نیاموختن و نپروردن

پرونده ویژه با موضوع بررسی وضعیت اسفناک آموزش‌وپرورش

همدان‌نامه: دیگر جایگاه آموزش‌وپرورش را در زندگی فرزندتان مثل سابق ندانید و فکر نکنید مدرسه قرار است چیز خاصی به فرزند دانش‌آموزتان یاد بدهد. خودتان دست به کار شوید و فرزندتان را آموزش دهید و مملکت را از شر آینده‌سازانی که هیچ‌چیز در مدرسه یاد نگرفته‌اند، نجات بدهید. پرونده ویژه این شماره را به بخشی از بی‌شمار مشکلات مدارس اختصاص داده‌ایم.

0

*مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان:

*تمایل به ثبت‌نام در مدارس دولتی بیشتر از غیر‌دولتی است

*نازنین ناصری

*خبرنگار

فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان شروع شده است و همواره ثبت‌نام و هزینه آن دغدغه والدین است؛ اما دغدغه‌ای که وجود دارد و آموزش‌وپرورش از آن غافل شده، مربوط به آمار قبولی دانش‌آموزان مدارس دولتی در کنکور سراسری است. در این میان همدان وضعیت بدتری دارد؛ به‌طوری که در دهه ۹۰  در میان رتبه‌های تک‌رقمی دانش‌آموزان همدانی نیز حضور داشتند، اما در سال‌های اخیر خبری از همدانی‌ها در میان رتبه‌های تک‌رقمی نبود. علاوه بر این طبق آمار منتشرشده درصد دانش‌آموزان مدارس دولتی در قبولی رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و برق بسیار کم بوده است که این آمار نگران‌کننده را در ذیل مشاهده می‌کنید.
سهم مدارس و دهک‌های مختلف از رتبه‌‌های زیر سه هزار کنکور:
دهک اول، دوم و سوم (کم‌برخوردار): ۲ درصد
دهک ۸، ۹ و ۱۰ (برخوردارترین): ۸۰ درصد
دهک اول (ضعیف‌ترین): ۲ دهم درصد
دهک دهم (ثروتمندترین) ۴۸ درصد
مدارس دولتی: ۲.۳ درصد
مدارس غیردولتی: ۸۰ درصد
در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی:
دهک اول: ۱.۳ درصد
دهک ۸ و ۹ و ۱۰: ۸۶ درصد
در برق شریف:
دهک محروم، ۱ و ۲ و۳: صفر درصد
دهک ۸، ۹ و ۱۰: ۸۷ درصد
دهک دهم: ۶۰ درصد
در رشته روان‌شناسی:
دهک محروم: ۲.۹ درصد
دهک مرفه: ۸۰.۴ درصد

این آمار نشان می‌دهد قشر متوسط و فقیر جامعه در آینده کشور جایگاهی را نخواهند داشت؛ چراکه وضعیت مالی آن‌ها اجازه ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی را نمی‌دهد؛ بنابراین از تحصیل در رشته‌های خوب دانشگاه بازخواهند ماند. مسئولین همیشه حاشا کرده و صورت مسئله را پاک کرده‌اند. باید پرسید: آیا مدارس دولتی کیفیت مناسبی ندارند و آیا معلمان ما در مدارس دولتی به دانش‌آموزان اهمیت نمی‌دهند و تمایل به حضور در مدارس غیر دولتی به دلیل حقوق بالا دارند؟ این دغدغه‌ها را با «محمود نقوی» مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در میان گذاشتیم که در ادامه می‌خوانید.

محمود نقوی-مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان
محمود نقوی-مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان
  • با توجه به این که ثبت‌نام مدارس آغاز شده، وضعیت ثبت نام دانش‌آموزان به چه صورت است و تا به امروز ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ چند نفر ثبت‌نام شده‌اند؟

آماری که وزارت آموزش‌و‌پرورش به ما علام کرده است به این صورت است: ۴۵ درصد ثبت‌نام انجام شده است که بیشتر آن مربوط به دوره ابتدایی است. متوسطه اول و دوم به دلیل تغییر مدارس و صادرنشدن هدایت تحصیلی برای پایه دهم در حال حاضر ثبت نام قابل توجهی نداشته‌اند.

  • بیشتر ثبت‌نام‌ها در مدارس دولتی بوده یا غیر‌دولتی؟ مردم بیشتر تمایل به ثبت‌نام در کدام مدارس دارند؟

در هر دو بخش ثبت‌نام انجام شده؛ در غیر‌دولتی‌ها درصد ۷۵ دانش‌آموزان این مدارس ثبت نام صورت گرفته است. تمایل مردم برای ثبت‌نام در مدارس دولتی است در ناحیه یک و دو مدارس شاخصی وجود دارد که مردم تمایل دارند فرزندان خود را در این مدارس ثبت‌نام کنند، اما مدارس غیر‌دولتی نیز وجود دارد که برخی از مردم ترجیح می‌دهند فرزندان خود را در این مدارس ثبت‌نام کنند. با این حال از مدارس دولتی استقبال بیشتری شده است.

  • طبق آمار منتشر شده توسط سازمان سنجش بیشتر قبول‌شدگان در کنکور از مدارس غیر دولتی و غیر‌انتفاعی فارغ التحصیل شده‌اند، در این مورد برایمان توضیح دهید.

