مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در دفتر همدان‌نامه:
ثبت جهانی هگمتانه قدم اول توسعه گردشگری است

معصوم‌علیزاده: پرونده ثبت جهانی هگمتانه درحال جمع‌بندی است و در اولین جلسه که برگزار شود، پرونده ما هم مطرح خواهد شد و امیدوارم که رأی خوبی کسب کند و به عنوان ۲۸ امین پرونده جهانی ایران در یونسکو ثبت شود و در موضوعات اقتصادی، فرهنگی و تبلیغی میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان آثار مثبتی را ایجاد کند تا از محل اعتبارات آن بتوانیم بهرمند شویم.

0

*تکتم کلامی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان، روز دوشنبه ۱۳ آذر۱۴۰۲ در دفتر همدان‌نامه حضور یافت و گفت: نگاه متفاوت همدان‌نامه به موضوعات در نوع نگارش آن هم کاملا مشخص است و مطالب برگرفته از یک تفکر و نگاه ویژه و خاص است. این طرز نگاه، واقعیت‌های جامعه ما را نشان می‌دهد. قطعا رسانه‌ها به ما کمک می‌کنند و زوایایی که ما به علت مشغله بسیار زیادی که داریم، نمی‌بینیم و از دید ما پنهان می‌ماند را مانند آیینه به ما نشان می‌دهند.

«محسن معصوم‌علیزاده» افزود: در حوزه حمایت از رسانه تا آن‌جا که توانستیم و با وجود محدودیت‌هایی که وجود دارد، تلاش خود را کردیم و هیچ‌وقت در مسیر حذف هیچ فرد و روزنامه‌ای قدم برنداشتیم و تلاش کردیم همه در کنار هم کار را پیش ببریم و فکر می‌کنم که این کار درست است.

وضعیت پرونده ثبت جهانی هگمتانه

معصوم‌علیزاده در ادامه درباره وضعیت پرونده ثبت جهانی صحبت کرد و توضیح داد: این پروژه بسیار بزرگ و اثرگذار در حوزه فرهنگ و معرفی همدان و در حوزه اقتصاد همدان از سال‌های قبل آغاز شده بود و کارهای بسیاری برای آن انجام شده بود، در نهایت سال گذشته پرونده جمع‌بندی شد و وقتی که این پروژه بخ بنده تحویل داده شد، نیاز بود که سریعا تکمیل شود که این کار انجام شد و پرونده را زودتر از زمان خودش و قبل از این‌که فرصتش به اتمام برسد با امضای وزیر محترم به یونسکو ارسال کردیم و اولین مطالعه‌ای که انجام دادند را سریعا به صورت مکتوب به ما ابلاغ کردند که برای ارزیابی مورد پذیرش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بسیاری از پرونده‌ها که توسط کشورها ارسال می‌شود، پذیرش نمی‌شود، اما همدان باتوجه به سابقه تمدنی و وضعیتی که در حوزه تاریخ دارد قطعا شناخته شده است و خیلی‌ها همدان را می‌شناسند. همان‌طور که می‌دانید در شهریورماه ارزیاب در همدان حضور پیدا کرد که ارزیاب خوبی بود و ذهنش باز بود و آدم بسیار مثبتی بود و خوب می‌دید و برای خودم پیش آمده است که وقتی کارشناس بودم با یک ذهنیت به جایی می‌رفتم، اما او کاملا همراه بود و گزارش بسیار خوبی نوشت.

ایجاد یک محور

معصوم‌علیزاده ادامه داد: قبل از آن باید یک هم‌افزایی ایجاد می‌کردیم و تلاشی که ما می‌کردیم در یک محور بود و آن محور، همراه‌کردن دستگاه‌ها بود که آقای استاندار اولویت را محوریت قرار داد و بنده تأکید کردم که همه بیایند تا بتوانیم  با دستور شما کارها را پیش ببریم. قطعا ما به تنهایی با توجه به کمبود نیرو و اعتبارات قادر به انجام این پروژه نبودیم و نمی‌توانستیم در آن فرصت کوتاه کار را انجام دهیم. نیاز بود که شهرداری، اداره برق، آب، نیروی انتظامی و فرمانداری و…  حساسیت موضوع را درک کنند.

