح شده، در بحث محیط زیست به صورت ستاد پایدار محیط زیست مطرح شده و سال ۹۸ چند روستا به مجموعه شهر همدان اضافه شد که این­ها جزو ساختار نبودند که باید برای آن­ها برنامه‌ریزی شود. اگر تعداد نیروهایی که باید در آن مجموعه به کارگیری شود، شاید چارت سازمانی ما ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر قابلیت افزایش و حجم نیرو را داشته باشد. به لحاظ تطبیق با پست­های بلاتصدی شهرداری همدان، شاید ما ۲۰۰ نفر نیرو هم کم داشته باشیم. تمام خدمات شهری برای شهروندان توسط ساختار نیروی انسانی انجام می­شود، که این ساختار در شهرداری همدان به لحاظ حجم و تعداد نیرو، معقول و کارآمد است.

  • شهردار سابق در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد ماهیانه ۴ میلیارد تومان حقوق کارکنان شهرداری است، آیا این رقم را تائید می­کنید؟

فکر می­کنم رقمی بیشتر از این عدد را اعلام کردند. بودجه شهرداری همدان در سال گذشته ۱۰۰۰ میلیارد تومان بود، که در اصلاح و متمم به رقمی بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان شد، یعنی شهرداری همدان بیشتر از بودجه مصوب درآمد کسب و خدمت ارائه کرد. تناسب بودجه جاری و عمرانی در شهرداری­ها تعریف شده است. چیزی که دستورالعمل خود بودجه­ای که وجود دارد، در وزارت کشور تدوین می­شود، که طبق آن باید ۶۰ درصد بودجه عمرانی، ۴۰ درصد بودجه جاری داشته باشند. یعنی در شهرداری همدان، یک بودجه ۴۰۰ میلیاردی بودجه جاری و ۶۰۰ میلیارد بودجه عمرانی باشد. البته جاری به معنای پرداخت حقوق و مزایا نیست، خیلی از موضوعات شهر هم در بحث جاری هستند، مانند همین خدمات نگهداری فضای سبز، رفت و روب و مواردی از این دست. در بودجه حقوق و دستمزد ما در سال ۱۴۰۰، با سازمان­های اقماری شهرداری، چیزی که پیش­بینی بالغ بر ۳۰ میلیارد ماهیانه پرداختی داریم که شامل نیروهای اداری، برون‌سپاری، خدمات شهری، آژانس­های در اختیار، فضای سبز و مواردی از این دست می‌شود. نکته­ای که حائز اهمیت است، این‌که شهرداری همدان جزء معدود شهرهایی است که تناسب عمرانی و جاری عکس شهرهای دیگر است. به این معنی که آن‌چه در باب عمران این شهر اتفاق می­افتد، نزدیک به ۶۰ درصد است؛ وزارت کشور به ما ۶۰ درصد داده که در جاری هزینه کنیم اما اغلب هزینه­های مدیریت شهری (نزدیک به ۶۰ درصد) در عمران و آبادانی شهر اتفاق می­افتد. شهر همدان به لحاظ قدمت و پیشینه­ای که دارد و کارهای بزرگی باید در آن انجام شود اما به دلیل این­که منابع درآمدی محدود است، بودجه­اش شاید با خواسته­های شهروندان تناسب نداشته نداشته باشد. ما جزو معدود شهرهایی هستیم که کمترین دریافتی را از منابع و اعتبارات دولتی داریم، دلیل آن هم مشخص است، شاید بحث کارخانجات، مباحثی که باید در شهرها باشد، در بحث غالب ارزش افزوده به شهرداری­ها کمک بدهند، کمتر از جاهای دیگر وجود دارد. شهر ما شاید ساختارش صنعتی نیست، غالب­آن کشاورزی است، همین باعث می­شود که درآمد شهرداری­ها کم باشد. بافت شهر و درخواست­هایی که به‌رغم ساخت و سازهای شهر اتفاق می­افتد، رقمی که ما از بخش پروانه­های ساختمانی دریافت می­کنیم و آوردن و تقسیم آن در بودجه شهرداری، رقم ناچیزی است. ساخت‌وسازهای ما محدود به مناطق یک و دو است. در مناطق سه و چهار ان‌قدر رقم صدور پروانه ناچیز است که به خاطر توسعه شهر ، بعضا پولی دریافت نمی­شود. این­ها معضلاتی است که باعث شده درآمد ما در شهر همدان با هزینه­ها و کارهای عمرانی هم­خوانی نداشته باشد. اما طی چند سال گذشته نگه‌داری بودجه مدیریت شده که این منجر به خدمات در سطح شهر شده است. بحث آسفالت از پروژه‌های پرهزینه، پیاده‌روسازی، در بحث تقاطع­های غیرهم­سطح اتفاقات خوبی افتاده است. شهرداری همدان در بحث هزینه­ای و عمرانی موفق عمل کرده است که در ارزیابی هم این را به ما می­گویند. این هم حاصل مجموعه مدیریتی شهر، مجموعه­های نظارتی، سیاست­گذار و بیشتر به دلیل همراهی شهروندان بوده است.

