قانون با آفرودسواران تخریب‌گر برخورد کند

سیفی: جلسات خیلی خوبی با نیروی انتظامی و شخص «سردار امیری» گذاشتیم که در طی این جلسات مقرر شد به موتورهای ۱۲۵ گواهینامه بدهیم و به پیست مفتح بروند تا هیجان خود را خالی کنند.

0

*مهرداد نهاوندچی

*دانشجوی دکتری مدیریت محیط زیست

بعد از انتشار گسترده تصاویر تخریب طبیعت توسط آفرودسواران در فضای مجازی، مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با حضور در دفتر همدان­نامه گفت: در حال مذاکره با اداره منابع طبیعی هستیم تا ۳۰ الی ۴۰ هکتار از اراضی آن منطقه را که فاقد پوشش گیاهی و حساسیت­های محیط زیستی است را در اختیار آفرودسواران قرار دهند تا در آن حرکت نمایشی انجام بدهند. بعد از این­که GPS بزنیم، مسیرها و حریم­های آفرودسواری تعریف و مشخص می‌شود، هر آفرودسواری که خارج از اکیپ­های دارای لیدر رفت، قانون باید این افراد را اعمال قانون کند. اگر آفرودسواری طبیعت را تخریب می­کند، قانون با آن برخورد کند.

دورریختن زوائد

«حمید سیفی» ادامه داد: دنیا، دنیای تخصص است. ما هیچ راه برون‌رفتی از آلودگی صوتی، اجتماعی و فضاهای سیاسی نداریم و باید مقوله‌ای به نام ۵S را کیفی‌سازی کنیم، یعنی موارد زائد را از اداره ورزش و جوانان دور بریزیم؛ مثل یک سری کلنگ­زنی­هایی که زائد بوده­اند؛ چون نه زمین­ آن مشخص بوده و نه بودجه مشخصی به آن اختصاص داده شده بوده است. این چنین کارها باید تحلیل داشته باشد.

حمید سیفی
حمید سیفی

مکانی برای آفرودسواری

وی افزود: از پیست مفتح بازدید و مشاهده کردیم، جوانان پرانرژی و فعالی وجود دارند اما فضا برای ورزش ندارند. اولین کاری که کردیم، تصمیم گرفتیم برای این افراد یک سایت و ساختاری درست کرده و سیستمی را تعبیه کنیم. در سه فاز برنامه­ریزی برای تکمیل ساخت این سایت ایجاد کردیم. سوله­ای به آن­ها داده­ایم که تبدیل به سالن غذا خوری شود و همچنین برنامه­ریزی و کارهای مقدماتی برای ساخت پیت استاپ انجام شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان توضیح داد: در بحث آفرودسازی و خودروها مقرر شد، محلی را در نظر بگیریم؛ ابتدا «دره مرادبیک» را بازدید کردیم و دیدیم جای خوش آب و هوایی است و آن‌جا را در نظر گرفتیم. از نظر کارشناسی اگر این افراد از جاده عبور کنند، مشکلی ندارد، اما به دلیل اعتراض و نارضایتی مردم، به نظر اهالی آن منطقه احترام گذاشتیم چون همه فعالیت­ها با این هدف است که مردم آرامش و آسایش داشته باشند. آن منطقه را تقریبا ممنوع کردیم که تردد نکنند اما به دنبال این بودیم که به منطقه «سد آبشینه» برویم که جاهایی به صورت نمک‌زار دارد و آب و پوشش گیاهی ندارد. من هم سوار موتور شده و از آن‌جا بازدید کردم و GPS زدیم، دیدم که موتورسواران اگر به صورت انفرادی بیایند، احتمال دارد دچار آسیب شوند. پیشنهاد دادیم که روی موتورها و خودروها GPS نصب شود. به دنبال ایجاد چنین ساختاری و در حال مذاکره با اداره منابع طبیعی هستیم تا ۳۰ الی ۴۰ هکتار از اراضی آن منطقه را که فاقد پوشش گیاهی و حساسیت­های محیط زیستی است را در اختیار این آفرودسواران قرار دهد تا در آن محل حرکات نمایشی انجام بدهند. اگر امکانش به وجود بیاید یک سازه در آن‌جا ایجاد کنیم که پارکینگ اختصاصی باشد تا افراد بتوانند با خودروی شخصی به آن‌جا رفته، آفرودسواری کنند و بعد از آن با خودروی شخصی برگردند. جلسات خیلی خوبی با نیروی انتظامی و شخص «سردار امیری» گذاشتیم که در طی این جلسات مقرر شد به موتورهای ۱۲۵ گواهینامه بدهیم و به پیست مفتح بروند تا هیجان خود را خالی کنند. به هیئت موتورسواری گفتیم که کلاه ایمنی بگیرد و رایگان تقدیم این افراد بکند. در دفعات بعدی زانو بند و آرنج­بند بگیرد و تقدیم این عزیزان بکند. کسانی که به داخل پیست می­آیند باید حتما بیمه بشوند. به دنبال این هستیم که ساختاری را تعریف کنیم که بی در و پیکر نباشد و هر کس نتواند برای خودش مسیری را برود، بلکه نقاط و مسیرهایی برای این امر مشخص شود. این تخلیه هیجانی و انگیزه را نباید از جوانان بگیریم.