معصوم‌علیزاده با بیان این‌که با برگزاری جلسات تیم خوبی تشکیل دادیم و افرادی که در حوزه میراث فرهنگی فعالیت داشتند، با علاقه پای کار آمدند و خیلی از فعالان میراث فرهنگی و اساتید دانشگاه مشاوره‌ و اطلاعات بسیار خوبی به بنده می‌دادند و  به هر صورت همه این‌ها ما را یاری کرد. در بخش تأسیسات زیر بنایی ما فقط یک پروژه داشتیم که ۵ میلیارد هزینه جابه‌جایی داشت و یک شبکه برق کنار موزه بود که اگر ما به تنهایی و بدون همراهی افراد نمی‌خواستیم آن را انجام دهیم و تاکنون باید درگیر آن بودیم. در هر صورت این اتفاقات با محوریت آقای استاندار  باعث شد تا یک کارگاه عمرانی در استان همدان شکل گیرد و در کنار آن موضوع مهمی که باید اتفاق می‌افتاد، اقناع‌سازی مردم بود. به‌طوری که مردم متوجه می‌شدند که ثبت جهانی چیست، چه اثری بر روی فعالیت آن‌ها دارد، چه اثری در اقتصاد منطقه ایجاد می‌کند، چه اثری بر فرهنگ جامعه دارد و می‌خواهد چیکار کند؟

تشکر و قدردانی از رسانه‌ها

وی افزود: این موضوع دست رسانه‌ها بود که من از همه کسانی که در حوزه رسانه با تمام وجود اطلاع‌رسانی کردند، تشکر و قدردانی می‌کنم؛ چراکه اگر همه تلاش خود را می‌کردیم، می‌توانستم در حوزه عمرانی خیلی از کا‌رها را انجام دهیم، اما در اقناع‌سازی مردم موفق نمی‌شدیم. ما وقتی برای ارزیابی نزد «ارغوان رفتیم» یکی از گزینه‌‌های آن اصناف بود و اصرار می‌کرد که باید با کسبه خیابان اکباتان جلسه داشته باشد و ما هماهنگ کردیم و با اصناف رفتیم. آن اتفاقاتی که شما رقم زدید که ثبت جهانی چیست و همه درست کردیم و استوری‌هایی که در فضای مجازی کار شد باعث شد آرام آرام ذهنیت اصناف تغییر کند.

همکاری کسبه

وی گفت: وقتی من به بازار فرش‌فروشان رفتم، افراد به سمت بنده هجوم آوردند و به غرفه آن کسی که بسیار سر و صدا می‌کرد رفتم و مشکل را برطرف کردم. فردای آن روز مجوز تعمیراتی که آن فرد می‌خواست انجام دهد را در بازار فرش فروش‌ها به او دادم و این موارد باعث شد که مردم آگاه باشند .در واقع نکته مثبت همکاری و همراهی کسبه با میراث فرهنگی بود که خیلی اثر گذاشت و این آگاهی را رسانه‌ها ایجاد کردند.

معصوم‌علیزاده اظهار کرد: اکنون پرونده درحال جمع‌بندی است و در اولین جلسه که برگزار شود پرونده ما هم مطرح خواهد شد و امیدوارم که رای خوبی کسب کند و به عنوان بیست‌وهشتمین پرونده جهانی ایران در یونسکو ثبت شود و برموضوعات اقتصادی، فرهنگی و تبلیغی برای میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان آثار مثبتی را ایجاد کند تا از محل اعتبارات آن بتوانیم بهرمند شویم.

ثبت جهانی هگمتانه آغاز راه گردشگری

معصوم‌علیزاده از برنامه‌های آینده سخن به میان آورد و گفت: من جلساتی را با آقای استداندار و شهردار داشتم. یکی از موضوعاتی که همیشه مطرح می‌کنیم و بنده نیز به آن اعتقاد دارم، این است که ثبت جهانی هگمتانه آغاز کار استان همدان در حوزه گردشگری است. من در یک جلسه هم به شهردار گفتم که فکر نکنید اگر همدان ثبت جهانی شود از فردا همه بلیت می‌گیرند و به همدان می‌آیند؛ خیر این‌طور نیست و کار شما سخت‌تر می‌شود و در حوزه زیرساخت باید در بحث زیباسازی خدمات با کیفیت‌تری را نسبت به حاضر ارائه دهید و اگر شما بهترین تابلو‌های راهنمایی مسیر را دارید باید به فرانسه و آلمان و کشور های مختلف بروید و ببینید که آن‌ها چگونه خدمات ارائه می‌دهند تا آن را در همدان پیاده کنید.