  • شرایط جذب نیروها به چه صورت است؟

چند قسمت از نیروها، در مشاغل تعریف شده شهرداری کار می­کنند؛ کارمندان ثابت، کارمندان پیمانی، کارگران رسمی، کارمندان قراردادی و کارگران شرکتی که در حوزه اداری شهرداری کار می­کنند. وارد شدن در این ساختار در حوزه کار شهرداری­ها نیست. تعریف دارد و آزمون برگزار می­شود. طی چند سال گذشته، نیروهای شرکتی شهرداری که در حوزه اداری هستند، اصلا افزایش پیدا نکرده است. ما در حوزه نیروی انسانی یک مجوز ۵۱۰ نفر داشتیم که حدود ۸ سال است همین تعداد مانده است. در نیروی قراردادی هم حدود ۳۰۰ نفر است که همین مقدار باقی مانده است. استانداری­ها مخصوصا استانداری همدان خیلی رعایت می­کنند که مجوزی به شهرداری­ها ندهند. هر چند فشار در مجموعه مدیریت شهری وجود دارد و نیروهایی که رسمی و پیمانی اند، حالا اعم از کارمندی و کارگری. کارگری­های رسمی مربوط به قبل هستند و جدیدا کارگری رسمی نداریم. کارمندی­های ما اعم از رسمی و پیمانی، کلا از طریق آزمون وارد شهرداری­ها می­شوند و شهرداری­ها دخالتی ندارند. آزمون هم به صورت یکپارچه و متمرکز توسط استانداری­ها برگزار می­شود. در ساختار سازمانی ما که وزیر کشور ابلاغ کرده، یک جمله­ای وجود دارد که می­گوید: «چارت سازمانی شما در سال ۱۳۹۶ با ۱۴۰۰ پست سازمانی شامل تخصصی ابلاغ می­شود و تصریح می­کند: بدیهی است هر گونه فعالیتی که در قالب برون‌سپاری در چارت پیش­بینی نشده، با اختیار شهرداری قابل انجام است». مانند: رفت و روب، فضای سبز، رانندگان، تاسیسات و اتاق­دارها. این اختیاری است که به شهرداری­ها داده می­شود که منوط به پیش­بینی اعتبار و تامین منابع مالی در بودجه است. قانون یک کمیته را از سال گذشته به نام کمیته طبقه‌بندی مشاغل پیش­بینی کرده است و به شهرداری­ها تطبیق می‌دهد. فردی که می­خواهد در پستی مسئولیت بگیرد، آن‌جا می­گویند که باید شرایط احراز پست را داشته باشد.

می­گویند در شهرداری شایسته‌سالاری نیست، نیروها بدون حساب و کتاب به آن وارد می‌شوند. در قسمت برون‌سپاری، نیرو را از شرکتی می­گیریم که قرار است یک پروژه مانند فضای سبز شهرداری منطقه یک را انجام دهد، ما کار را به شرکت می­دهیم، نفرات را شرکت می­آورد. ساختار نظام­مندی برای به کارگیری نفرات در شرکت­ها نداریم اما برای نیروهای قراردادی، پیمانی و رسمی ساختار داریم. نیرو می­رود آزمون می­دهد، شرکت می­کند، اگر شرایط داشت، پذیرفته می­شود.