هدایت آفرودسواران

سیفی با اشاره به این‌که از یک بعد دیگری هم نگاه کنیم این­ افراد ظرفیت خیلی بالایی دارند، تأکید کرد: چون آدم­های شجاع و جسوری هستند، اگر اتفاقی در حیات وحش بیفتد، می­توانند محیط­بان باشند. با اداره حفاظت از محیط زیست تعامل کردیم که به این افراد کارت­های افتخاری بدهند تا آن‌ها به عنوان محیط­بان افتخاری کمک کنند. بیش از ۵۰۰ جوان همدانی با GPS و مسیرهای مشخص به طبیعت بروند و هفته­ای یکی، دو بار به این افراد مأموریت داده شود تا از تخلفات محیط زیستی هم جلوگیری شود. باید ساختاری تعریف کنیم تا این تهدید به یک فرصت برای استان همدان تبدیل شود. وقتی زلزله و سیل می­آید و راه­های ارتباطی قطع می‌شود این موتورها و خودروها می­توانند از کوه­ها و سایر مناطق عبور کرده و کمک­رسانی بکنند. پس ما باید از این افراد یعنی این ظرفیت­های پاک و نابی که وجود دارد، استفاده کنیم. در حال بازدید از تمام روستاها با موتور هستیم تا امکانات ورزشی را بررسی کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان در مورد برخورد قانون با آفرودسواران گفت: بعد از این­که GPS بزنیم، مسیرها و حریم­های آفرودسواری تعریف و مشخص شود، هر آفرودسواری که خارج از اکیپ­های دارای لیدر رفت و آمد کند، قانون باید این افراد را اعمال قانون کند. اگر آفرودسواری طبیعت را تخریب می­کند، قانون باید با آن برخورد کند. هیئت موتور سواری و اتومبیل­رانی به این افراد کارت شناسایی خواهد داد و طبق کارت شناسایی و مسیرهای مشخص شده، می­توانند تردد کنند و از مسیرها استفاده کنند.

سوال مسئولانه

سیفی تأکید کرد: در بدو ورود مشاهده کردم که ساختاره اداره کل ورزش و جوانان بسیار به‌هم ریخته است. چرا ما یک ریال برای «پاس همدان» خرج نکردیم؟ چون اعتقاد داریم باید در کانال خودش برود. چرا تیم فوتبال «شهرداری همدان» به دسته اول صعود کرد؟ فقط با آن‌ها صحبت کردیم و حمایتشان کردیم. چرا در طی این ۱۲ سال صعود نکرده است؟ چرا «شیما صفایی» ۱۵ سال است، در تنیس روی میز برای جام­جهانی انتخاب نشده است؟ چرا کاراته ما موفق نبوده است؟ در حالی­که الان دو مربی تیم ملی و دو ورزشکار انتخاب شده برای مسابقات آسیایی در این رشته داریم. چرا «کیمیا زارعی» امیدوار شده که در مسابقات آسیایی مدال طلا بگیرد؟ چرا «بهنام آرین» دوچرخه سوار تیم ملی، بعد از ده سال مهاجرت، به همدان برگشته؟ این­ها همه به برندسازی برمی­گردد چون من اعتقاد زیادی به برندسازی دارم. باید کمک کنیم، بهنام آرین به برند تبدیل شود. تمام تلاش من اصلاح ساختار و تغییر انگیزه مدیران پشت‌میزنشین بوده است. ما هنوز سخت­ترین کار را انجام نداده­ایم، سخت­ترین کار دنیا فکر کردن است. باید دست به دست هم بدهیم تا استان را بسازیم. این استان باید روسای هیئت مسلط و مدیران شهرستان متعهد داشته باشد و پیگیر مشکلات جوانان باشد. در مبحث ایجاد اشتغال و ازدواج جوانان باید تلاش­های بیشتری صورت بگیرد. در اداره ورزش و جوانان، طی دو سه سال فقط ده میلیارد بدهی جاری داشتیم. که این­ موارد می­­تواند یک سیستم را نابود کند. ما باید امیدواری را در دل جوانان و مردم ایجاد کنیم و به مدیران بومی اعتماد کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.