از زانوی خود باید بگیریم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به این‌که موضوعی که بنده همیشه هم تأکید می‌کنم این است که ما خودمان باید شهرمان را ارائه دهیم؛ چراکه هیچ‌کس    ما را در ثبت جهانی حمایت نمی‌کند. ممکن است به عنوان یک مقصد در سایت یونسکو معرفی شویم، اما جذابیت اصلی را ایجاد نخواهد کرد و درصد کمی دارد. جذابیت اصلی در دستان ما است. باید با تکنولوژی روزی که وجود دارد، بتوانیم آن را معرفی کنیم و هیچ‌ شخصی ما را بلند نمی‌کند. موضوع دیگر اطلاع و معرفی است. ما در بحث معرفی آثاری که الان داریم و هم آثاری که بعدا می‌خواهیم ثبت کنیم، دچار ضعف هستیم و باید تلاش کنیم که به نحو احسنت و بر اساس نیاز و شکل روز آن‌ها را معرفی کنیم. ممکن است بنده ۱۰ روزنامه راجع به هگمتانه و تاریخش بنویسم، اما یک اینفوگرافی کوچک می‌تواند نگاه‌ها را تغییر دهد. ما باید از فضاهای جدیدی که در حوزه مجله وجود دارد، استفاده کنیم و در کنار آن تولید‎های چند رسانه‌ای هم می‌تواند کمک کند. این‌ موارد حرفه رسانه‌‌ها است و کار من نیست. اما من این‌گونه راجع به مدیریت مثال می‌زنم که ممکن است شما یک چیز با ارزش داشته باشید، اما نتوانید آن را خوب ارائه دهید. اما ممکن است یک شخص ایده‌ای با کیفیت پایین‌تر را داشته باشد اما با رنگ، جایگاه و نور و …آن را بسیار خوب ارائه کند. این ارائه بسیار مهم است و باید خیلی بیشتر در این زمینه کار کنیم.

نمایشگاه گردشگری

وی درباره نمایشگاه گردشگری گفت: در جلسه‌ای که با استاندار داشتم، شخصا نظراتم را گفتم که با توجه به تجربه‌های سال گذشته و چیزی که در ذهن من است این بوده که همیشه به تغییر فکر می‌کنم و مطرح کردم با این شکل و شمایل حضور در نمایشگاه گردشگری مانند نفس‌کشیدن انسان بوده و وجود آن ضروری است. اما در کنار آن باید کار خوب دیگری هم انجام دهیم و باید در سبک نمایشگاه گردشگری تغییری ایجاد کنیم. ابتدا باید یک جلسه به‌نام ستاد شرکت در نمایشگاه گردشگری بگذاریم و قرار است زمان آن را  استاندار به بنده اطلاع دهد و در آن جلسه فقط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهرداری نباشد بلکه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و همه نهاد‌ها باید با تمام توان پای کار بیایند. اگر همدان می‌خواهد به این نمایشگاه برود باید یک سالن را بگیرد و نهاد‌های مختلف بخش‌هایی را بگیرد. ما از فرصت‌هایی که داریم باید خوب بهره‌مند شویم. دنبال این هستیم که محوری ایجاد کنیم و همه موارد را دور این محور حرکت دهیم.

کاروانسرای تاج‌آباد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان درباره وضعیت کارونسرای تاج‌آباد که به‌تازگی ثبت جهانی شده نیز توضیح داد: سرمایه‌گذار خصوصی تصمیم گرفته این کاروانسرا را به محل اقامتی تفریحی تبدیل کند. طرح آن تهیه شده، مصوب شده، مشاور آن تعیین شده و پیش‌بینی می‌شود از هفته آینده کارهای مرمتی آن آغاز شود.

معصوم‌علیزاده با تأکید بر این‌که موضوع مهم دیگر معرفی این اثر به عنوان یک اثر جهانی است، گفت: این مهم باید با همکاری فرمانداری شهرستان بهار اتفاق بیفتد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.