  • بحث پراکندگی نیروها به چه صورت است؟

تنها مجموعه­ای که منطبق با چارت سازمانی نیست و تعداد نفرات بیشتر از سازمان تفصیلی دارد، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری است. دلیل هم دارد، اولا تمام حوزه­هایی که داریم با کاهش نیرو مواجهه هستند. یک هجمه­ای که علیه ما وارد می­شود این است که تعداد نفراتی که در شهرداری هستند، زیاد هستند. اما امور اداری سازمان­ها و مناطق، همه از کمبود نیرو گلایه دارند. از سال ۹۶، ۴۷۶ نفر از مجموعه شهرداری همدان بازنشسته شده­اند و با احتساب ۱۰ نفر فوتی، ۴۸۶ نفر در طی ۴ سال از مجموعه کم شده­اند. آزمون استخدامی هم برای جایگزینی نفرات، به سختی انجام می­شود، ۶ سال است درخواست مجوز کرده­ایم. روال دادن مجوز از سوی اداره استخدامی به شهرداری­ها و استانداری­ها سخت است که هنوز موفق به اخذ آن نشده­ایم. به استثنای حوزه فرهنگی در همه زیرمجموعه­ها با کاهش نیرو مواجهیم. برای مثال در منطقه­ای در چارت ۱۳۰ نفر پیش­بینی شده، اما ۹۰ نفر مشغول به کار هستند. تنها حوزه­ای که نیروی مازاد دارد، حوزه فرهنگی است که حدود ۴۱ نفر نیرو پیش­بینی شده و ۹۰ نفر در حال کار هستند. دلیل آن هم ادغام است. از قبل معاونت فرهنگی- اجتماعی شهرداری داشتیم که این معاونت از سال ۹۶ حذف شد، در مقابل آن سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شکل گرفت. این سازمان  قبلا به صورت باشگاه بود. حوزه فرهنگی معاونت فرهنگی به سمت سازمان شدن رفت. مثلا استخر شهدای شهرداری در هر سانس ۱۴-۱۵ نفر دارد. در چارت این نفرات پیش­بینی نشده است اما این نفرات در مجموعه هستند یا تالار قرآن شهرداری، ۱۰ نفر شامل نگهبان، خدمات و تاسیسات وجود دارد. یا مجموعه ۱۰ فرهنگسرایی که از سال ۹۳ در شهرداری همدان به شهر همدان اضافه شد. اما همان سازمان فرهنگی-اجتماعی هم دنبال گرفتن نیرو است اما چارت آن اجازه نمی­دهد. خواسته­های شهروندان از شهرداری زیاد شده و حوزه­های ما غالبا با حجم زیاد کار و همکاران ما با مشکلات روبرو هستند.

*مشاور شهردار همدان:

*فشار مراکز قدرت انتصابات شهردار را مدیریت می‌کند

در ساختار ادارای شهرداری همدان دو پست اختصاصی به مشاوران شهردار تعلق دارد اما گویا در شهرداری همدان، هرکس را که از پست خود کنار می‌گذارند، یک عنوان «مشاور شهردار» به او می‌دهند و او را به تالار قران تبعید می‌کنند. مشخص نیست این مشاوران در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنند که به نفع شهر باشد یا وضعیت شهرداری را ارتقا دهد. «حسینی سیبی» یکی از این افراد است که با سابقه ۳۱ فعالیت در شهرداری همدان در بخش‌های مختلف به خصوص خدمات شهری، حالا سمت مشاور شهردار گرفته و در تالار قران پشت میز نشسته است.

وی در خصوص حوزه کاری مشاوران شهردار، بیان می‌کند: حوزه کاری مشاوران اصولاً حوزه وسیعی است اما بستگی به نیاز مجموعه شهرداری و خواست شهردار دارد که چقدر از مشاوران در امور شهرداری استفاده شود. هرکس در حوزه تخصصی خود می‌تواند نظرات مشاوره‌ای را به مجموعه ارائه دهد اما بستگی به نظر شهردار و خواست مجموعه دارد. حوزه کاری من در گذشته خدمات شهری بوده و اکنون نیز اگر کاری از دستم ساخته باشد برای این حوزه انجام می‌دهم.