این آمار به تناسب جمعیت منتشر می‌شود. خیلی از همکاران باتجربه و به قول معروف استخوان‌دار در حیطه آموزش و پرورش بازنشسته شده‌اند که بعد از بازنشستگی در مدارس غیردولتی جذب شده‌اند. این معلمان به دلیل تجربه و تخصص در کنکور به دانش آموزان این مدارس کمک شایانی می نمایند و این آمار موردی و درصدی است و شامل کلیت افراد نمی‌شود.

  • در همدان چند مدرسه غیردولتی و جود دارد؟

مدارس غیردولتی بیشتر در ناحیه یک و دو همدان، ملایر، نهاوند، تویسرکان، رزن و شهرستان‌ها وجود دارد. سال گذشته از کل ۳۱۵ هزار دانش آموز حدود ۳۵ هزار دانش آموز حدود ۱۲ درصد در مدارس غیر‌دولتی ثبت نام کرده‌اند.

  • با توجه به گفته‌های شما به نظر می‌رسد تمایل همدانی‌ها برای ثبت‌نام در مدارس دولتی بیشتر از مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی است. با این‌که آمار نشان از قبولی بیشتر غیردولتی‌ها در کنکور را دارد، به چه دلیل والدین تمایل به ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس غیر‌دولتی ندارند؟

در کل استان تمایل نسبت به مدارس دولتی بیشتر است؛ چراکه ثبت‌نام در مدارس غیر‌دولتی نیاز به هزینه زیاد دارد که با توجه به هزینه‌های مالی زیاد والدین از عهده تأمین آن بر نمی‌آیند و ترجیح می‌دهند دانش‌آموزان را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند.

  • نظارت آموزش‌و‌پرورش در مدارس غیر‌دولتی به چه صورت است؟

ما یک شورای نظارت در اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش داریم که رئیس آن مدیرکل است و شامل بخش‌های مشارکت، جلسات و ارزیابی بوده و سه نماینده از مدارس غیردولتی به تناسب متوسطه اول و دوم و دوره ابتدایی در این شورا نیز وجود دارد. در نواحی و شهرستان‌ها نیز کارشناس مشارکت ها، ارزیابی و حراست وجود دارد. این شورا برای بازدید به مدارس مراجعه و گزارش آن را در جلسات شورای نظارت بررسی می‌کنند که اگر تخلفی در مدارس مشاهده شده باشد و در این گزارش ثبت شده باشد، به تناسب آن تخلف رای صادر می‌شود.

  • امسال نظارت آموزش‌و‌پرورش بر شهریه‌های ثبت‌نامی به چه صورت است؟

شهریه‌ها  طبق مصوب دریافت می‌شود که از طریق وزارت آموزش و پرورش در سامانه اعلام می‌شود و مدارس باید متناسب با شهریه اعلام شده در سامانه با والدین قرار داد بنویسند. اگر کلاس فوق‌العاده نیز بخواهند تشکیل دهند، نحوه محاسبه هزینه با توجه به توافق بین والدین و مدارس است.

  • چند روز پیش شما اعلام کردید که کلیه وجوهی که توسط مدارس دولتی دریافت شده، باید بازگردانده شود. در این مورد برایمان توضیح دهید؟

دریافت هزینه چه در مدارس هیئت امنایی و چه دولتی بر طبق دستورالعمل است. بخشی را دستورالعمل مشخص کرده که در آن صرفا مبالغی که مربوط به پول کتاب و بیمه است را مدارس مجاز هستند، دریافت کنند. هزینه پرداخت پول کتاب توسط وزارت اعلام شده و  بیمه به صورت علی‌الحساب به تناسب با ۳۰ هزار تومان سال قبل دریافت می‌‌شود. حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان تفاوت قیمت در کتاب مدارس دولتی و غیردولتی است که می‌توانند از والدین اخذ کنند. هنرستان‌هایی که لباس کار برای دانش آموزان تهیه می‌کنند، قیمت لباس کار را نیز می‌توانند از والدین دریافت کنند. به غیر از موارد گفته شده مدارس حق دریافت هیچ‌گونه وجهی را ندارند، اگر هم دریافت کرده باشند باید پول را به حساب والدین برگردانند.

  • یک چالش همیشگی بین آموزش و پرورش، والدین و مدارس وجود دارد که از یک طرف آموزش‌و‌پرورش به مدارس اعلام می‌کند از والدین وجه دریافت نکنند و از طرف دیگر مدارس می‌گویند هزینه‌های ما باید تأمین شود. در این خصوص بیشتر توضیح دهید.

مشارکت والدین در مدارس یک امر کاملا داوطلبانه و اختیاری بوده و اجباری در کار نیست و نباید باشد و اگر هم مبلغی را بخواهند پرداخت کنند در طی سال تحصیلی باید پرداخت کنند و نه در فصل ثبت‌نام. مردم بدانند که ما به جد پیگیر مطالبات و حقوق آن ها هستیم  و شعار ثبت نام ما امسال، ثبت نام مطلوب، عدالت‌محوری و خانواده‌مداری است که در این راستا تلاش می‌کنیم که حقوق والدین و دانش‌آموزان رعایت شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.