حاصل عملکرد پلیس ساختمان

0

*عاطفه کلهری

یک اتفاق که همانا درست عمل نکردن ارگان‌ها و نهادها به وظایفشان است باعث ساخت‌وساز در باغات شهر شده است، آیا تاوان را نباید افراد دیگری غیر از مالکان بپردازند؟ نظارتی صحیح اگر می‌بود، نهادها به جای پاسخگویی خود را پشت تخریب‌ها پنهان نمی‌کردند. اگر به وظایفشان عمل می‌کردند، خدمتی بزرگ به طبیعت و باغدارها و کسانی که مالکان ساختمان‌های در حال تخریب هستند، می‌کردند و هیچ‌کدام متحمل هزینه سنگین فروش، ساخت، تخریب و آسیب به طبیعت نمی‌شدند.

ما در دنیا باغ شهرها را می‌بینیم که بر اساس شرایط شهروندان و اوضاع زندگی با ساختاری صحیح و مناسب برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود تا بتوانند با کیفیت مطلوب و آب و هوایی پاک در اطراف شهرها زندگی ‌کنند. باغ شهرها تحول مهمی در شهرسازی قرن ۲۰ بوده‌اند.

حال در ایران شرایط برای کسانی که به زندگی در طبیعت علاقه دارند و می‌خواهند باغ داشته باشند و در آن زندگی کنند، این گونه است: برای ۵۰ متر خانه باغ باید ۸ هزار متر باغ داشته باشند که با هزینه‌های نجومی الان خرید چنین وسعتی غیرممکن است و نتیجه‌اش چیزی می‌شود که می‌بینیم؛ ساخت غیرقانونی که نشان می‌دهد این‌ها محاسبات و مدیریت درست و کارشناسی صحیحی بر اساس شرایط ما نبوده‌اند حتی اگر برای پیشگیری از ساخت و محافظت از باغ‌ها وضع شده باشند.

و حال که تخریب می‌کنند، می‌دانند حجم بالای پسماندها یا زباله‌های ساختمانی که حاصل تخریب در باغات است مشکلات زیست محیطی غیر قابل جبرانی دارد و منظری ناهمگن در محیط ایجاد می‌کند.

_نخاله‌های ساختمانی را دو ماده اصلی آجر و ملاتِ ماسه و سیمان و بتن تشکیل داده است، با پِی یک ساختمان بعد از تخریب چه می‌شود کرد؟ مگر در سیمان و بتن دیگر گیاهی رشد می‌کند؟

_ گچ و آهک موجود در پسماندها به صورت شیرابه وارد آب‌های زیرزمینی می‌شود و خاصیت قلیایی آب را بالا برده و رسوب آن باعث خلل و فرج آب می‌شود و اکسیژن محلول را برای زیست موجودات کاهش می‌دهند.

_بعضی فلزات هم تحت تاثیر شرایط خاک به صورت ترکیباتی محلول وارد آب‌های زیرزمینی شده و مواد سمی تولید می‌کنند.

_قیر سبب بسته شدن منافذ خاک می‌شود و رشد گیاهان را متوقف می‌کند.

_مواد رنگی بر حیات گیاهان و جانوران تاثیر می‌گذارند و بر اثر تخمیر و تجزیه تولید گاز کرده و شرایط خاک را برای رشد گیاه نامطلوب می‌کند.

_پلاستیک نیز که در ساخت لوله‌های ساختمانی به کار می‌رود در خاک تجزیه نمی‌شود.

آثار زیان بار تخریب را ببینید، مواد آلی شرایط نامطلوب برای محیط زیست ایجاد می‌کنند و خطر جدی برای ارگانیسم‌های خاک و آب هستند.

حال پاسخگو باشید آیا تخریب روش درستی است، زمانی که پسماندهای تخریب‌های گذشته را هنوز هم بر پیکر طبیعت می‌بینیم، رها شده و غم انگیز.

آیا به دنبال مجازات متخلفان اصلی هستید غیر از مالکان باغ‌ها، کسانی که چشم‌هایشان را برای منفعت شخصی بستند تا در باغی ویلاسازی شود و به فردایی فکر نکردند که یک خانواده چگونه باید رنج این سختی را تنها به دوش بکشد؟

همچنان معتقدیم که تخریب نوعی دیگر از آسیب است و باید چاره‌ای اندیشید برای این خاک هزار ساله….

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.