وی در رابطه با میزان رعایت مقوله شایسته‌سالاری در شهرداری همدان توضیح می‌دهد: موضوع شایسته‌سالاری در شهرداری به شاخص‌ها و مجموعه‌های دیگری بستگی دارد که آن‌ها در رابطه با مجموعه شهرداری صاحب‌نظر هستند. بعد از شکل‌گیری شورای شهر، این موضوع دستخوش تغییر شده است. در همدان شایسته‌سالاری در به کارگیری نیروها مدنظر قرار نمی‌گیرد چراکه فشارهای بیرونی از مراکز قدرت بر روی شخص شهردار برای انتصابات بسیار است و کسی مخالف این نظر نیست که بسیاری از انتصابات در مجموعه شهرداری‌های سطح کشور فعالیت می‌کنند.

سیبی اظهار معتقد است مراکز قدرت شورای اسلامی شهر در راس، نمایندگان شهر، استانداری و مراکز دیگر، در این انتصابات نقش دارند. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد نمی‌توان گفت شایسته‌سالاری در یک مجموعه رعایت شده است. این یک مقوله نسبی است و بستگی به این دارد که شهردار همدان در هر دوره به تناسب و فراخور قدرتی که می‌تواند داشته باشد، در برابر مراکز قدرت چقدر استقامت کند و بتواند قدرت خود را در این میان به کار بگیرد تا شایسته‌سالاری رعایت شود.

ناصر ورمزیار- مشاور امور ایثارگران شهرداری همدان
ناصر ورمزیار- مشاور امور ایثارگران شهرداری همدان

*مشاور امور ایثارگران شهرداری همدان:

*کسانی که کفایت مدیریتی ندارند، ضعف شهرداری محسوب می‌شوند

«ناصر ورمزیار» ایثارگر و مشاور امور ایثارگران شهرداری همدان از سال ۱۳۶۵ استخدام شهرداری شد اما دو سال در جبهه بود و بعد از دفاع مقدس به صورت دائمی در استانداری و اغلب در شهرداری مشغول به فعالیت شد. وی در حوزه‌های روابط عمومی، معاونت سیاسی امنیتی، اداره بازرسی و بررسی شکایت فعالیت داشته و در حال حاضر نیز مشاور امور ایثارگران شهرداری همدان است.

ورمزیار با بیان این‌که جایگاه شایسته‌سالاری و تمام مباحث و موضوعات در زندگی اداری و تشکیلات مدیریتی و آن‌چه که ما بیان می‌کنیم برگرفته از آموزه‌های مقام عظمای ولایت است، تأکید می‌کند:  بهترین الگو، فرمایشات حضرت آقا است. در گام دوم انقلاب، حضرت آقا در مسائل کلی به ویژه در مدیریت، مطالب بسیار ارزشمندی را فرموده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری یک سازمان نیمه‌دولتی و مردمی است و به دلیل این‌که از محل درآمدهای عمومی استفاده می‌شود، مدیری دلسوز می‌خواهد تا علاوه بر دانش آکادمی، مدرک مرتبط نیز داشته باشد تا بتوانند در مدیریت موفق باشند.

ورمزیار با اشاره به این‌که جایگاه شایسته‌سالاری در ادارات و شهرداری کمتر از انتظارات ما است، اظهار می‌کند: در شایسته‌سالاری همانگونه که حضرت آقا فرمودند: «اگر می‌توانید مدیریت بپذیرید، چنان‌که نمی‌توانید این مسئولیت را نپذیرید». چراکه سرنوشت انقلاب، مردم و مسلمانان را پیش می‌بریم که در این راستا دانش، تجربه و صالح بودن مهم است و امیدواریم مدیرانی دستپاک داشته باشیم تا آرزوهای حضرت آقا را محقق کنیم و به نقطه مطلوب شایسته‌سالاری برسیم.

وی می‌افزاید: شهرداری برای استخدام نیرو باید مجوز استانداری را داشته باشد اما گاهی افرادی استخدام می‌شوند که با نه با تشکیلات و نه موانع مدیریت و حکم‌روایی شهری آشنا نیستند. کسانی که کفایت مدیریتی ندارند و آموزش‌های لازم را ندیدند، ضعف شهرداری محسوب می‌شوند.

ناصر ورمزیار در خصوص تعداد ایثارگرانی که در شهرداری همدان فعال هستند، می‌گوید: از خانواده شهدا، جانبازان و رزمندگان، حدود ۲۱۳ نفر در شهرداری فعال هستند و این نهاد از نعمت حضور خانواده شهدا برخوردار است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.